Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät till er som använt/använder tygblöjor.

Skrivet av Helén
Är lite nybörjare på det här och har lite funderingar.

1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?

Svar på tråden: Enkät till er som använt/använder tygblöjor.

Ellens svar

Skrivet av  Ellen
Kolla gärna in på vår hemsida också, där finns det fler som svarar på liknande enkäter! http://www.pavlov.nu/luna/tygblojor/tygblojor/



1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Vi har testat Imses formsydda, rutvävda vikblöjor samt flanell vikisar (de sistnämnda enbart på BB)

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
Vi har använt Diaperaps samt ullbyxor -både stickade och filtade. Dapsen var toppen i början då det oftare blev bajs på byxan, de torkade snabbt om man behövde tvätta dem eller tvätta av dem. När dottern blev större och mer rörlig fick hon skav av dem. Nu använder vi bara ullbyxor och det är de jag gillar mest. Lite dyra, men det går ju ibland att hitta begagnade.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?
Vikblöjor första tiden och sen komplettera med formsydda. Ullbyxor, helt klart! Kanske komplettera med några andra blöjbyxor i början.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
På BB, använder fortfarande (hon är 15 mån)

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ? -

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ? Vi har inte egen tvättmaskin så vi köpte på oss ett stort lager begagnade blöjor, vilket vissa perioder har behövts (tror att vi hade ca 30 vikblöjor av varje storlek, och köpte sen 16 beg Imseblöjor när hon var ca 9 mån). Byxor har vi haft 3 bomulls och en ullbyxa och eftersom vi har tvättat upp dem för hand mellan tvättarna så har det räckt. Nu har vi tre stickade ullbyxor och två filtade och det räcker gott och väl. De blir inte lika ofta fläckiga, men ullbyxorna måste ju ibland torka mellan bytena och då är det skönt att ha flera.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ? Numera ca 2 timmar, men det varierar - ibland oftare ibland något mer sällan. Ullbyxorna släpper ju igenom lite fukt så jag tycker att man känner när det är dags även om hon bara har kissat

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ? Oftast inte, men det varierar

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
När hon blev lite äldre så tycker jag att enbart en vikblöja eller en Imseblöja inte håller, men dubbla Imse eller en blöja och extra inlägg håller bra. Ytterbyxorna har fungerat bra, men en period blev bomullsbyxorna väldigt slitna så jag skulle inte rekomendera att köpa begagnade sådana. Det kan vara svårt att se om de är slitna (små tunna sprickor), men jag tycker att de slits ganska snabbt om man tvättar ofta och har dem några månader.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ? Alltid numera, om vi inte kör dubbla blöjor. Började med det när hon var kanske 11 mån. Hon kissar ganska mycket. Innan hade vi bara rispapper och extra inlägg om vi visste att det kunde gå lite längre mellan bytena tex om vi skulle iväg eller hon skulle sova.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
Hmmm... Tålamod? ;-) Nä, jag tror att det kan fungera alldeles utmärkt! Jag skulle nog satsa på att försöka hitta begagnade Imseblöjor och köra två sådana. Vikblöjorna kan bli lite krångliga om barnet inte ligger still och jag tycker att det blir mindre bylsigt med två Imse än med en vik och ett inlägg, men det är ju min personliga åsikt!

Lycka till!
 

Tack för svar och lite frågor.

Skrivet av  Helén
Har redan läst den där sidan dritton gånger *fniss*, men behövde ändå fråga lite mer specifika frågor. Bl.a om detta med att använda tygisar på lite större barn. De som jag såg därinne verkade alla ha barn under 1 år, eller ha gått över till att låta barnet vara utan blöjor när de vart lite större. Så jag funderar lite på vad som passar just större barn.
Jag köpte hem ett provpaket för ett par veckor sedan med 2 Kiddybips blöjor, inlägg och byxa. Därefter har jag köpt till en ullbyxa själv. Jag har också sedan mitt första barn kvar 6 st små imse vikblöjor, 5 inlägg och byxa därifrån (som dock är försmå för henne nu. Men jag testar faktiskt precis just i denna stund ändå en utav dessa små vikblöjor med en av de små byxorna. Ville se hur det var att ta på. Mindes inte riktigt.Kiddybipsen hade inte torkat heller.)
Jag höll dock aldrig på någon längre tid med tygisar till sonen när jag köpte dessa, för att jag dels inte hade egen tvättmaskin, och det kunde vara svårt att få tider. Men nu har jag ju det. =)

Jag tänkte nu iallafall testa igen, på mitt andra barn, men eftersom hon är såpass gammal så trodde jag inte vikisarna passade så bra längre. Som du säger så blir de ju så sprattliga när de blir såhär stora. Och när jag då såg kiddybipsen så tyckte jag de vore perfekta eftersom de är precis lika enkla/svåra att sätta på som vanliga engångs. Men jag blev lite besviken på att jag inte tycker blöjorna håller emot väta värst bra. Jag har hittills inte vågat använt dom utan inlägg överhuvudtaget. Har bara provat med mina gamla inlägg i varje gång. Och då har de blivit dyngvåta efter ett par timmar. Trodde att det var just sorten kiddybips som var dåliga. Men när jag läste ditt svar om att du numera alltid har inlägg också så underar jag istället om det kanske är helt normalt att man jämt behöver ha inlägg när de kommer upp i den här åldern. Vad tror du ?

En annan sak som jag funderar över är detta med ullbyxor. Jag har känt mig väldigt positiv till det, efter att ha läst endel, och har somsagt även köpt ett par. Tänkte sticka egna sedan också. Men första dilemmat är att de blivit blöta fort. Nu har jag förvisso förväntat mig det de här första gångerna, efter att ha läst att det blir så i början. Men hur många gånger krävs innan de blir bra ? Och hur bra blir de då, alltså hur länge kan man då i princip ha på innan de blir blöta ?
Funkar egna stickade bättre/sämre än de köpta förresten ? (Jag köpte ifrån Magasin du Nord, sorten med långa ben.www.magazindunord.com ).

En annan fundering är hur du får det att funka med vik eller formblöja ihop med ullbyxor ? Är det inte svårt att få den att sitta kvar medan du drar på byxorna ?

Min sista fråga och fundering gällde just detta med storleken på blöjbaken. Det är något som jag upplever rätt så negativt. Ännu värre också då ifall man måste ha inlägg jämt. Måste säga att jag vart lite förvånad när jag nyligen satte på en utav de där små vikblöjorna ihop med en av de små dagbyxorna som jag tidigare köpt till sonen. Ville bara testa somsagt. Men tyckte att det vart mindre blöjbak än vad det tidigare blivit med kiddybips + inlägg. Men då har jag iof inte något inlägg i just nu. Så det kanske är därför. Vet du annars ifall det är någon kombination av tygblöjor som ger mindre bak ?

Oj förlåt det vart visst jättelångt det här *ler*. Men just nu tänker jag bara på tybblöjor dygnet runt och vill gärna när som helst köpa på mig fler, för jag hinner ju knappt inte prova något nu förren de ligger i tvätten. 2 stycken räcker ju liksom inte så långt. Men jag vill förstås veta vad jag ska köpa, när jag nu ska skicka efter snart. Hade hoppats att komma in i några typer av rutiner med detta, innan hon börjar dagis den 3:e januari. Men det kanske det redan är kört för. På dagis verkar de också gå med på tygisar. Har frågat. Nu hade de förvisso ingen tidigare erfarenhet, men hon trodde att det skulle gå bra =).

Oj, oj, oj....nä nu ska jag sluta innan du somnat.
 

Mer svar

Skrivet av  Ellen
*det kanske är helt normalt att man jämt behöver ha inlägg när de kommer upp i den här åldern. Vad tror du? För oss är det så i alla fall, kan inte svara för alla, men vi klarar oss inte utan inlägg eller dubbla blöjor till Luna.

*Men hur många gånger krävs innan de blir bra ? Och hur bra blir de då, alltså hur länge kan man då i princip ha på innan de blir blöta ? Oj, det är svårt att säga, men ett par-tre gånger tycker jag att de är "jobbigt-blöta", men sen fungerar de bra. De håller ju aldrig helt tätt utan det blir ju lite fuktigt dock, men jag har inte störts av det, när det börjar bli för mycket fukt och lite lukt så är det dags att återfetta. Hur ofta du måste återfetta beror på hur många byxor du har (alltså hur "hårt" varje byxa används...) och hur ofta du behöver tvätta av dem. Ju oftare de tvättas desto oftare behöver du kura dem. Jag brukar försöka göra det ungefär 1 gång/månad, men det varierar.

*Funkar egna stickade bättre/sämre än de köpta förresten ? Jag har ingen erfarenhet av köpta stickade byxor, men trivs bra med de jag gjort själv, de blir ganska snabbt lite sammantovade och därför ganska täta. Jag stickade ganska långa ben på mina samt satte en extra resår i benen (efter en bajsolycka... ;-)) och det kan rekomenderas!

*En annan fundering är hur du får det att funka med vik eller formblöja ihop med ullbyxor ? Är det inte svårt att få den att sitta kvar medan du drar på byxorna ? Jag använder inte formsydda ihop med trä-på-byxor just för att det blir bökigt att få dem att ligga på plats. Vikblöjorna fäster jag med en snappi (som jag köpt hos Leffes & Mias) och det fungerar mycket bra. De hålls bra på plats medan jag trär på byxan, jag viker alltså fortfarande trekantsvikning just för att det ska fungera ihop med de stickade.

*Vet du annars ifall det är någon kombination av tygblöjor som ger mindre bak ? Jag tycker att dubbla Imse-blöjor blir smidigt, lite mindre blöjbak än med vikisarna, men då är nackdelen att Snappi inte fungerar så bra på Imse-blöjorna och det blir krångligt med stickade byxor. :-/

Lite kortfattade svar... Hoppas att de är till någon hjälp! :-)
 

Susannas svar

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Vi har testat en hel del blöjor.
* Imse formsydda - funkar bra men lite dålig passform till tjockt barn och håller inte tätt en hel natt utan extra inlägg.
* Flanellvikblöjor - bra passform, håller tätt, torkar snabbt. Blir snea efter tvätt.
* Snug-to-fit - bra passform till sort barn. Sitter på plats utan byxor.
* Imse Snap Diaper - bra passform till sort barn. Sitter på plats utan byxor.
* Prefold i rutvävd bomull - perfekta när man vill ha limpvikta blöjor, mjuka.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de?
Även en massa blöjbyxor har vi testat.
* Bumpy dag - håller inte tätt
* Bumpy natt - bra smidiga och håller tätt, men inte en hel natt.
* Bumpy ull - bästa blöjbyxan.
* Ruskovilla blöjbyxa med korta ben - mjuka och håller tätt. Kräver body, snappiasar eller blöjor med kardborrar annars tappar barnet blöjan när det går.
* Tuff Tuff - värdelösa
* Diaperaps - plastiga och håller inte helt tätt.
* Nikky - konstog passform och håller inte tätt.
* Stickade ullbyxor - Kräver body, snappiasar eller blöjor med kardborrar annars tappar barnet blöjan när det går.


3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då?
Ja, andra barnet har även det tygblöjor.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni?
Tova började vi när hon var några veckor och hon har fortfarande blöjor hon är 16 månader.
Med Torkel började vi för ca 2 veckor sen. Han är 5 veckor.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
har inte slutat med blöjor.

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången?
Vi har:
32 formsydda imseblöjor,
3 prefold
12 flanellvikblöjor 75 g
6 flanellvikblöjor 130 g
1 Imse Snap Diaper
1 Snug-to-fit

Tova använder alla blöjorna förutom de 12 flanellvikblöjorna i strl 75g och Torkel använder imse formsydda och flanellvikblöjorna i strl 75 g.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny?
SÅ fort vi märker att det är våta så byter vi. Med Tova kan det går ca 3 timmar mellan kisstillfällena och med Torkel kan man får byta varje halvtimme ibland.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till?
vi byter när vi märker att att det blir vått. Med torkel blir dt lite vått och Tova dränker blöjorna när hon kisssar.

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
Se svar ovam.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
Om vi använde rde formsydda på natten till Tova så har vi inlägg och då använder vi IMSE organic.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring?
Jag skulle rekommendera Imse Snap Diaper eller Snug-to-fit med dra på ullbyxor.
 

Opps missuppfattade fråga 3

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då?
Med Torkel har vi bara använt ullbyxor. Vi vet att de fungerar bäst och ser ingen anledning till att använda de andra byxorna.
 

Några fler frågor.

Skrivet av  Helén
Varför tycker du vanlig ullbyxa är bäst? Har ni tvättat den efter varenda byte så som det står? Själv tycker jag det låter lite väl jobbigt med just den biten, och förstår inte varför det ska göras det medan vanliga ullbyxor inte alls behöver tvättas mer än rätt sällan. Har du en aning om varför det är sådan skillnad, de är ju liksom ullbyxor bägge två ?

Läste också att ni använt Rouskovillas ullbyxa. =) Och just den sorten har jag själv köpt. Men jag tycker inte de håller tätt alls. Är snarare rätt så missnöjd. Är det jag som kanske förväntar mig för mycket av blöjbyxor ? Trodde liksom i min enfald att ifall man byter blöjan med ca 3 timmars mellanrum, beroende förstås på hur mycket de kissat, och givetvis byter man direkt om de bajsar. Men annars, så hade jag förväntat mig att en blöjbyxa inte ska hinna bli våt på utsidan under den tiden. Men här har byxan blivit vår efter bara nån timma, högst ett par timmar. Men då har jag iof bara använt den ca 5 ggr. Behövs det kanske mer tid ??
Kul att för övrigt höra att du föreslagit precis en av de varianter som jag tänkt köra med (det som jag först bestämde mig för), Kiddybips (från lammolen. Ungefär detsamma som Snap Diaper eller Snug-to-fit ) ihop med ullbyxor från Magazin du Nord (Rouskavilla) och håller även på att sticka ullbyxor. Sedan har jag iof också samtidigt tänkt köra med en variant till, (ska börja testa imorrn), med imse vikblöjor (130 gr) och vanliga imse nattblöjor. Hoppas att de ska hålla emot väta lite bättre, så man kan använda de ifall man ska ut till affärer och liknande. Känns för osäkert med ullbyxorna i dagens läge, såvida de inte bättrar på sig betydligt längre fram.







 

Ullbyxor

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Vanlig ullbyxa? Tror inte jag förstår frågan.

Vi har tvättar ullbyxorna när de börjat lukta kiss eller när de blivit nerfläckade med bajs. Har de blivit fuktiga så har vi bara hängt upp dem på tork. Oftast kan vi använda byxorna i ett par dagar innan de måste tvättas.

Även vi hade svårt att få ruskovilla ullbyxan att hålla tätt i början men den blev bättre ju mer man använde den och efter första ullkuren blev den perfekt.
 

Det var den här jag menade som du skrev om.

Skrivet av  Helén
" * Bumpy ull - bästa blöjbyxan."

När jag var inne på imseVimses sida och läste om denna ullbyxa så står den här raden bl.a: "Tvätta genast vid byxbyte."
För mig skulle detta inte fungera då mitt barn ska börja dagis i januari, och jag nog knappast kan kräva att de ska ställa sig att tvätta hennes blöjbyxor direkt vid byxbyte. Och jag tycker väl inte direkt för egen del heller att det skulle vara så vansinnigt roligt att jämt ställa sig att tvätta byxan så fort den var klaranvänd.
Själv tycker jag det är mysko att det är sådan skillnad på skötseln av "vanliga" ullbyxor och bumpys ullbyxor. Vanliga ska man ju som du säger bara hänga upp på tork och tvätta då de blir smutsiga. Varför ska då Bumpys jämt tvättas direkt efter byxbyte ?? Fattar faktiskt inte varför, och det var det som avskräckte mig från dom.

När du säger det där om Rouskavillas ullbyxa, så kanske det är det som är det avgörande, att jag fortfarande inte har ullkurat dom. Såsom jag fattade det så skulle det inte göras förren långt senare. Men kanske vore det bättre att göra det snart. Det vore nog värt att prova =).
 

bumpy

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
skumt att de skriver så. I vilket fall som helst så har vi bara hängt upp dem om de blivit fuktiga och tvättat dem när de börjat kännas ofräsha.
 

Svarar

Skrivet av  mia
Hej
vi har ju mest kört blöjfritt så du får ta svaren för vad det rä. Vi har använt tygblöjor som back-up och alltså inte haft blöjor jämt. Slutade helt innan H var ett år. Efter det har det varit vid väldigt särskilda omständigheter och max 10ggr vi haft blöja. T ex vid lång flygresa, diarre när vi inte varit hemma osv.

Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Rutvävda vikblöjor - bra för liten baby. Man formar dom sälv och dom är smidiga. Flanellvikblöjor. Ok, men ltie klumpigare. Imse formsydda - inte formsydda efter någon form H någonsin haft. Passade inte vid någon stl före ett års ålder och efter det har jag inte provat.
Snug-to-fit (heter numera Dri-line), funkar bra från ca 3 mån ålder, innan dess är dom lite klumpiga. Efter ca 6 mån ålder är dom bättre än vikblöjor.

Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
Nikky har varit bäst av dom vanliga. Fast hemstickade ullbyxor var bäst av allt.

3. Rutvävda tygblöjor fram till ca 3-6 mån, därefter Snug-to-fit och endera stickade eller vanliga ullbyxor.

Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
0 mån till ca 1 år.

5. Se inledningen

6. Ca 12 tygblöjor och 2 ytterbyxor av ull och ett par vanliga i reserv.

7Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?
Bytte direkt om han kissade i den.

8. Se7

Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
Mer än tillräckligt för våra behov. Om vi inte hade kört EC så hade vi nog behövt inlägg på natten när han blev större.

Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
Vid något enstaka tillfälle och då har vi använt en rutvävd tygblöja som inlägg.

Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
Någon form av "fitted" typ Dri-line eller liknande och "dra-på-byxor" av ull.



 

*skrattar*

Skrivet av  Helén
Tycker det är nästan komiskt hur många det är som svarar att de tycker ullbyxor är det bästa. Och så har jag själv köpt ullbyxor som jag är rätt missnöjd med.
Så nu undrar jag bara VAD det är som gör att du tycker att ullbyxor är så bra ??
Själv tyckte jag själva tanken med ullbyxor var väldigt trevlig. Just hur de enligt skriften ska fungera. Men i praktiken vart jag besviken över hur snabbt de vättes igenom. Kanske är det för att jag bara använt dom ca 5 ggr. Kanske behövs det längre tid innan de börjar funka bra (?). Ja, jag vet inte. Men jag undrar förstås väldigt nyfiket VAD det egentligen är som gör att ni alla andra tycker just ullbyxor är så bra. Är det själva tanken med det, eller funktionen på dom, att de håller sig torra längre än andra. Ja VAD ??
Nu märkte jag precis att du skrev "hemstickade ullbyxor", så kanske är det det som är skillnaden. De jag pratade om var köpta ullbyxor från Magazin du Nord. Håller även på att sticka ett par ullbyxor som blir klara den här veckan. Kanske kommer sådana att funka bättre...

 

Emmies svar

Skrivet av  Emmie
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?

- Vi har använt vikblöjor och i början använde vi hemsydda blöjbyxor med kardborr på. Vi tyckte de formsydda var bra när hon kissade lite och låg relativt still och vi tycker vikblöjorna är jättebra.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?

-I början, inga ytterbyxor. Nu har hon fleese trosor (hemsydda) som fuktskydd utifall det händer en olycka när vi är ute.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?

- Jag skulle stasa på blöjfritt igen från början, annars göra lika med backupblöjorna.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni?

- Vi började direkt, men använde vanliga på natten (tyvärr, det ångrar jag), nu har hon bara fleesetrosorna och så viker jag in en liten tvättlapp om vi ska åka långt.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?

- Ja, hon är torr, med små olyckor i bland när vi inte hinner. (sällan)

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?

- I början hade vi sex, sedan när hon började gå så köpte jag till 12 för att inte behöva tvätta lika ofta.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?

- I snitt använde vi 1-3 per dag med då körde vi ju blöjfritt. De dagar hon inte kissade i blöjan bytte jag ju ändå på kvällen.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?

- Nej, vi bytte direkt.

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?

- Ja, nu är hon 14 månader och en liten tvättlapp i fleesetrosorna klarar att hålla fukten borta från kläderna så jag tycker det är jättebra.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?

- I vikblöjorna när hon var ett par månader så vek jag in en liten tvättlapp om vi skulle åka långt. Då hade vi inga ytterbyxor med det läckte aldrig igenom.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?

- Vet inte riktigt. Det måste man nog känna själv vad man vill och orkar. Själv tycker jag att vikblöjor är jättelätt, praktiskt och billigt. Sedan syr ju jag mycket själv så ytterbyxor skulle jag inte köpa.
Själv skulle jag satsa på vikblöjor och "avänjning". Ett barn är ju så medvetet om när det behöver kissa eller bajsa och jag tror att barn som har ett alternativ inte vill kissa i byxorna.
 

Tack för svar.

Skrivet av  Helén
Blir riktigt imponerad över hur ni lyckats att klara er utan blöjbyxor. Har aldrig hennes kläder blivit våta ?
Själv har jag testat nu ett antal gånger med tygblöja (kiddybips från Lammolen) och ull-ytterbyxa. Men ändå har hennes kläder blivit blöta flera gånger under bara 1-2 timmar. Nu är förvisso ullbyxorna rätt nya, och bara använda ca 5 ggr. Så kanske är det det som är felet. Vet inte riktigt hur lång tid det tar innan de ska bli "bra". Men jag börjar väl misströsta lite...=/
 

Kanske..

Skrivet av  Emmie med Tindra 14 månader
kan du tufsa till dem lite och ge dem en ullkur? Det borde göra susen.
Jag stickade faktiskt egna ullbyxor men de blev aldrig använda. Vi tyckte de var för omständiga.
Du kan ju tufsa till dem med en borste så håller de vätan lite bättre. Jag hade gärna använt ull, men inte stickat i så fall, men nu har hon ju fleesetrosor och jag tycker det är perfekt.
Lycka till!
 

Isses mamma svarar så här...

Skrivet av  Isses mamma
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?

Vi köpte Imses formsydda från början o har inte behövt nåt mer!
2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?

Bara tovade ullbyxor, testade några "fådda" plastiga ytterbyxor men det kändes så tätt o knepigt att dom gick bort direkt.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ? Samma...

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ? När vi kom hem fr BB. Nu är Nisse 25 mån o nästan torr på dagen, fortfarande dubbla Imse på nätterna.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ? Vi slutar allteftersom vi kan för vi tycker det är onödigt att hålla på när barnet faktiskt kan prata.

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ? Tror det är ett 20-tal blöjor o ca 3 blöjbyxor, men någon storlek har vi hoppat över el bara haft en blöjbyxa av.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ? _lat_ *ler*. bytt när han bajsat (så fort det varit möjligt i a f) Kisseblöjor har vi bytt när det varit blött, ca 2-3 ggr/dag. Aldrig på natten, en dubbel blöja får hålla 10-12 tim då.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ? Nope, bytt när det blivit vått!

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ? Bra men har inte jämfört med några andra.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ? Imland när vi vet vi ska vara ute länge o tror det blir långt mellan byten el ibland på natten. I så fall extra inlägg av blöjtyg, har 4-5 st. Testade risinlägg ett tag men det vart så tjorvigt o besvärligt, så vi slutade rätt fort.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ? Såna som jag har, enkelt att sätta på o lätt att sköta.

Lycka till
Hälsn

 

Liten fråga

Skrivet av  Helén
Tack för svar. Har en liten fråga också.... vad är tovade ullbyxor ? Är det den där typen av ullbyxor som ImseVimse har, eller har jag fattat fel ?
Ifall det är de du menar så undrar jag också om ni tvättat direkt efter att varje byxa har blivit använd, för det fattade jag det som att man ska, efter att ha läst om deras ullbyxa. Och av just den anledningen så gick det alternativet direkt bort som för mig eftersom mitt barn ska börja dagis snart. (Kan knappast inte förvänta mig att dagispersonalen ska ställa sig och tvätta mitt barns ullbyxor efter varenda byte). Men jag undrar just om alla gör så, därför frågar jag dig.
 

Nejnejnej!

Skrivet av  Isses mamma
Hej!
Ledsen att jag inte svarat fortare, tittar in här då o då...
Vi har tvättat ytterbyxorna så sällan som möjligt. Dom behöver inte tvättas när barnet bara kissat, då hänger man dem bara att torka upp till nästa gång. Det står någonstans i någon istruktion vi läst att kisset reagerar m ullfettet o "försvinner". I alla fall så luktar dom inte kiss på det sätt som vanliga nerkissade underbyxor gör om man bara torkar dem.

Vihar haft lite bekymmer med att dagmamman lagt dom tillsammans med den våta blöjan i en plastpåse, så vi har två-tre fuktiga ytterbyxor när kvällen kommer. I somras var det inget bekymmer, då hängde hon dem på trappräcket utanför, men i höst o vinter torkar dom ju inte där o hon vill tydligen inte hänga dem i badrummet som vi gör.

Om det har kommit bajs på dem så måste de ju givetvis tvättas. Mest har jag handtvättat dem i handfatet då. Omgående efter jag bytt på barnet alltså. Men ibland har jag givetvis samlat ihop alla byxorna o lite annan ylle o kört en ylletvätt i maskinen. Sen är det ju bra att återfetta dem med ett speciellt medel som dom ska ligga i över natten. Det är lite meckigt, så jag fuskar nog o gör det för sällan.
Jag rekommenderar nog att köpa en sån först o testa vad man tycker, vi har bara utökat o inte brytt oss om andra system.
Lycka till, jag ska försöka kolla in om du har fler frågor
 

Förstår inte riktigt.

Skrivet av  Helén
Har inte riktigt fått klart för mig om det är stickade ulbyxor, köpta "vanliga" ullbyxor, eller imses ullbyxa (eller liknande) som ni har (?). För stickade samt köpta "vanliga" ullbyxor (eller vad man nu ska kalla dom) vet jag fungerar såsom du beskrev. Jag har själv ett par köpta sådana från Magazin Du Nord. Har även stickat ett par som jag ska testa för första gången idag. Och dessa sköts somsagt precis som du skriver, genom att hängtorka och tvätta när det blivit smutsiga.

Men däremot så står det helt annorlunda med själva skötseln på de ullbyxor som imseVimse säljer. Där står det att man ska tvätta dom direkt efter varje användning. Och av den anledningen så var det inget alternativ för mig, pga dagis bl.a Men jag tyckte samtidigt att det var så konstigt att deras ullbyxor ska skötas så annorlunda. Varför det inte räcker att bara hängtorka de också liksom (?). Men jag antar att de fungerar och är annorlunda på något sätt.
Och jag var bara nyfiken på vilken sort det var som ni hade, trodde det kanske var dessa eftersom du skrev "tovade ullbyxor".

 

Tar fram skötsellappen ;-) Bumpy Ullbyxa

Skrivet av  Isses mamma
Hej!
Du har rätt, det står faktiskt att man ska tvätta dem när de är fuktiga e 3-5 blöjbyten. Så har vi inte gjort! Vi har bara låtit dem torka o tvättat då o då. När Isse var liten så kom det ju bajs på oftare så då blev det automatiskt handtvätt nån gång i veckan. Men jag vet bestämt att jag läst nånstans om hur kisset "reagerar" med nåt i ullen, så det liksom "försvinner". Jag skulle absolut inte avstå från Bumpy Ull för att dom är jobbiga att tvätta!!! Och en ettåring har väl ganska fast bajs (inte som amningsbaj i a f) som inte kommer ut för mkt utanför? Men visst, det syns att dom inte är nya längre, inte fint ljusbeiga, utan mer mellanbeige. En av dem i storleken mindre är väldigt "sönderfrätta" istället. Det är nog det som händer av att inte sköljas ur tror jag. Att det liksom fräter, men då ska man tänka på att dom är över 1 år gamla!
Hälsn
 

Anna svarar

Skrivet av  Anna m Tella + liten 15/6
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Imse vimses formsydda flanellblöjor, Ullrikes formsydda frottéblöjor, rutvävda vikblöjor.
2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
Nickybyxor, Bumpybyxor, Bumpy ullbyxa, hemstickade ullbyxor, + en sort som är ärvda och jag inte vet namnet på.
3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ? Imsevimses formsydda frottéblöja tycker jag är absolut bäst. Blöjbyxa skulle jag välja Bumpy.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
Tella var sex veckor när vi började (hon var för liten innan och hade prematurblöjor). Hon är nu femton månader och använder inte så mkt blöja hemma utan pottan står framme istället. Det blir en del skvättar utanför men det gör mig ingenting.
5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ? -

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången? runt 25 blöjor, och fem ytterbyxor. Man klarar sig på mindre men jag är bekväm...

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ? två-tre timmar ungefär.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ? den får sitta ungefär den tiden om den inte blir jätteblöt.

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ? har fått ärva ett par alltiettblöjor och de blir blöta med en gång tycker jag. Vikblöjorna tål inte så mkt som tre timmar. Frottéblöjorna suger jättebra och mycket men känns också väldigt blöta när man tar av dem.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ? På natten har vi haft flanellilägg i blöjan. Nu har vi dock gått över till Änglamarks pappersblöjor på nätterna eftersom hon kissar igenom alla upptänkliga blöjkombinationer(inte roligt att byta lakan en gång varje natt).

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?

Formsydda flanellblöjor och bumpybyxor eller liknande. Blöjorna behöver man inte byta storlek på och det är ju praktiskt, inte minst om man har mer än ett blöjbarn, när de kan ha samma blöjor.
Lycka till!
 

Svar fr Toyya

Skrivet av  Toyya med Karl 4 juni 04
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/dem ?
Har vikblöjor, både rutvävda och flanell. Gillar de senare bäst, de är mjukast och tar lite mindre plats.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/dem ?
Från början Nikky: bra passform, men läcker ibland. Väldigt väl begagnade, så jag gissar att det är därför.
Gerber: korta och plastiga. Helt oöverträffade när det gäller att hålla tätt!
Bumpy dag och Bumpy natt: verkar sköna, bra passform. Kan läcka om det blir_långt_mellan bytena.
Bumpy ull: sköna, andas! Håller tätt om man sköter om dem. Lite bökigare, eftersom de inte kan tvättas med den vanliga tvätten.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?
Ullbyxor från början. Blöjor som nu.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
Började vid en månad, ungefär och använder fortfarande.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
Han är bara sju månader,än.

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?
Har runt 35 blöjor i omlopp. Det är skönt att slippa stressa med tvätten.
Blöjbyxor rekommenderar jag minst tre i varje storlek, gärna fyra, av samma anledning.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?
Två timmar på dagen. Hela natten, med inlägg.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?
Det brukar vara kiss i när vi kollar. Skulle vi byta vid varje skvätt, så bodde vi nog vid skötbordet... Använder fleeceinlägg mot stjärten.

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
Alla byxor hittills, utom de slitna Nikky, står emot väta bra. Det gäller bara att se till att blöjan inte sticker ut någonstans.

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
Egenhändigt tillklippta fleeceinlägg alltid. Flanellinlägg för ökad uppsugning på natten och och om det kommer dröja till nästa byte.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
Eftersom Karl bara är sju månader har jag svårt att råda dig. Beror oxå på vad du har för tvätt- och torkmöjligheter.
 

Anelle svarar

Skrivet av  Anelle
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Flanell vikblojor och rutvavda vikblojor, Fuzzybuns (pocket diaper med tryckknappar, blojbyxa behovs inte), Happy Heiny (pocket diaper med kardborrebandsknappning blojbyxa behovs inte), Bumkins (all in one- blojbyxa behovs inte), amerikanska blojor i "sherpa" organisk bomull som knapps med kardborreband (blojbyxa behovs) och sa nagra andra amerikanska varianter som ar gjorda av frotté och knapps med plastknappar och da kravs blojbyxa.
Jag bor utomlands och har dels kopt blojorna i Sverige men aven en del i USA nar vi var dar, allt via internet.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
Bumpy dag/natt + filtad ull, Aristocrats stickade ull, Stacinator (ull- men inte stickade), och sa lite "plastigare" varianter som jag har anvant till de amerikanska frotté blojorna.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ? Kommer nog att anvanda alla ovanstaende igen, det gor vi nu. Ska nog prestera lite hemstickade varianter ocksa, jag gillar att sticka och nu har jag tankat ner flera olika beskrivningar fran internet.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
Var son foddes nastan 6 v for tidigt sa han var en mager liten krabat, 2kg..., men jag tror vi borjade med tygblojorna nar han var ca 2-3 veckor, sa fort det gick att blojbyxorna satt uppe... Han ar nu 11 manader.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
-

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ? Oj, liten blandat forstas beroende pa storlek men jag har forsokt halla det till att vi har ca 20-25 blojor och ca 5 blojbyxor, i varje storlek.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ? Valdigt olika... kanske 2-3 timmar

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ? Det har aldrig blott igenom sa att kladerna blir blota. Sonen bajsar ofta och da byter man ju och sedan gar jag ju inte och kanner hela tiden sa jag vet ju inte alltid hur lange han har gatt med kiss i blojan....

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ? Allihop ganska bra. Blojorna i frotté fungerar bra nu, men nar sonen var liten sa anvande jag alltid flanell inlagg i frotté blojorna for frottén blev som valdigt blot, jag vet inte varfor men flanellen verkade halla vatan battre och jag tyckte huden blev irriterad nar han hade frotté blojorna utan inlagg, numera fungerar det dock utan inlagg. Han kanske ar mindre kanslig.
Pa natterna anvander jag bara blojbyxor i ull tillsammans med vikblojor i flanell +flanellinlagg och ibland fuzzyBuns/HappyHeinys (sedan ca 1 man tillbaks da jag kopte dem), det fungerar bra, aven om blojorna ar rejalt blota, men det gar inte igenom och rumpan verkar klara sig bra. ;o)

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
Aldrig inlagg pa dagarna. Har lite olika inlagg, mest flanell inlagg men nagra som ar gjorda av flera lager "hemp" (hampa). Inlaggen anvander vi pa natten i flanellvikblojna eller i Fuzzybuns/Happy Heinys (bada ar s k "pocket diapers) tillsammans med en vikt flanellbloja.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
Jag tycker ju att vikblojor ar valdigt bra och de funkar ju i alla storlekar eftersom man viker dem lagom stora. De rutvavda garna med "snappys" speciellt for att fa pa stickade ullbyxor. Man kan ha rad att kopa manga olika storlekar eftersom de ar billiga. En 1-aring "alar" ju ganska friskt vid blojbyte sa kanske blir det krangligt att borja med det? Aven om jag faktiskt inte upplever vikblojor speciellt krangligt, det ar en traningssak antar jag eller ens installning.... Vikblojor i kombination med nagra som man knapper pa kanske for att kunna alternera lite. Jag skulle dock inte anvanda Fuzzybuns/Happy Heinys pa dagen for de har fleece pa insidan (som inte kanns blott) och jag vet inte, men en av finesserna med tygblojor tycker jag ar att barnet kanner nar det kissar pa sig och kanske kan bli "torrt" tidigare. Och egentligen gillar jag ju naturliga material battre, typ bomull. Jag gillar Bumpys byxor, bade nattvarianten och filtad ull. Dagvarianten ar ocksa ok, men vitsen att ha bade natt och dagbyxor, nja, det skulle vara for priset da, men egentligen racker det med nattbyxor. Det jag har kopt i Sverige har jag kopt via Minimundus, jag gillar dem.
Min son sitter pa pottan lite till och fran och jag har satt honom pa pottan sedan han var ca 2 man, ibland funkar det, ibland inte, men bara positionen hjalper ibland om de ar harda i magen....

 

tvattar ocksa ullbyxorna "vid behov"...

Skrivet av  Anelle
inte efter varje byte....
 

Fler svar

Skrivet av  Helena,Bettan
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
Olika sorter,någar som var typAllt iett blöja och sedan de vanliga vikblöjorna.
2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
Bumpy eller Imse tror jag de heter....
3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?
Använt de till alla mina tre och det har varit suveränt.
4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
Nyfödd-19 månader, Lillebror kom till oss vid ett års ålder och då körde vi tygblöjorupp till han var dryga tre år, Lillan från ca 7 veckor -22 månaders ålder.
5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
Vi slutade när barnen var torra.
6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?
Vi fick ärva mycket från vänner så vi hade nog ca 30-40 blöjor av olika slag och ca 10 blöjbyxor i samma storlek.
7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?
Olika beroende på ålder, men vi lät barnen kissa på potta/toalett efter måltider och vila så de kissade och bajsade mest där. Vi har använt potta från det att de kunde sitta som komplement till blöjorna.
8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?
Berodde på situationen
9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
Ganska ok, klart de som vi fått ärva hade sämre hållbarhet.
10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
Alltid hade vi rispapper av den anledningen att den skyddar mot urin och att den ger värme trots att barnet kissat,förenklade också när barnet hade bajsat i blöjan. Flanellinlägg efter 1 års ålder.
11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
Vikböjor med flanellinlägg och Bumpy/Imsebyxorna,körde vi med till vår lillebror.
 

Annelies svar

Skrivet av  Annelie m M-0405
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
* Imses formsydda flannellblöja samt imses nya snap diaper. Jättenöjd med båda.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ? Imses Bumpy dag, soft samt ullbyxa. Märker ingen större skillnad , ingen har läckt, men ullbyxan släpper ju igenom mer luft och det är ju bra. Softbyxan är billigare och tunnare och "mjukare", och känns därför mer följsam mot kroppen.

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?
* Samma som jag använder nu, men jag skulle börjat tidigare och då med vikblöjor.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
* Vi började nyligen och då var M 6 1/2 mån.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
* ---

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?
* Vi har 20 flannellblöjor och två snap diapers, en ullbyxa, två bumpy dagbyxor, en bumpy natt och två bumpy soft. Helt klart för många ytterbyxor för oss. Trodde jag skulle behöva ett gäng extrabyxor, men än så länge har vi aldrig behövt byta ytterbyxa för att det läckt.

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?
* Så fort vi märker att den är blöt eller ca varannan timme.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?
* det beror på hur blöt den är. om den inte är så jätteblöt kan vi vänta en stund till.

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
* vi är jättenöjda med våra. än har det inte läckt igenom. men vi har inga andra sorter att jämföra med...

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
* har ej inlägg eftersom vi kör med engångsblöja på natten, annars hade det nog behövts då.

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
* beror på hur stor dn 1-åring är. M är rätt stor för sin ålder och de formsydda flanellisarna passar bra och är lätta att ta på då hon börjar bli rätt rörlig på skötbordet!

Lycka till!
 

Rosis blöjsvar!

Skrivet av  Rosi med Max -01 & Wilmer -04
1. Vilken/Vilka sorters tygblöjor har ni testat och vad tyckte ni själva om den/de ?
- vikblöjor i flanell och rutvävda. Flanellen gillar vi bäst, känns torrast och mjkast för Wilmer.

2. Vilken/Vilka sorters ytterbyxor har ni använt till tygblöjorna, och vad tyckte ni själva om den/de ?
- Bumpy, och vi är mkt nöjda!

3. Om ni skulle få fler barn, vad skulle ni använda då ?
- Samma som nu, bumpy ned flanellvikblöjor.

4. Vid vilken ålder på barnet/barnen började ni använda tygblöjorna, och vid vilken ålder slutade ni ?
- nyfödd. Nu är han 3 mån.

5. Var barnet torrt när ni slutade, eller slutade ni av annan anledning ?
- har inte slutat

6. Hur många tygblöjor och ytterbyxor hade ni åt gången ?
- Tror att vi har 18 vikblöjor och 3 blöjbyxor (egen tvättmaskin)

7. Hur lång tid åt gången hade ni på tygblöjan i genomsnitt innan ni bytte till ny ?
- 1-1½ timme.

8. Bytte ni direkt när den vart lite blöt, eller lät ni den vara på ett tag till ?
- oftast är den mer än lite blöt

9. Hur bra/dåligt tycker du den/de tygblöjor samt ytterbyxor som du använde, klarade väta ?
- mkt bra om man byter tillräckligt ofta

10. Hur ofta brukade ni ha i inlägg i tygblöjan, och vilken sort var denna av isåfall ?
- Väldigt sällan, ibland om vi ska iväg (har vanligtvis papperblöja när vi ska iväg). Flanellinlägg

11. Vad skulle du rekommendera till att använda för någon som vill starta med tygblöjor med en 1:åring ?
- vet ej, har ingen erfarnhet av 1-åringar med tygblöjor än =)
 

Artiklar från Familjeliv