Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågar här med (andedop)

Skrivet av Nyfiken
Frågade på religionsnack och fick då tips om att fråga här istället. Hoppas det är ok.

Jag är lite nyfiken på andedop och har några frågor:

- Varför är det bara en del församlingar/kyrkor som har andedop? T.ex. pingstkyrkan har det men inte Svenska kyrkan?

- Vad innebär andedop?

- Vilka församlingar/kyrkor har andedop?

- Vad finns det för legitimitet med andedop? Finns det förankrat i Bibeln?
Svar på tråden: Frågar här med (andedop)

Om att bli döpt i Anden:

Skrivet av  gunnar
- Varför är det bara en del församlingar/kyrkor som har andedop? T.ex. pingstkyrkan har det men inte Svenska kyrkan?
* Alla kyrkor förkunner om andedopet, men man ser olika på hur det skall komma till uttryck i det vardagsliga livet.

- Vad innebär andedop?
* Att den Helige Ande tar boning i en. Några kyrkor förkunnar att det sker när man blir frälst (vilket jag också tror), man får Anden som gåva då. Andra kyrkor menar att andedopet är nåt som sker senare.
När man döps i den Helige Ande får man olika gåvor (Läs om dom i 1:a korinthierbrevet kapitel 12).
När man läser om de olika gåvorna så förstår man att att bli döpt i Anden handlar om mycket mer än att talta i tungor. ALLA kristna människor har den Helige Ande i sig!

- Vilka församlingar/kyrkor har andedop?
* Alla.

- Vad finns det för legitimitet med andedop? Finns det förankrat i Bibeln?
* Ja.
 

liten rättelse

Skrivet av  Katarina_79
Det är skillnad på anden I oss och anden ÖVER oss. Alla kristna har den helige Ande I sig, den flyttar in när man blir frälst. Men sedan kan man också bli döpt i den helige ande, då får man del av den övernaturliga kraft som verkade också i Jesus. Jesus blev andedöpt samtidigt som han blev döpt, när den helige ande kom över honom som en duva. Efter detta började han göra kraftgärningar.
Dopet i den helige ande handlar alltså som Gunnar skrev inte alls bara om tungotal, utan en kraft att utföra sådant som inte är möjligt rent naturligt, profetera, hela sjuka, tala kunskapens ord, tyda tungotal osv, precis som Gunnar hänvisade finns dessa gåvor i 1 Korintherbrevet 12.
Man kan inte säga att vissa kyrkor "har" andedop och andra inte. Det finns andedöpta lutheraner och pingstvänner som inte är det.
Andedopet är till för ALLA kristna och helt nödvändigt för att vi ska kunna utföra de kraftgärningar Jesus talar om. Men alla kristna är inte andedöpta, däremot har alla den helige ande i sig.
 

Om du har ork och tid ...

Skrivet av  EB
Jag svarade under Religionssnack och som du förstår har jag en annan uppfattning än den du framför.

Hur skulle du motivera att ”dopet i den heliga Ande” inte sammanfaller med det vanliga dopet?

Varför anser du att de extraordinära gåvorna är något ALLA kristna ska ha?

Är det verkligen säkert att kraftgärningar har med dopet i den helige Ande att göra?

Har du ork och tid så skulle jag gärna vilja höra dina argument.
 

Artiklar från Familjeliv