Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vi har fuktskador på vinden

Skrivet av Deppig :-(
vad gör man åt det?
Svar på tråden: vi har fuktskador på vinden

Min fråga ju fast på annat ställe. *L*

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Fast vi verkar ha fuktskador under trappan. Det luktar sommarstuga där. Vem kontaktar man? Får man ut på försäkringen? Vad händer eftersom huset är köpt för 3 år sedan, men säljaren dog 6 månader efter vi köpte.
 

jag har missat din fråga

Skrivet av  Deppig :-(
ska spana lite efter den. Inte kul...
 

Skulle preci skriva den *L*

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Så såg jag ditt inlägg. Det är lite extra trist då maken pluggar jag är arbetslös/sjukskriven så vi är inte kreditvärdiga att få låna upp nåt på huset om vi skulle behöva.
Jag måste nog ringa försäkringsbolaget och fråga lite hur de gör med misstänkta fuktskador och om de skickar ut besiktningsman och vemsom betalar. Marginalerna är inte så stora just nu.
 

såg att ocab

Skrivet av  Deppig :-(
jobbar med fukt på vind, vad gör de då? Nån som vill dela med sig erfarenheter, snälla?
 

Vet inte men...

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
... det beror väl på hur allvarlig skadan är. Om trät är så pass fuktigt att det börjat ruttna måste det ju bytas ut. Om det bara är lite fukt så att det "bara" är tillväxt på trät kan man spruta för att stoppa tillväxten och på så sätt hindra mögel osv.

Ring försäkringsbolaget. Vi fick vattenskada i köket och de kom inom ett par dagar och besiktigade, sen sköter de hela kalaset.

Lycka till och hoppas att det inte är så farligt!
 

är det sant!

Skrivet av  Gladare deppig :-)
Hoppas det blir så smidigt då! Det vore drömmen att någon kom och bara to över och fixade allt för jag är så trött på allt fix nu :-)
 

Jag var lite snabb...

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
... om fukten beror på läcka i tak så gäller tyvärr ingen försäkring. Men om du ringer dit kan du säkert få råd om vilka undersökningar som måste göras osv.

Ocab var hem till oss och mätte fukthalten när vi hade vattenskada. De mäter halten vatten i trät och så har de vissa gränsvärden över vad som är ok eller inte.
 

antingen är det läcka

Skrivet av  Gladare deppig :-)
i taket eller så är det felkonstruktion om jag får gissa. Men jag bereder mig på att betala kalaset, bara någon hjälper mig hur vi ska gå till väga.
 

Ledsen om jag...

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
... vilseledde dig. Hoppas att skadan inte är så farlig, lite virke är ju inte så fasligt dyrt, bara det inte handlar om takstolar och bjälkar. Och om det är taket så måste ju det åtgärdas också.

Fy bubblan för fuktskador! Tänk att lite vatten kan göra så mycket elände!
 

Om det är mögel

Skrivet av  Sus + T
Om det är mögel som du ser som fuktskador kan det bero på dålig ventilation i huset. Vi har det, små rosor med mögelprickar på vinden och ska förbättra ventilationen i huset så att det inte stiger upp fukt från badrum o inomhusluft mot vinden längre. Vet ännu inte hur, bara... :-)
 

vi har fixat ventilationen

Skrivet av  Gladare deppig :-)
för någon månad sedan, satt ventiler i taket. Kanske att vi behöver torka ut ordentlit också?
 

Artiklar från Familjeliv