Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NU EB, om andedop

Skrivet av Katarina_79
Nu har jag både tid och ork, har varit lite sämre med bådadera de senaste dagarna :)
Svar på dina frågor då:

Hur skulle du motivera att ”dopet i den heliga Ande” inte sammanfaller med det vanliga dopet?
Dopet i den helige ande KAN mycket väl sammanfalla med dopet, det var väl också det vanligaste i urförsamlingen. Men det behöver inte göra det. Att man är döpt är inte lika med att vara döpt i den helige Ande. Det här står klart och tydligt i Apg 8:15-17 "Dessa kom ner och bad för dem att de skulle få den helige Ande, eftersom Anden ännu inte hade fallit på någon av dem. De var endast döpta i Herren Jesu namn. Apostlarna lade då händerna på dem, och de tog emot den helige Ande" Så går det alltså till att bli döpt i helig Ande. Hur förklarar du EB dessa verser?

Varför anser du att de extraordinära gåvorna är något ALLA kristna ska ha?
Ska och ska, FÅR ha, skulle jag väl uttrycka det. Varför skulle man inte vilja ha de extraordinära gåvorna? De "extraordinära" gåvorna gör människor fria, från sjukdom, psykisk ohälsa, onda andar och bygger upp kristna, t.ex. genom profetia, kunskapens ord osv. Alla kristna MÅSTE definitivt inte ha dessa gåvor, men de är ju en oerhörd hjälp i tjänsten för Guds rike :)

Är det verkligen säkert att kraftgärningar har med dopet i den helige Ande att göra?
Gud är suverän och kan använda ALLA människor. Men för att kontinuerligt vandra i kraftgärningar måste man vara döpt i den helige Ande, ja. Varför skulle det annars ske så få under och kraftgärningar i de kretsar där man inte "tror" på dopet i den helige Ande? Jesus genomförde inte heller några kraftgärningar innan han blivit döpt i helig Ande (samtidigt som han blev döpt i vatten).

Inne på religionssnack skrev du EB att du upplever att det blir mycket "show" av det här med andedopet och de extraordinära gåvorna i karismatiska rörelser. Det håller jag förstås inte med om. När Guds ande är å färde så händer det alltid något, men det kan ta sig väldigt olika uttryck. Ibland faller man, ibland skakar man, ibland skrattar man, ibland gråter man när man blir berörd av den helige Ande, och ibland är man helt stilla. Ingenting av detta är show, utan ett gudomligt berörande. Och att få bli berörd av Guds helige Ande är det mest underbara en människa kan uppleva. Jag tycker du är ute på hal is när du kallar det för show, jag tror inte den helige Ande skulle gilla att bli kallad så.
Svar på tråden: NU EB, om andedop

Tackar!

Skrivet av  EB
Kul att få lite respons! Men jag måste nog efter denna chockartade läsning ... äääh ... men halsbrytande ... nänä ... fel igen. Hmmm … jag måste nog efter denna förbryllande läsning dra mej tillbaka och meditera …

Återkommer när jag hämtat andan. (Kan ta en vecka eller två)
 

Oooh

Skrivet av  Katarina_79
har JAG fått EB svarslös :)
 

Går det bra

Skrivet av  EB
om vi flyttar över till Religion. Jag har nämligen börjat inse - det övriga hajade redan för länge sedan - att Kristet föräldraskap ska handla om föräldraskap.

Ja, du vet, en del är ju väldigt känsliga för att inläggen handlar om just det Redax tänk sej.
 

Hm, men jag gillar inte heller

Skrivet av  Katarina_79
att diskutera djupa andliga inlägg i ett forum där de flesta överhuvudtaget inte alls tror på Gud, än mindre Jesus, och ÄN mindre den helige ande. Men okej, jag flyttar över.
 

Fast iofs...

Skrivet av  Hoppfulla Li
var även dopet inräknat i diskusionen...och då kan man dra en paralell till barndop och vips är barnen inblandade.
Eller så frågar jag helt enkelt hur ni anser att andedopet på verkar en som förälder? Har man god nytta av detta i vardagen med och i uppfostran av barnen?
Nu har har vi dragit in föräldraskapet och ni kan gärna fortsätta debatten på denna sida! ;-)

Svarar även på första frågan då...Håller med Katarina i sak!
Själv upplevde jag påtagligt andedopet i samband med mitt vuxendop, men det är inte givet att det ska vara/bli så!
Kram på er!
 

Ni är väl

Skrivet av  Marie-72, v24+1
kristna föräldrar som diskuterar kristna frågor?
Jag gillar inte alltid religionssnack därför att där kan vara svårt att föra en "ren" kristen diskussion utan att någon icke kristen blandar sig in.

Ni kan ju titta in på Andligt föräldraskap och jämföra med detta snacket.
Det är inte mycket föräldraskapsnack där inte.

Jag tycker personligen att frågor om andedop o.dyl hör hemma i vår föräldraroll därför att det är med på att forma oss och vårat agerande.

Jag läser annars med stort intresse vad ni bidrar med här (och i religionssnacket :-) ).
 

Skriver under

Skrivet av  Krstna mamman med många barn
med min egen handstil på Katarina_79:s inlägg. Själv orkade jag inte formulera mig men jag hade annars skrivit samma sak som du. Jag fick direkt det bibelstället i huvudet när jag läste EB:s förklaring.

Man vill göra Anden exklusiv i vissa sammanhang, nej man vill hänvisa till att vi frikyrkor vill göra Anden exklusiv.

och Andens dop ÄR exklusivt för dem som är Jesustroende. Men Gud gör inte skillnad på troende och troende när han ger av sin Ande.

Det finns också ett ställe i Bibeln
där följande sker:

Medan Petrus ännu talade föll den helige Ande över alla som hörde ordet.
Alla troende judar som hade följt med Petrus häpnade över att den helige Andes gåva blev utgjuten också över hedningarna.
Ty de hörde dem tala med tungor och prisa Gud.
Då frågade Petrus: "Inte kan väl någon hindra att dessa blir döpta med vatten, när de liksom vi har tagit emot den helige Ande?"
Apg 10:44-47

Så FÖRST tog dom emot anden, sedan döptes de. Detsamma hände mig!
Jag blev andedöpt först och döpte mig därefter. Jag var inte barndöpt innan heller. Utan Guds Ande kan vi inte ta emot Guds undervisning känns det som *min tolkning*
Vi kan däremot bli frälsta av undervisningen precis som i ovanstående bibelverser!
 

Katarina_79

Skrivet av  virriga bettan
Vilken bra förklaring...

"bli berörd av Guds Helige Ande är det mest underbara en människa kan uppleva..." det stryker jag under på till 100%.....

 

Tack

Skrivet av  ylvat
Katarina_79 för det du skrev. Instämmer till fullo!

Personligen är jag så tacksam över att jag fick ta emot det vi kallar för andedopet redan som tonårstjej. Jag tror att det liv och den glädje som det förde med sig höll mig nära Gud under tonåren som ju kan innehålla frestelser av många slag.

Det har fört mig närmre Gud och den helige Ande är min vän, följeslagare och ständige rådgivare.

Jag kan också, som helt vanlig kristen (jag är varken präst, pastor, eller predikant av något slag) vara ledd av Guds Ande att lägga mina händer på någon och be att den ska bli frisk från sjukdom. Eller komma med ett förmaningens eller uppmuntrans ord. Eller bedja till befrielse från onda andar för någon, i namnet Jesus.

Dopet i den helige Ande är i högsta grad bibliskt och verksamt i våra kyrkor idag. Det finns väldigt, väldigt mycket att skriva om detta...

Tack än en gång för att du skrev så klargörande Katarina_79!
Kram
 

Kul Katarina

Skrivet av  EB
att du fått uppbackning från så många. Känns väl skönt att ni är en så talrik skara som tycker likadant, kan jag tänka mej.

Smart också, för på så sätt kan jag skriva ETT svar och detta svar läses förmodligen av åtminstone 3 förutom av dej. Kanske jag även läser det själv, om jag får långtråkigt. Det är verkligen inte ofta jag har så många åhörare eller läsare, ska jag säja.

Du, det är nästan lite spännande med teologiska diskussioner på nätet. Borde väl egentligen dra på mej någon mantel, skrud eller städrock och trycka en tratt på skallen medan jag skriver. Det är förmodligen det närmsta kvinnligt ämbete jag någonsin kommer att komma. Hoppas jag.

Går det bra med Tuppens lakansväv som kaftan – eller vad heter det där fladdertyget prästfolket sveper in sej i? Tror det är kaftan. Jaa, det får duga. Möjligen skulle jag ha kunnat ordna en kräkla också men ask-rakan har vi lämnat på sommarstället. Mitran är lättare. Lånar helt enkelt någon av pojkarnas stjärnstrutar. Haha … det bli lagom löjligt. Nästan som en riktig biskop! Hoppas ingen av grannarna kommer medan EB predikar för datorn.

Du Katarina, oss emellan sagt … tycker du inte det är lite trist här inne på Kristet? Det är ju mest prat om bönhörelse, eller hur? Friskare fläktar på Religion. Där är allt religiöst nonsens tillåtet. En verkligt god spegel av dagens kristenhet, med andra ord.

Väl mött i Religionssnack!
 

Ursäkta att jag lägger mig i EB

Skrivet av  Passiflora
Hej EB och ursäkta att jag lägger mig. Det var ju till Katarina du skrev men...

Kan inte annat för jag tycker den här sidan har betytt så oerhört mycket för mig på sista tiden.

Och vet du vad. Det är inte trist för gissa om det är spännande att få se hur Gud svarar på mina och andras böner här.

Visst är det bra med predikan och det skulle jag nog behöva höra mer av egentligen men måste ofta ta hand om barnen när predikan är så det funkar inte alltid så bra. Fast dina predikningar här är alltid intressanta :)

Men inte bara predikan är viktig utan också bönen.

Att få känna att Gud är med i vardagslivet också.
Att den Helige Ande verkligen får vara hjälparen som kan hjälpa i de mest vardagliga situationerna.

Nej du EB prat om bönhörelse är nog det som jag uppskattar mest här på kristet.

 

Passiflora, du är alltid

Skrivet av  EB
välkommen att kommentera och bemöta!

När det gäller bönen, så tror jag säkert att den kan vara uppskattad för den berörde. Men jag undrar om inte många endast saknar gamla tiders passopp, tjänstefolket som skulle fixa allt, och nu kommer på att man kan utnyttja en gud för sin jordiska trevnad – samtidigt som man är helt oberörd av Guds vilja på andligt område.

Men detta inte sagt om det enskilda fallet, så får du ut något av bönen i detta snack, så är du bara att gratulera.

Själv funderar jag ofta på bibelordet i Ordsp 28:9 ”Om någon vänder bort sitt öra och ej vill höra lagen, då är också hans bön en styggelse” Det har kanske något att säga oss i denna tid då kristenheten är mer intresserade av människors uppfattning än av Guds.
 

Nej EB

Skrivet av  Katarina_79
jag tycker inte det är trist här inne på Kristet föräldraskap. Prat om bönhörelse är verkligen inte trist, tvärtom. Det handlar om människor som verkligen fått ett möte med Gud, som märkt att Gud gripit in i deras tillvaro. Sådant läser jag mer än gärna.
Här inne på kristet föräldraskap kan man ventilera sin kristna tro. Man kan ställa frågor om man funderar över något, och man kan få HJÄLP och STÖD, precis det som kristendomen är till för.
Jag är ingen sådan som vill debattera för debatterandets skull. Orsaken till att jag skriver här på Kristet föräldraskap är att jag tror att jag har något att tillföra och kan hjälpa någon, om det så är att be för dem eller att svara på en teologisk fråga de har. På samma sätt kan jag själv bli hjälpt genom denna sida.
Som sagt gillar jag inte att diskutera andliga ting bland icke-troende, främst för att det kan förstärka den bild de har av att kristna inte gör annat än käftar om småsaker. Därför diskuterar jag hellre trosfrågor bland "likasinnade" för att inte skrämma bort någon.
Jag kommer att svara dig inne på religionssnack (när jag hinner, som du själv vet kräver det en hel del eftertanke innan man skriver något djupare inlägg) den här gången. Men i övrigt kommer jag att hålla mig till denna sida, det är här jag hör hemma.
Och jo, EB. Det gläder mig att så många tycker likadant som jag om den helige Ande. Men inte för tyckandets skull, utan för att det gläder mig att också de fått bli berörda av den helige Ande.
 

Jag tycker i

Skrivet av  EB
och för sig likadant när det gäller att diskutera med likasinnade. Men eftersom jag många gånger fått påpekandet att Kristet föräldraskap är reserverat för föräldrafrågor samt blivit tipsad att skriva på Religion istället, så har jag börjat bevaka Religion lite mer. Inte så att jag läser alla inlägg där heller, men ibland ser man något känt nick och understundom någon kristen fråga.
 

Artiklar från Familjeliv