Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet man om väggen är bärande??

Skrivet av Ulse
Vi skulle vilja ta ner halva väggen mellan vardagsrummet och köket för att få en mer öppen planlösning. Hur vi än vänder och vrider på ritningarna så kommer vi inte fram till om väggen är bärande eller inte. För källarvåningen syns det tydligt (tjocka streck = bärande vägg / tunna streck = icke bärande vägg). På övervåningen är alla innerväggar ritade med tunna streck, men någon vägg måste väl vara bärande?? Var kan man vända sig för att få klarhet i detta? Tror att vi har ett "Mockfjärdshus" från -64.
Svar på tråden: Hur vet man om väggen är bärande??

Är det något vägg

Skrivet av  B-boom
som går genom hela huset så är det troligt att det är den väggen som är bärande.
 

Nja..

Skrivet av  Ulse
Den här väggen kan man väl säga går genom hela huset, med ett avbrott på ca 160 cm och ca 30 cm förskjutning i hallen. Kan man ändå ta upp en bit av väggen i köket, om man förstärker på något sätt? Vem skall man fråga och visa ritningen för? Snickare, arkitekt?

 

Hjärtvägg...

Skrivet av  Anna L
Hej Ulse,

Jag vet inte vad ett mockfjärdshus är men jag förutsätter att det är ett hus med "vanligt" tak och takstolar. Om väggen går parallellt med takstolarna är väggen inte bärande. Går den däremod vinkelrätt mot takstolarna finns stor risk att den är bärande. Det beror på hur brett huset är (hur långa takstolarna är) och vilken dimension det är på takstolarna, (hur stor kraft som takstolarna överför till ytterväggarna.)

Bäst är om ni kontaktar en duktig snickare eller en huskonstruktör. En arkitekt behöver inte alltid vara kunnig i hur ett hus konstueras utan mest hur det är "formgivet" (tror jag, har inte heltkoll på det).

För övrigt är inte väggarna på övervåningen bärande om det inte är ett två våningshus "förståss" då ligger takstolarna ovanför andra våningen. I ett 1 1/2 plans hus ligger övervåningen "i takstolarna".

Lycka till med ombyggnaden.

MVH

Anna
 

Nu hängde jag inte med på slutet...

Skrivet av  Ulse
Hej Anna!

"För övrigt är inte väggarna på övervåningen bärande om det inte är ett två våningshus "förståss" då ligger takstolarna ovanför andra våningen. I ett 1 1/2 plans hus ligger övervåningen "i takstolarna"."

Vi har ett hus med källare och en våning (och vind ovanpå). Menar du att det bara är källaren som har bärande väggar (så som det ser ut på ritningen)?

Vi skall givetvis kontakta sakkunnig innan vi gör något, men det är kul att kunna drömma och planera i förväg:-)
 

Det går alltid att lösa

Skrivet av  Loppans mamma
Även om väggen är bärande. Man kan alltid sätta in en kraftig balk. Vi har gjort så i köket nu och det blev jättebra. Anlita dock ett proffs för säkerhets skull - men fortsätt planera ni, det finns alldeles säkert en lösning så ni får det som ni vill.
 

Liten förtydligan.

Skrivet av  Anna L
Hej Ulse,

När du skrev övervåning trodde jag att det var över "ingångsplanet". Alltså 3 våningar, källare, ingångsplan och övervåning typ.

Nu när ni har två plan gäller det jag surrade om först för er om vinkelräta väggar och hur brett huset är. Men det är ju oxå som loppans mamma säger att det mesta går att lösa med t ex limträbalkar och skulle öppningen vara för stor kan limträbalk + stolpe lösa det hela. Så, planera vidare och skissa hur ni tänkt det så kan ni sen vända er med era ritningar till någon fackman.

Lycka till!

Mvh

Anna
 

Artiklar från Familjeliv