Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bostadsrättshus/radhus kontra friköpt villa/radhus

Skrivet av Amandas mamma
Hej!!

Vi är ett par som drabbats av det här vanliga "skaffa-hus-syndromet" efter man fått barn...eller man kanske ska kalla det "skaffa-trädgård-syndromet" i vårt fall eftersom det är det som lockar mest nu (kanske beroende på att det är sommar - who knows??!!) =)

Hur som helst är vi mitt uppe i vårt liv som spekulanter och springer på diverse visningar titt som tätt, kontaktat bank för lånelöfte etc. Nu är vi i valet och kvalet mellan att köpa bostadsrättshus/radhus och "vanligt" hus med friköpt tomt. Kan tänka mig att det finns en mängd fördelar och nackdelar vad gäller båda valen.

Är det nån här som har några bra erfarenheter eller åsikter som de vill dela med sig av??

Tack på förhand!!
Svar på tråden: Bostadsrättshus/radhus kontra friköpt villa/radhus

Friköpt hus

Skrivet av  madde
Får du oftast en lägre boende kostnad . I ett radhusområde finns ju en sammfällighet och större reparationer som tak,balkonger osv görs ofta gemnesamt med firma eller utan. Du kan ju själv påverka hur stora elkostnader och vattenförbrukningen. Jag bor lika billigt i mitt radhus på 125 kvadrat som en del bor i en tre hyreslägenhet. Bostadsrätt har du ju en hyra som hela tiden ökar det är ju ytterst sällan de sänker hyran. Ett friköpt hus ökar ju oftast i värde och ni sparar till er själva på lååång sikt.Fastighetskatt tillkommer ju förstås men i gengäld så får räntorna dras av . Bostadsrätter får man oftast måla om själva men att föreningen köper färgen men det varierar säkert från förening till förening. I ditt eget hus får du ju bygga om precis som du vill hur det är med b rätt vet jag inte riktigt.Lycka till med husköpet
 

Liten rättning

Skrivet av  Annjo
i en bostadsrätt betalar man ingen hyra! Man betalar en avgift till föreningen, och föreningen är de som bor i husen. Vad som ingår i avgiften varierar men vanligen är det sopavgift, fastighetsskatt, uppvärmning, vatten, planerat yttre underhåll och ev. lånebörda (viss del brukar också gå till en inre reparationsfond som man kan använda till att tex köpa nya vitvaror för). Sen är det en myt att avgiften alltid höjs! I nybildade föreningar med stora lån blir det oftast så, men äldre föreningar sänker avgiften när lånekostanderna minskar. Här där vi bor sänks avgiften varje år.

Tänk också på att lånekostnaden för det egna lånet är lägre, skulle vi köpa motsvarande radhus som äganderätt skulle det kostat oss ca 1 milj mer.
 

radhus

Skrivet av  madde
är ofta bäst för barnfamiljer de finns alltid massor av barn och ordnade lekplatser ,trafik i området obefintlig. I villaområden måste ju barnen ta sig över gator men å andra sidan "slipper" man ju ha folk alldeles inpå sej. radhus samfälligheten köper ju in gräsklippare,stegar ,häcksaxar så dessa stora utgifter slipper du ju i början.
 

med tanke

Skrivet av  Frasse-boy
på att kan köpa en ny gräsklippare för 1500kr så vet jag väl inte om det gå in i avdelningen "stora utgifter" ;)
 

Allting är relativt, vet du väl? *S*

Skrivet av  Birgitta, since 1997
När jag flyttade in i mitt lilla radhus köpte jag bara det allra nödvändigaste i redskapsväg och har sen kompletterat efter hand. Det blev ändå tämligen dyrt, det är ju som regel mer man behöver köpa nytt när man flyttar...
 

Inte alla föreningar

Skrivet av  Skrållan
köpter in sånt som gräsklippare,häcksaxar, stegar mm. Inte den vi bodde i. Tycker inte det var ngn skillnad mot den brf vi bodde i då vi hade lägenhet motför radhus. Är nog väldigt olika vad som ingår och vad brf står för.
 

ja

Skrivet av  jenna
vi hade massor av redskap/verktyg, allt vi kunde behöva för att renovera och fixa, medan grannföreningen inte hade något, så visst är det olika!
 

har bott i båda

Skrivet av  jenna
vi har för en vecka flyttat in i vårat eget kedjehus och bodde innan i ett radhus som var br. för oss var en br ett perfekt förstahus, med lagom med "ansvar" osv. vi behövde bara tänka invändigt. vi hade då 85 kvm. nu har vi köpt ett kedjehus på 135 kvm och bor för samma kostnad. nu har vi ju då lite mer att ta hand om.
känn er fram och se hur mycket ni vill ha att göra. vill ni inte ha lika mycket så välj en br som då blir lite dyrare, annars väljer ni ett hus. lycka till!
 

Vi har haft samma "Syndrom" ;-)

Skrivet av  Zimba
Hej!

Vi har haft samma syndrom som er dvs "skaffa-trädgård-syndromet" ;-)

Och vi valde att köpa en bostadrätssparhus. Vi kommer att flytta i nu i augusti. Vi tycker att ett sådant boende passar oss perfekt. Lagom stor tomt, massor med barn på området, ingen biltrafik, lagom mycket ansvar och jobb med huset mm mm.

Huset är på två plan på 112 kvm (5 rum och kök), med två uteplatser, bastu, lekstuga mm :-)))

Vi längtar såååå mycket att få flytta från vår 3:a..

Lycka till!!!
 

Artiklar från Familjeliv