Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

liten förvaringsenkät!

Skrivet av AnnaB
Är i rensningstagen just nu, men upptäcker att vissa saker helt enkelt saknar förvaringsutrymmen, hmm, inte lätt att rensa då.. Därför en liten enkät!
Var förvarar ni:
* "kontorsgrejer"(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
Dessa grejer är de jag inte kan "få undan" utan ligger o dräller framme på köksbänken, ser jättetrist ut, suck...
Svar på tråden: liten förvaringsenkät!

Vårt småplock:

Skrivet av  AL
* kontorsgrejer(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
-I arbetsrummet huvudsakligen men pennor tendera att ligga överallt.....el ingenstans eg för när man ska ha en hittar man aldrig ngn.....*suck*

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
-Min modilladdare ligger på hatthyllai i hallen. Maken har sin i arb.rummet. Brukade ha min i arb.rummet oxå men då hittade aldrig mobilen dit för den la jag ju av mig i hallen när jag kom in....vilket medförde att mobilen oftast var urladdad! Rakapparatsladdaren ligger i badrummet.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
-Kameran används _ofta_ så den kan stå vart som helst. Oftast dock i sin väska i hallen el matrummet. Videokameran i regel i tv-rummet, där den laddas. Freestyle använder jag aldrig numera, har ngn liten bärbar radio som jag brukade ha då jag job´ggade för några år sedna. Den ligger nog i ett skåp i källaren.......

Hm....saker är utspridda!
 

Samma svar på alla frågor

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Nämligen skrivbordet. Det ser helt hemskt ut, och är överbelamrat med massor av gamla papper, tidningar, leksaker, julklappar, pysselgrejer och så förstås alla "kontors"-saker. Men bättre det än att ha det i köket iaf. :-)
 

önskar att vi hade

Skrivet av  AnnaB
plats för ett skrivbord, arbetsrum el. liknande, men vi är tyvärr lite trångbodda. Därför blir köksbänken "sambandscentral" och det är det som är så trist...
 

Inspiration

Skrivet av  Kumikameli
Eller nej, skoja bara, ingen inspiration, men jag skänker dig glädjen av att slippa vara värst iallafall.

Vi har papper, laddare, batterier och diverse annat småplock precis överallt och med jämna mellanrum snabbstädar jag undan det i en eller fler pappkassar. Lite då och då tömmer jag några av kassarna och slänger en del och sparar resten i nya kassar.

Usch, vad hemskt. Vi köper olika förvaringsboxar och hyllor för småplock lite då och då, men det verkar inte fungera på vår familj.
 

*fniss fniss*

Skrivet av  AnnaB
men det är ju alltid skönt att höra att man inte är ensam om detta (i-lands)problem! :-) :-)
 

Eftersom

Skrivet av  ~Adnil~
min sambo jobbar hemifrån med datorer så har vi ett hörnskrivbord i vårt vardagsrum/kök. Dvs jag måste alltid se eländet ;-) Därför har en del blivit en "planeringsdel" där vi har kalender, whiteboard & ett glas med pennor. Dit hamnar räkningar, viktiga papper mm i en korgförvaring/sortering. Kontorsgrejer som hålslag odl finns i en låda på samma ställe så man slipper ha dom drällandes.

Mobilladdare har vi faktiskt i sambons garderob i sovrummet *s* & den tas fram & används där: oftast på kvällen iom att vi använder mobilerna som väckarklockor. Mobilerna ligger annars bredvid vanliga telefonen/basstationen vid vår lilla ovanbeskrivna hörna. Var själv trådlösa telefonen är brukar alltid vara ett mysterium när den ringer dock.

Laddaren till sambons rakapparat finns i en ficka på en "dörrförvaring" till min klädkammare... I samma ficka finns rakapparaten eftersom sambon oftast bara trimmar skägget dvs inte använder den dagligen = behöver inte ta plats i badrummet. En sån förvaring:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=49647&langId=-11&parentCats=10211*10458

Den har bara två hål i de översta hörnen, ska väl egentligen vara på väggen, men vi har hängt den på sånadär "krokar över dörren" så hålls den uppe :-) I den har vi också en massa andra badrumsgrejer som inte behövs dagligen: extra handtvål, bomull, hårsnoddar, vissa sminkgrejer, städgrejer, tamponger, necessärer osv.

Kamera, videokamera, digitalkamera odl finns i en Billy bokhylla som vi har frostade vitrindörrar på. Den står i vardagsrummet/köket & är lättillgänglig. Den slukar också spel, videofilmer, cd-skivor, mina högar med skolpapper & lite till...

Är svårt att få undan allt, men bara man verkligen har en plats att sätta grejen på så är det ju enklare att kanske få dit den också. Både jag & min sambo har en tendens att bara lämna grejer efter oss & vi är vana med större boyta också... Men nu har vi ju iaf avsatt platser för allt, så det är ju enklare att städa då också :-)
 

hm kanske

Skrivet av  AnnaB
kan gå igenom våra Billy-hyllor och göra plats för en del av sakerna där... Som du säger, om man skapar plats för grejerna så blir det sååå mycket lättare sen när man ska plocka undan dem!
 

Så här gör vi

Skrivet av  Emeli med Axel 0308 + Bf 28/4
* "kontorsgrejer"(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
Vi har två ordentliga hyllor uppsatta obanför datorn. Där står alla kontorsgrejor som hålslag, pärmar, pennmuggar etc.

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
Sådant ligger i en "skräplåda" i hallbyrån. Tillsammans med allt annat som man vill få undan och ur vägen, men ändå använder ganska ofta.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
Kamera, digitalkamera och videokamera har jag i en stor fotoväska som står i en garderob. Sedan har jag mindre väskor till de olika också, om man exempelvis bara ska ha med sig videkameran. De väskorna förvaras på samma ställe. Freestyle har vi inte. Våra mobiler ligger oftast i våra respektive jackfickor.
 

Billys CD-insats

Skrivet av  Skatan
Vi har de där grejerna i en Billyhylla som vi har en CD-insats i (för CD-skivor). Ett litet fack för digitalkamera, häftapparat, batteriladdare osv. Totalt är det 8 fack.
 

Så här har vi... +konkret förslag!

Skrivet av  Fröken Fräken
Kontorsgrejer: Vi har ett databord som har hyllor ovanpå också, och där har vi samlat sånt. Det ser fult och skräpigt ut, men det beror mest på att det samlas allsköns krafs i de där hyllorna... Alla pennor (som jag inte får frispel om någon annan än jag använder - jag är pennfreak) ligger i en stor korg i en bokhylla. Där ligger också extrastift, sudd och sånt.

Batteriladdare och alla kameror har vi i en låda i en sekretär. Mobiltelefoner ligger och skräpar lite varstans.

Och så till det konkreta förslaget: Skaffa någon slags minibyrå (finns i kartong eller "typ spånplatta" på exempelvis Ikea) - en eller flera, beror på hur mycket skrot du har... Köper man den där träaktiga modellen så kan man lasera eller måla så att den smälter in i hemmet bättre. De där småbyråerna sväljer mycket småskrot!
 

Många pappershögar blir det. :-)

Skrivet av  Annisan
Försöker skärpa oss emellan åt, men sen så växer högarna med papper igen.
Räkningar och viktiga papper skall ju så fort som möjligt in i pärmar.

Vi har en hylla under trappen på nedervåningen som är vår mobilladdarhylla. Där sitter laddarna permanent lite snyggt utan en massa lös sladd hängande. I ett annat rum, på en byrå har vi laddstation för videokamer och digitalkameran plus tillbehören till dem.

Pennor har vi stående i en minemugg (KostaBoda) dels på mobilhyllan och på skrivbordet uppe på "kontoret".
Hålslag, tejp och häftapparat bor när det inte används i översta lådan på lådhurtschen i kontoret. Pärmarna med viktiga papper förvaras i ett skåp med dörr.
 

Här förvarar vi

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
* kontorsgrejer(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)

I en burk i köksskåpet står pennorna. I en byrålåda, med papper och pärmar med betalda räkningar, ligger hålslag, häftapparat och alla andra kontorsgrejor.

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
Till mobilen sitter i kontakten i köket. Rakapparat har vi ingen men till tandborstarna ligger de i badrumsskåpet. Där landar även laddaren till rakapparaten om gubben skaffar en.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....

Mobiler, kamera ligger i skåpet vid ytterdörren, när mobilen inte är på laddning. Videokameran ligger i en garderob i sin väska.
 

så här

Skrivet av  Im2
* "kontorsgrejer"(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
De sakerna finns på vårt skrivbord...

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
Batteriladdaren ligger i ett skåp i köket.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
Digitalkameran ligger på vårt skrivbord. Videokameran i en låda i vardagsrummet. Mobilen ligger oftast i jackan eller väskan.

 

Mads slukar allt.

Skrivet av  lillaEgo
Vi har tre "skänkar" (de heter Mads) som har fyra lådor samt två skåp var. De sväljer allt krafs. Jag äääääälskar surfaces.
:)
 

så här

Skrivet av  LottaJ
* kontorsgrejer(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
I en byrålåda, det är bara dylika saker i den lådan, den byrån står för tillfället inne i sovrummet.

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
Vi har en IVAR-hylla från IKEA där vi har vår dator och skrivare i. Brevid skrivaren ligger alla laddare.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
Antingen ligger de vid laddarna eller så har vi en speciell kamerahylla i ett skåp.
 

Svar:

Skrivet av  ullebulle
Var förvarar ni:
* "kontorsgrejer"(hålslag, häftapparat, pennor, sudd)
En en liten plexilåda på skrivbordet och/eller i hurtsen Helmers lådor.

* batteriladdare (till mobil, rakapparat etc)
I hurtsen Helmer *s*.

* kamera, digitalkamera, videokamera, freestyle, mobiltelefoner....
Mobiltelefonerna ligger antingen i våra fickor/väskor eller på ett litet bord i hallen, dogotalkameran ligger på en hylla över skrivbordet freestylen ligger i min väska.
 

I en...

Skrivet av  JOL
...mexicansk byrå med 28 lådor! Allt och mer därtill ryms och det är ett evigt letande i varenda låda efter försvunna brahaprylar, jag har inte hittat något passande system som gör att jag minns i vilken låda eller höjd jag la prylen! *suck!*
 

Artiklar från Familjeliv