Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bladlöss

Skrivet av Bubba
Tror att det är de som heter sköldlöss...små svarta prickar som gör bladen bruna och även ger små tunna trådar som spindelväv.
Har hört att man kan spruta såpvatten- funkar det och hur blandar man i så fall? Är det det bästa eller ska jag satsa på "dödsspray" från affären?
Svar på tråden: Bladlöss

Såpvatten...

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
... funkar ibland, om det inte är så farligt. Annars vitlöksvatten. Pressa massor med vitlök, koka upp med vatten och låt stå över natten. Sila av, och blanda en del av vätskan med 9 delar vatten, spraya! Luktar en stund, men det försvinner.

Om hellre vill använda "gift" så finns något som jag just nu glömt vad det heter, P någonting tror jag... hmm, senil! Det är en liten flaska (som en flaska AD-vitamin ungefär) som du blandar med vatten och sprayar alt vattnar med, beroende på var ohyran finns.

Jag skriver igen om jag kommer på vad det heter.
 

Det är Pyrex du är ute

Skrivet av  TP
och far efter! Men är inte det förbjudet numera?
 

Pyrex var det ja!

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
Är det förbjudet? Trodde det var klass III. Har inte köpt det på många år. Köpte en gång när jag var desperat, fick inte ordning på en av mina favoritväxter.

Hursomhelst rekommenderar jag vitlök. Det fungerade jättebra på min löjtnanshjärta som var full i lus!
 

Jag är inte 100%

Skrivet av  TP
säker på att det är förbjudet - men många av de effektiva lusmedlen är det...

Vid ett akut nödfall fick någon av mina utomhusväxter som var nedlusad i ordets rätta bemärkelse en dusch Radar - och det var effektivt vill jag lova. Dock inget jag rekommenderar till vardags - med tanke på miljön.
 

Artiklar från Familjeliv