Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

>Anna.

Skrivet av makeba
Hur gick det på banken/bankerna?
Svar på tråden: >Anna.

Anna är troligen husägare *ler*

Skrivet av  Anna
Vi kommer nog att ta huset. Jag har inte hunnit skriva, satt nog i telefonen halva natten i går för alla ringde och undrade hur det gick.

Vi lyckades förhandla till oss en sådan där försäkring samt få ner räntan på bottenlånet med två tiondelar tror jag det var. Topplånet är på 10%. I alla fall så är vi supernöjda!

Vi kommer att öka vår boendekostnad med 1.500:- i månaden och med tanke på vad vi får så är det superbra.

Nu funderar jag lite över amortering.

Enligt banken var det bättre att ta amorteringsfritt och lägga pengarna på banken. Det gav bättre ränta och det lilla man betalar in ger ingenting. På 100.000:- skulle vi sänka vår boendekostnad med 300:-? Bättre då att betala in en klumpsumma om man får råd. Dessutom har man tillgång till pengarna om man behöver dom. Hur gör ni andra?

Kram från en glad Anna och tack för alla
tips ni är ju underbara!
 

Vi har amorteringsfritt

Skrivet av  JessicaF
och tänker göra precis så som din bank föreslog. Det man ska vara medveten om då är dock att man endast får betala in en klumpsumma i samband med att man lägger om lånen - alltså inte lite som man "vill"...
 

rätt och fel...

Skrivet av  makeba
har man rörligt lån så kan man betala lite när man vill...bundna lån får endast betalas av mer på vid omskrivning.
 

Sant!

Skrivet av  JessicaF
Tänkte inte på att formulera det så. Tack, Makeba!
 

grattis :-)

Skrivet av  makeba
Det verkar som att ni fått till en bra deal :-DDD
Vad kommer an på amortering så kan det ju vara så som banken säger...
Räkna på om den kostanden en amortering innebär minskar den månatliga kostnaden (kvartalsvis blir det ju då) med mer än vad det skulle ge i ränta om ni satte in det på konto och betalade klumpvis....

Betänk att om ni amorterar topplånet så minskar ju även räntekostnaden för detsamma för varje period.

TÄNK nu på att lägga undan lite varje månad så ni har för underhåll av huset! Vitvaror förslits..fasader måste målas...var 12e-15e år (typ) måste man dränera om ifall huset ligger på sådant ställe... Vi lägger undan ca 1000 kronor varje månad för att kunna ha det som grund för underhåll. Det täcker ju inte de stora posterna - men det är en god hjälp!
 

Va roligt!

Skrivet av  pethra med emma 14/9
Vilken bank var det ni var på? Grattis och lycka till!
 

MEN!

Skrivet av  Gåsen
Menar du att er bank ger 90% bottenlån och 10% topplån? Jag konfronterade min bankman med liknande uppgifter och hon viftade bort det med att "i så fall har de ett kombinationslån där den totala räntesatsen blir högre". Vilket stämmer? Vilken bank har ni? Vi har Nordea. GRATTIS till husköpet förresten!
 

Artiklar från Familjeliv