Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sälja grejer på blocket

Skrivet av Annifey
Jag har just lagt ut annons på lite möbler och en diskmaskin och blir formligen bombarderad med svar, vilket är kul men jag förvånas över vilken tyken attityd vissa har. tex "jag förutsätter att du tänker gå ner i pris eftersom saken är si och så gammal... Inte ett bud utan mer en tillrättavisning och inte speciellt trevligt heller.

Vad anser ni är god ton när man köper/säljer saker på nätet?
Svar på tråden: Sälja grejer på blocket

Dålig stil!

Skrivet av  Nina med fyran
Passar det inte så kan de väl låta bli att bjuda!? Oförskämt! Jag har bara köpt några saker på Tradera, men funderar även på att sälja en del.
 

Känner igen...

Skrivet av  Alero
En del verkar ha tagit på sig en (livs-) uppgift *s* att mästra och uppfostra folk som lägger ut annonser på blocket. Jättetråkigt! Jag har råkat ut för en hel del sådana, men de som mailar är ju iaf lätta att skita i. Det är värre med folk som ringer...

Jag har avvisat en hel del otrevligt folk i luren, är rätt luttrad numera. Det värsta jag hört hittills är när vi skulle sälja en bil i somras. Den ena sa "följer det med en husvagn i priset, eller?" i en mycket sarkastisk ton och påpekade att det fanns de som var billigare. Jag frågade honom varför han ens bemödade sig att ringa dårå :-)
Den andre sa "det var det mest sönderrostade vrak jag någonsin sett" efter att vi skickat bilder på den rosten som fanns på framskärmarna och som dessutom var fullständigt normalt skick på en så pass gammal bil. Då blev jag förbannad tillomed och sade nåt i stil med "det är ju upp till dig om du vill köpa bilen, om inte så slutar vi prata nu". Jag lät nog arg för han kom av sig alldeles i skällandet och blev rätt spak... :-)

Rätt faschinerande hur folk vågar vara fula när de är hyfsat anonyma via mail eller telefon... Det kan roa mig rätt mycket men för stunden bli man ju rätt... ja... ledsen och förbannad...

Så till frågan då. Är man genuint intresserad av att köpa en sak är det väl god ton att ha en civiliserad diskussion om priset, man prutar inte genom att vara otrevlig. Jag snoppar av direkt numera om det inte passar, är det via mail svarar jag inte ens även om det kliiiiar i fingarna *s*
 

jag tycker det är skitbra...

Skrivet av  Estethia ©
... när jag söker ting på blocket... är jag bara normalt genomtrevlig så brukar det oftast bli jag som får köpa. :oD
 

Ja visst är det?

Skrivet av  Annifey
Jag kan nog helt ärligt säga att de som hör av sig och är TREVLIGA säljer jag gärna till. Det har tillockmed hänt att jag gått ner på priset självt eftersom jag satt priset högt med prutmån...

Jag funkar likadant som säljare när jag jobbar som det. Folk som är trevliga har mycket större chans än gåpåare och besserwissrar som minsann VET att "ni har så stora marginaler så" Varför skulle jag, som säljare, ge en kund med taskig attityd och som behandlar mig illa, sänkt pris och därmed sänka min lön (provisionsbaserad...)? -fånigt!

Jag är förvånad över hur många människor det finns som tror att det lönar sig att vara otrevlig/mästrande/besserwissrig/gåpåig...
 

Dålig erfarenhet =(

Skrivet av  PinkIsMyPassion
Jag satte in en annons på en möbel på Blocket, en relativt eftertraktad sådan, och det var många som ringde. Sex personer sade sig vara genuint intresserade och vi gjorde upp om datum och tid då de skulle komma och kolla. Inte en enda av dem dök upp! Så j...a irriterande! Jag både mailade och ringde dessa personer men fick inga svar. Jag blir förvånad över att vuxna människor beter sig på detta sätt. Samtidigt känns det lite olustigt att man lämnat ut namn, adress och portkod åt helt främmande människor =/
 

Bara bra erfarenhet

Skrivet av  Vimse
Alla jag har haft kontakt med har varit trevliga och hållt överenskommelser.

Jag lägger ibland bud som är lägre än säljarens utsatta pris. Då är jag kort och saklig (oftast via mail), erbjuder mitt pris och vill dom sälja till nån annan så är det förstås helt okej.

Fast ibland har man nästan lust att påpeka fel... Tex är det nån just nu som har ett "ekbord" till salu, men vem som helst kan känna igen ett furubord på bilden... :)
 

De har inte fattat hur man prutar...

Skrivet av  Disa
Men kanske är det typiskt svenskt, dvs att påpeka nackdelarna. I de kulturer där det är kutym att pruta, ska man pruta genom att påtala fördelarna, dvs påtala hur fin och snygg saken är men att man tyvärr inte har råd... Jag arbetade som reseledare för många år sedan i bl.a. sådana länder där det är kutym att pruta och de som lyckades bäst var de personer som man minst trodde det. Det var oftast äldre vänliga damer som man trodde skulle bli lurade till max. Jag är själv urusel på att pruta men har lyckats hitta en man som prutar på allt. Han brukar lyckas i de flesta fall, förutom på IKEA - där går det inte. Senast lyckades han pruta ner en bil från 90.000 till 65.000 bara genom att vara trevlig.

Jag har själv lagt ut annonser på nätet och fått svar liknande dina, men jag har alltid fått ut det jag har begärt i slutändan.
 

Artiklar från Familjeliv