Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

få nytt trä att se gammalt ut?

Skrivet av Nathalie
Har bestämt mig för trägolv på balkongen, men skulle behöva tips på hur man kan få nytt trä att se gammalt ut. Alltså så där grått som det blir efter ett par år utomhus. Träet blir inte så väderbitet på en inglasad balkong och grannarna skulle nog inte uppskatta om vi slängde ut ett gäng brädor på gården för att åldras. Alltså behövs fusk! Jag har dåliga erfarenheter av färgaffärerna här i närheten, de säger vad som helst för att få sälja, så jag sätter istället mitt hopp till er: Vad kan man behandla golvet med? Järnnitrat är ett namn som dyker upp i huvudet, är det någon som har någon erfarenhet av det? Eller grå lasyr? Alla tips mottages tacksamt!
Svar på tråden: få nytt trä att se gammalt ut?

Järvitriol

Skrivet av  Jenny
finns det något som heter och får nytt trä att se åldrat ut. Vet dock ej mer om det, men kanske kan vara värt att kolla upp. Används bla på husfasader, men har läst att man ej bör använda det inomhus.
 

Kan man gå barfota på det?

Skrivet av  ME
Det undrar jag.... kolla först! :)
 

Valnötsbets...

Skrivet av  Tessan m. en stor & en liten
om man spär ut det med vatten så får man ungefär samma färg som drivved eller liknande mao åldrat. Man får pröva sig fram först så man ser vilka proportioner man ska ha när man blandar. Har visserligen bara gjort så på mindre saker men det funkar utmärkt och är helt ofarligt. :-)
 

Artiklar från Familjeliv