Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

500 000 vad ska vi göra?

Skrivet av Nokia
Vi bor i nybyggda parhus på 124 m2. Endel av våra grannar har nu sålt (3 av 24) och fått 500 000 mer än vad de gav.
Vårt hus är alltså nu värt mer än den genomsnittliga villan i vår stad.
Vi har tänkt att flytta någon gång, men just nu är jag mammaledig med lägsta ersättningen och vi är glada att huset är så pass billigt att bo i.
Man vill ju inte vara dum bara. Dessa husen är speciella i design och väldigt poppis. Det måste vara därför de gått upp såå mycket i värde. Hur länge håller det i sej?
Tänk om vi säljer om 3 år och de då är värda 500 000 mindre på marknaden.
Idag är huset 3. Ligger i ett underbart område, ingen fastighetsskatt, billig driftkostnad.
Hur ska man tänka?
Det är bra med avstånd mellan husen och 2000-tals bullerbykänsla mitt i stan.
Trots allt hade jag inte köpt det för så mycket som de nyinflyttade ger, då hade jag kunnat få en villa. Nästan byggt nytt på en komunal tomt, där fattas kanske 400 000kr.

Kram En förvirrad Nokia
Svar på tråden: 500 000 vad ska vi göra?

Jag köpte ...

Skrivet av  signe since -97
hus för att jag hade tänkt att bo i det.
Vårt hus marknadsvärde har också fördubblats sedan vi köpte men inte har jag tänkt att sälja för det.
Alla priser stiger, även huspriser, mer eller mindre.
Trivs ni och inte har tänkt att flytta innan, varför sälja?
 

Jag tycker det är dundersmart

Skrivet av  Sulan
att sälja om ni kan tjäna på det och köpa något ni hellre vill ha, eller köpa billigt och få pengar över.
Skulle jag definitivt göra om jag hade chansen. Dvs. om jag hade ett boende som jag kunde tänka mig att flytta ifrån.
 

Alla huspriser har ökat

Skrivet av  Bullen
Om ni säljer så måste ni ju ha någon annanstans att bo och då kan ni ju räkna med att även det huset ni köper har ökat i pris. Så frågan är väl ifall ni gör någon vinst på att sälja överhuvudtaget. Det är klart ifall ni flyttar till ett hus med lägre standard så kan det ju vara smart, då kan ni ju få en del pengar över.
 

då förstår man

Skrivet av  dimpan
varifrån finansministern har fått sina ideer om att bostad och fastigheter ska jämställas skattemässigt med vilken sparande och kapitalplacering som helst

har du tänkt att flytta till malung eller smedjebacken med dina pengar då annars så får du väl betala lika mycket för ditt nya hus om du ska bo kvar där du bor

för du tror väl inte att det enbart är ditt hus som blivit otroligt hett och atraktivt
 

Tänk på att flytta kostar...

Skrivet av  Netti
.... nya pantbrev (om det behövs), lagfart, mäklararvode och själva flytten.

Vi tänkte som er och fick ca 400000 mer än vi gav men i slutändan blev det inte så mycket ändå. Ni måste ju köpa dyrare för att slippa skatta.

Räkna igen och se.

Men till sist vill jag tillägga att jag inte ångrar att jag flyttade! Bättre än så här kan jag inte bo!!!

Lycka till! Maila om du har några frågor....
 

Artiklar från Familjeliv