Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning vid ett års ålder...

Skrivet av PluppPlupp
Hej!
Jag har en dotter som fortfarande vid ett års ålder ammas ca 10ggr/dygn. Hon äter 2-3 mål "vanlig" mat och lika många mellanmål med banan o dyl. Är detta normalt? Hon är inte speciellt stor (ca 8 kg och 71 cm)så tror ni kloka att det kan vara något fel på ämnesomsättningen? Jag vågar inte säga något på BVC om hur mycket jag fortfarande ammar för där har de nya varje vecka och jag orkar inte dra mina argument för alla. Hon är pigg och glad och livlig. Nu försöker vi sluta med nattamningen för att jag ska få lite sömn (Hon äter ca2-3 mål/natt). Det här är mitt tredje barn, men det första jag kör mer AP med så jag är inte riktigt säker på något längre - förutom att hon är ett väldigt harmoniskt barn =).

NU känner jag att jag bara nattsvamlar!!KLockan är för mycket. Är det någon som har någon kommentar/åsikt/kunskap??

Allt mottages tacksamt =)

kramar
Svar på tråden: Amning vid ett års ålder...

Låter väl

Skrivet av  ThoGa
helt normalt. O jag håller med om att det låter som hon har en hög ämnesomsättning..så länge hon är pigg o aktiv så är det väl bara att köra på som du trivs med.
 

Mitt första barn ammade jag väldigt

Skrivet av  trebarnsmamman
mycket fortfarande vid ett års ålder. Han åt nästan ingenting annat än bröstmjölk (var väldigt svår att få att äta smakprotioner). Först vid 1½ kom han igång med vanlig mat på riktigt och jag fortsatte amma honom som komplement tills han var 2 år 2 mån.
Vi skickades till dietist när han var 1½ år som bara konstaterade att han fick i sig allt vad han skulle. Han har legat strax under normalkurvorna, men vi är korta i släkten så det är normalt.
Mitt tredje barn däremot som ätit varierad kost från 6 mån (också delvis ammad) stod stilla i växten under nästan ett års tid (från 9 mån till 1½ år). Trots provtagning och undersökningar hittades inget fel. Förklaringen är troligtvis att hon äter mycket frukt och grönsaker och förhållandevis lite protein. Inget farligt, men man växer långsammare på grönt än på kött eller bröstmjölk.
Jag skulle inte oroa mig om jag var du, men vänd dig till bvc om du vill ha råd eller stöd - även om de inte alltid kan svara själva kan de skicka remiss till dietist eller barnmedicin. Ge din dotter den mat du tycker fungerar bäst, men utnyttja också sjukvårdens resurser om du känner dig osäker. Det händer ju att man blir lite tilltufsad av en och annan bvc-tant, men de allra flesta är ju väldigt hjälpsamma och sitter inne med mycket kunskap!
 

Jag helammar fortfarande

Skrivet av  Emmie med Tindra
Det är inget konstigt med det. Inte ens Bvc tycker det. Bara barnet och du trivs med det så tycker jag att du ska stå för det.
 

Jag tycker

Skrivet av  FS
att du ska skita i BVC. Verkar som om du blir stressad/mår dåligt av rädsla för vad de ska tycka och isf är det väl bättre att inte gå dit varje vecka ? Din tös verkar må alldeles utmärkt och sä länge hon vill ha både mat och bröstet är det inget konstigt. Vår son helammade i 18 månader, sen kom han på att mat faktiskt var ok och började äta mer. Idag, 2 år och 2 månader gammal, ammar han max 1 gång om dagen och oftast då när de kommer hem från dagis och han och mamman verkligen gosar upp sig i sängen/soffan innan jag kommer hem från jobbet.

Tycker som sagt inte alls det är någ konstigt med att amma länge, snarare är det samhällets syn som är föråldrat och borde vidgas. Amning är och bör förbli spädbarns och småbarns mest naturliga föda den första tiden och ska uppmuntras, inte tryckas ner till fördel för kommersiella matföretag som utnyttjar situationen. ( lite allmän politik slank in, sorry)
 

Artiklar från Familjeliv