Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Termostat till element?

Skrivet av Cecilia
Hej! Vi har vattenburna element från 60-talet och har hört att man kan montera termostat på dem. Någon som har gjort det? Dyrt? Klarar man att göra det själv??? Tacksam för tips :-)
Svar på tråden: Termostat till element?

Vi har gjort det!

Skrivet av  Ellba
Det satt redan "självstyrande" termostater där men de hade alla fastnat. Bytte alla på en kväll, brukar finnas erbjudanden på tex 10 st för 1000 kr. Väl värt pengarna. Förut hade vi rum som man inte kunde stänga dörren till för då sjönk tempen därinne!
 

Slinker in med en fråga

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
Är det inte svårt att byta? Jag menar, måste man inte tömma hela systemet på vatten? Om det är vattenburen värme vill säga?
 

Nää... *tvekar o hojtar på maken*

Skrivet av  Ellba
Nepp, det behövde man inte göra! Nu har vi lika varmt o skönt i alla rum, en del av de gamla ventilerna hade fastnat i princip i stängt läge gissar jag.
 

HUR fungerar termostat? *S*

Skrivet av  Tilda
Vi förstår oss inte på detta utan ändrar värmen på varje element. Vi ska kunna ställa in på vår gaspanna hur många grader vi vill ha i huset men vad ska man då ställa elementet på? Någon speciell ikon?

 

Termostaterna funkar så

Skrivet av  Ellba
att du ställer in den på den värme du vill ha i rummet. Tex "5" motsvarar 21 grader (förstår för övrigt inte varför de inte helt enkelt kan skriva "21" på vredet istället för 5 o sen en översättningstabell i bruksanvisningen?)
Vi hade tidigare en termostat i hallen som vi styrde hela huset med, men om tex ytterdörren stöd öppen två minuter så fick den där frispel o det blev kokhett i alla rum! :-( Nu har vi ställt halltermostaten HÖGT och reglerar istället varje rum för sig med termostaterna på elementen.
 

Beror på

Skrivet av  anne.h
om det är vredet ni ska byta eller termostaten.
Är det termorstaten -den som sitter i röret i elementet- så måste man tömma ur så pass mycket vatten att det inte rinner ur när man tar isär vid röret, men det är en smal sak iaf.
 

Billigt!

Skrivet av  anne.h

Att få 10 för 1000 kr låter MKT billigt, vill gärna veta VAR det finns så billigt.
 

Tack för info!

Skrivet av  Cecilia
OK, det låter ju lovande.... Vi har inga termostater alls nu, utan gamla "kranar" (original) som är helknasiga. Måste nog ta reda på mer om hur svårt det är att byta dem.
 

Har ni inte redan termostater

Skrivet av  anne.h
så är det inte så lätt som ovanstående skrev, då måste ni byta allt, inte bara vredet. Tyvärr.

*undrar fortfarande VAR man hittar termostater för 10st/1000 kr som Ellba skrev*
 

Haha,

Skrivet av  Ellba
undra på du! Nä, jag skojar bara! Tror det var i julakatalogen jag såg det. Nu fick vi köpa via en kompis o fick ett bra pris på så sätt.
 

Artiklar från Familjeliv