Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

90m²?

Skrivet av mia
Ursäkta en dum fråga. Men det är ju som bekant lättare att flytta till MER kvadratmeter än färre. Bor nu i 150m² och jag funderar på om vi "klarar oss" på 90...
alltså jag vet att vi \<\;i>klarar oss\<\;/i> vad jag inte vet är hur stort/litet det är/upplevs.

Kan man vara två vuxna och två barn på 90m utan att tycka att det är trångt???

Vill jättegärna ha svar!

~¨kram¨~
Svar på tråden: 90m²?

Allt går ju....

Skrivet av  Almas mamma
om man bara vill. :) Jag är uppväxt i ett litet torp. De första 6 åren bodde jag, syrran(11 år äldre), mamma och pappa på ca...50 kvm kanske...Kök, hall, vardagsrum och sovalkov( som syrran "bodde" i). När syrran var 17 byggde pappa 2 sovrum på vinden. Boytan blev väl ca 75 kvm kanske....Men jag tyckte aldrig att det var trångt....
 

Hmmm....

Skrivet av  Birgitta
Jag och min dotter bor på 87 kvm och jag tycker det är trångt! Allt är relativt, men om man kommer från 150 är jag rädd att det skulle kännas som att flytta in i en skokartong! Men det kan ju vara en välplanerad skokartong... ;-)

Hos oss är förvaring det stora problemet och det är ju en planeringsfråga. Här har en arkitekt som var ungkarl utan barn gjort ritningen, helt klart! Det finns ingen klädkammare, inte ens ett varmförråd att ha sånt man vill spara men inte använda i. Bara vanliga garderober och ett kallförråd där man i princip bara kan ha trädgårdmöbler och redskap...

Men vi trivs!
 

Skämtar du?!

Skrivet av  emma
Hur mycket prylar har ni egentligen om ni knappt får plats på 87 kvm? Och hur växte du upp egentligen, i ett slott eller?

Vi bor tre personer på 42 kvm, en 1,5:a med kokvrå och det går bra! Visst det är lite trångt, men än så länge går det rätt bra, sonen är bara 11 månader så han har fortfarande spjälsäng. Vi har tom kommit på ett sätt att ordna det ifall vi får ett barn till. DÅ kan vi börja prata om trångt! :-)
 

Som sagt...

Skrivet av  Birgitta
... det är inte ytan det är fel på, det är förvaringsmöjligheterna. I hela huset finns 5 garderober, varav 2 med hyllor, plus ett linneskåp. Eftersom det inte finns varmförråd har jag ingenstans att ställa sånt som sparade babysaker, urvuxna kläder, julpynt osv. Alla de saker man vill ha kvar men inte använda finns det INGEN plats för!

Jag har en del olika idéer för att lösa problemet, men vi bor i en hyresrätt, så det är inte helt självklart att jag får gå genom väggen under snedtaket för att göra förråd där, tex....
 

Vindsförråd?

Skrivet av  Mia
De flesta hyreslägenheter har vinds- eller källarförråd. Varmt. Har inte ni det?
 

Nej, det är ett radhus!

Skrivet av  Birgitta
Det är ett hyresradhus jag har och det har varken källarförråd eller vind, bara ett oisolerat kallförråd på tomten. Där kan man bara förvara typ trädgårdsredskap och sånt.
 

Vi har 3 garderober...

Skrivet av  emma
och alla har bara en hylla och en stång. Plus ett pyttelitet städskåp (40 cm brett och 30 djupt), men vi har löst det så att vi har 4 stora backar under sängen med sängkläder, smutstvätt, vinterkläder och tjocktröjor.
En bra grej är att två av garderoberna står mittemot varann, så över dörrarna har vi lagt en träskiva som vi slängt upp extra kuddar, täcken, överkast osv på.

Och i vardagsrummet har vi ett hyllplan som går ovanför fönstrena längs hela ena väggen, där uppe har vi bla lådor med gamla tidningar och småplock, böcker och typ 200 videoband. Jättebra! Vi har en gammal trappstege i hallen som vi använder för att få ner grejerna, men annars får den vara skohylla.

Kanske fick du några idéer nu om vart du kan göra av grejerna?
 

Vi bor på 89 kvm...

Skrivet av  Frk Marmelad
...och är tre personer. Det är inte särskilt trångt egentligen tycker jag. Vi har två sovrum och ett arbetsrum + vardagsrum, sovrum och toalett + toalett + badrum. Många garderober och en stor klädkammare. Inget av rummen är pyttelitet direkt, kanske gästtoan då :-).

Svårt kanske att minska ytan, men med lite god planering så går det nog :-).
 

Vi har precis flyttat...

Skrivet av  Ninia
.. från just 150m2 till 85m2. Vi är tre i familjen med en liten till vilken dag som helst. Tycker att det funkar kanonbra. Vi får plats (dock inte alla grejor man samlat på sig...) Man får kanske tänka lite mer praktiskt när det gäller möblering, förvaring osv, men det är det värt om man tycker om sina 85m2....
 

Beror helt på hur lägenheten är planerad

Skrivet av  Malin
vissa lägenheter är gigantiska men kan ändå inte svälja ett medelstort bohag, medans andra kan få plats med ALLT.

Vi bor på 97 kvadrat och har inte räknat med att flytta. Det är egentligen två hopslagna lägenheter, och man måste gå genom flera rum, men med lite planering och ett gemensamt "omklädningsrum" (ursprungligen en hall) med öppna hyllor för att få mycket plats går det. Barnen får eget rum så småningom, men blir det tvillingar nästa gång får vi flytta!

Mitt bästa förvaringstips är att täcka en hel vägg med hyllor ända upp i tak, med luckor för. Snyggt och enkelt, och sväljer hur mycket som helst!
 

Vi bor på

Skrivet av  Protan
107 kvadrat, fyra rum. Vi är två vuxna och två barn. Barnen har varsitt rum, vi vuxna ett och så ett gemensamt teverum. Funkar bra, fast du får ju 17 kvadrat mindre.
Men allt går ju, om man vill. Vi kör lite compact living, men t.ex. loftsängar för att få lite mer golvyta.
 

Oj!

Skrivet av  Agneta H
Vi som tycker vi har gott om plats på bara 5 kvm mer. Vi är också två vuxna och två barn. Dessutom tänkte vi skaffa två barn till (om det vill sig). Har vi tur får vi bygga ut två rum ovanför vardagsrummet men annars skaffar vi barnen ändå!
 

Du borde inte klaga....

Skrivet av  Rymdblomman
vi är 2 vuxna och 1 barn i en 2:a på 50 kvm inne i stan och det kan jag säga att det är fruktansvärt trångt. Vi bor i Sthlm och här är det väldigt svårt att få tag i lägenhet - om man inte vill köpa en då för 2-3 miljoner och det är rätt mycket pengar tycker vi.
 

Jag klagar inte, bara undrar :) *imt*

Skrivet av  mia
*
 

tror nog det går...

Skrivet av  mia b
Vår familj bestående av två vuxna och fyra barn bor i en fyra på 100 kvadrat. Det funkar jättebra, pojkarna 3 o 6 år delar rum, medan våra två töser 8 o (snart) 2 år har varsitt eget. Jag och min man sover i en hemmagjord loftsäng i vardagsrummet. vi hittade idén på www.compactliving.se
Min syster, hennes man o deras två barn lever i en tvåa med kök i Sthlm på 59 kvadrat, och efter diverse planeringar o bättre möblering så verkar det oxå funka bra.
Men man ska nog ändå tänka över saken ordentligt, flyttar ni för att spara pengar, bo mer centralt, eller????
 

www.compactliving.se...

Skrivet av  Lobelia
försökte jag gå in på, men lyckades inte. Är det rätt adress? Eller var det länge sen du var på den sajten (den kanske inte finns längre)? Jag skulle gärna vilja se vad som finns där.
 

compact-living.com är nog den sida som menas! *IMT*

Skrivet av  Kicki
¨¨
 

det stämmer Kicki...

Skrivet av  mia b igen
tack för att du tillrättavisade mig, vet inte vad jag tänkte på.
En sån säng med metallram och trä är det min man byggt, nästan likadan, och den är super!!
 

Vi bodde på 80 kvm...

Skrivet av  Helena V
...med ett barn, och jag upplevde det som trångt, omöjligt att tänka sig ett barn till i den lägenheten. Men det kan ha att göra med att jag överhuvudtaget inte trivdes med att bo med barn i lägenhet på andra våningen, hade vi bott i ett hus på 90 kvm där man hade haft en gräsplätt att gå ut på så hade jag nog upplevt det annorlunda. Lägenheten var inte heller särskilt bra planerad, mycket av ytan togs upp av en lång, smal hall. Och vi klämde in för stora möbler bl a i köket (eftersom vi visste att vi skulle söka oss därifrån så fort som möjligt och inte ville kosta på nya köksmöbler för ett så tillfälligt boende).
 

Vi är tre snart 4 och bor på 80 kvm....+ tvättstuga och förråd som är 10-15

Skrivet av  Annica med Felicia 2 + 1 i v 25
om det blir trångt beror helt på hur huset är planerat...
Vi har ett stort vardagsrum 20 kvm och ett rätt så litet kök...men det fungerar bra vi får plats med ett bord med fyra stolar + en barnstol på kanten.
Toan är lagom..lite lång kanke..men vi har plats med ett väggskötbord.2 av somrummen är små ca 7 kvm men det fungerar..man får möblera smart och utnyttja höjdeoch väggarna om man vill ha golv yta..
Vårat sovrumm är stort ca 15 kvm...det är okej..bra att kunna få plats med databord och gaberober..och en spjälsäng ett tag..
hallen är rymlig med gaberober och hatt hylla..

Det fungerar jätte bra tro mig och det bästa med allt är att det är vårat eget hus och vi betalar ca 7000 i månaden inkl el...det ni..det är inte dåligt va...

Så nu har jag sagt mitt..MIA....gör det om du tror på det


 

Det går säkert!

Skrivet av  Agneta H
Vi bor i eget radhus på 112 kvm (4 rok) och är två vuxna och två barn. Det är ju inte speciellt litet. MEN vi vill ha två barn till. Har vi tur så kan vi bygga ut två rum ovanför vardagsrummet. Det beror på om grannen ger tillstånd, vi får byggtillstånd och om vi har råd. Vi tänker skaffa fler barn även om det inte går att bygga ut. Och flytta gör vi inte. Vi bor bra: barnvänligt, gångstigar mellan husen, många barn, lagom nära till affärer mm och billigt: 4500 kr inklusive allt - då har vi dessutom höjt huslånet med 70000 kr för att kunna renovera lite. Vi kan inte bo bättre!:o)

Trångboddhet går att lösa med fantasi och kreativitet!
 

Jag tror nog att ni klarar att bo på 90kvm.

Skrivet av  UlrikaT




Men är man van att bo lite större så känns det nog litet i början. Men man anpassar sig.

Vi har 156 kvm, och det tycker jag är trångt.=) Vi har inte mycket till förvaring heller. I garaget finns det ett förråd, men det är FULLT och lite till.

Vi ska bygga ut så fort vi får ritningarna godkännda och har bygglovet i handen. Då blir det dubbelt så stort.

 

Artiklar från Familjeliv