Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*kryper till korset*

Skrivet av Hippie, fd Alternativa mamman
Nu har jag trots allt varit hos mvc. Det visade sig nämligen att här hos oss gör en omföderska bara fyra-fem besök om allt tyder på en "normal" grav( ett vecka 12-14, ett kring vecka 25 och två-tre i slutet av grav)+ ul (vecka 17-18)och det är helt okej för mig. Däremot tackade jag nej till läkarbesök och mamma-grupp.
Bm var toppen, hon lyssnade på hur jag ville ha det och accepterade det utan vidare. Trots mina tankar innan kommer det inte alls att kännas motigt att gå dit.
Hur går det för er andra "alternativa mammor"?
Svar på tråden: *kryper till korset*

Hello Hippie

Skrivet av  Vårsol v16
Tänkte först efterlysa dig i "vår" ankomstgrupp men tänkte att du kanske läser här.

Jag har väl en ganska alternativ livssyn. Jag trivs med bärsjalar, samsovning och skulle vilja långtidsamma om det funkar (det gjorde det inte med Lillan tyvärr) samtidigt som jag är för nyfiken för att låta bli att gå till mvc.

Det jag funderar på är om det verkligen är så nödvändigt med syskonvagn, och skulle vilja få lite tankar från dig (och gärna fler alternativa föräldrar). Jag har som sagt burit Lillan mycket i en egenhändigt hopsydd långsjal, och nu går tankarna till ifall jag skulle skaffa en "riktig" sjal, tänker då främst på en elastisk typ ModyWrap.
Min fråga är: drar de åt sig hår?
Min hemmasydda sjal drar åt sig katthår något f-bannat och att rolla en 4meter sjal varje gång vi ska nånstans är inte sådär jättespännande. Men drar sig "riktiga" sjalar åt sig hår så känns det ju ganska fånigt att kasta iväg de kronorna på något som jag redan har.

Hoppas på svar.
Vårsoliga kramar
 

Tipselitips

Skrivet av  Pallas
Du kan ju sy en elastik sjal också om du vill, eller lämna den till sömmerska om du inte har tillgång till overlockmaskin, det är inte så dyrt. Då kan du välja ett elastiskt tyg som är lite glansigare än bomull, kanske nåt syntettyg? Om du då väljer ett tyg som är 150 cm får du ju dessutom ut två sjalar till priset av en sas.

Vi har en trikåsjal i bomull, en Baby Bundler, och den skulle nog dragit åt sig enormt med hår om vi fortfarande haft katterna. Hade vi haft dem kvar hade jag sytt själv i glanstyg.
 

Du menar typ baddräktstyg?

Skrivet av  Vårsol v16
Det är ju glansigt och med dubbelstretch.
Bra idé, kom gärna med fler tips.

Vårsoliga kramar
 

Ja, baddräktstyg

Skrivet av  Pallas
Det skulle ju vara perfekt om du hittar nåt liknande det som är lite tjockare än en vanlig baddräkt. Det tror jag inte heller behöver fållas i kanterna ens!
 

Kanske viscose/lycra?

Skrivet av  Pallas
Här kanske du kan hitta nåt, de hade hyggliga priser: http://www.jonic-textil.se/stickat/index.html
 

Hej!

Skrivet av  Hippie
Vad kul med ytterligare en alternativ mamma!
När det gäller syskonvagn så har jag ingen egen erfarenhet, men tycker nog att det verkar väldigt bökigt om man tex ska åka buss eller gå i affärer. En kompis köpte en syskonsulky när hon fick sitt andra barn och hon har använt den en enda gång!*s* Fast eftersom vagn-marknaden är så stor så måste det ju finnas folk som tycker sig ha behov av såna vagnar och som tycker att de är bra. I slutändan är det nog upp till var och en, smaken är ju som baken! Du kanske kan låna en av en kompis och prova en dag ute på stan?
Sen frågade du om katthår och sjalar. Nu har ju jag inte katt, men det är klart att nästan allt tyg drar till sig hår och liknande, och är färgen mörk så syns det ju desto mer. Jag tyckte att Pallas tips var bra, annars har jag tyvärr inte något att komma med. Min gamla sjal var vävd och randig och den drog inte åt sig speciellt mycket (eller så är det jag som har dålig syn!). Nu är den tyvärr trasig och jag funderar lite på att köpa en ny redan nu, eller rättare sagt två, en lång och en kort. Jag har ingen aning om vad jag ska köpa, min gamla sjal är köpt på loppis och jag tror den var hemgjord.
Lycka till med sjalarna och vi ses!
 

sjalar och husdjur ;)

Skrivet av  Miamamman
I stort sett allt drar åt sig katthår. Man kan ju välja färg efter katten :o
Mörkt är sämre än ljust, om man inte har svart katt. Ljust är dessutom svalare på sommaren och så syns inte babykräk lika bra på det heller.
En elastisk drar åt sig mer än en vävd oftast, men å andra sidan tycker jag att elastiska är bättre till små barn, fram till ca 1 år. Men vävda finns ju oftare i mönstrat och då syns också katthåren mindre än på en enfärgad.
Hur som helst så rent allmänt är det bra att ha en lång och en kort (eller ringsjal eller pouch) för dom är bra till olika saker. Egentligen är ju kanske vävd och elastisk också bra till olika saker, men alla vill ju inte ha så många sjalar. Fast för priset av en syskonvagn får man ju några stycken.
Jag har ju bara ett barn, men jag har nu träffat rätt många mammor som köpt sjal istället för syskonvagn. Eller som sålt syskonvagnen när dom köpt sjal och insett att dom inte behövt den. Så det kanske är mer ekonomiskt att inte köpa en syskonvagn utan vänta och se om man verkligen behöver den. Dom kommer ju säkert inte att ta slut.
Å andra sidan är det många som vill ha liggvagn, kombivagn, sittvagn, suly, paraplyvagn och syskonvagn och inte kan tänka sig klara sig utan dom. Men helst ha en sjal som räcker hela bärtiden och då är det nog bara en lång vävd som gäller. Det är lite som att ha en sittvagn med fullt liggläge. Den kan användas hela vagnperioden, även om den kommer att kännas lite klumpig efter ett par år.
Nu svarade jag nog på fler frågor än du frågat, men det blev av bara farten ;)
 

Jättekul att få fler funderingar

Skrivet av  Vårsol v16
Vi har redan en flicka som kommer vara dryga 2 år när syskonet anländer i nov/dec.
Alltså har vi en relativt ny kombivagn och vi funderar på om det inte vore enklast att ha sittdelen i, med fårskinn i åkpåsen, så kan båda syskonen åka i vagnen om nödvändigt (inte samtidigt kanske) och båda kan sitta i sjalen.
Den sjal vi har idag är vävd, enfärgad.
Katterna är gråtigrerade, bruntabby och en svart-vit så vad jag ska välja för färg på sjal vet jag inte.
Det finns ju oftast färgade baddräktstyger också...

Vårsoliga kramar
 

Artiklar från Familjeliv