Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon gör narr av min dotter

Skrivet av Sofie med J och L
Hej!
Min tolvåriga dotter har hamnat i en konflikt med jämnåriga vänner. Mycket handlar det om fel o rätt med att ha kristen tro. I hennes klass är det många barn som inte är kristna.
Bland annat har min dotter fått väldigt många obehagliga mejl på senaste tiden från någon "kamrat" som kallar sig Gud Gudsson. Tonen i dessa mejl är mycket obehaglig. För att citera några meningar"Du är totalt gudlös. Jag vet för jag kan se in i din själ. En svikare är vad du är. Tro mig jag känner dig. vänliga hälsningar Gud Gudsson".
Min man och jag har våra misstankar men inga sanna belägg för dem.
Hur skulle ni göra om det här drabbade era barn?
Vår flicka är ganska ledsen.
Svar på tråden: Någon gör narr av min dotter

förstår

Skrivet av  My
att hon är ledsen: Det kan vara ganska bra att lära sina barn att inte skylta med sin tro utan hålla denna privat/närmaste kretsen just för att undvika detta.
 

Fast det ska man ju inte behöva

Skrivet av  Cheyenne
Både barn och vuxna måste lära sig respektera alla oavsett om man tror på Gud, kommer från något annat land eller har en konstig dialekt för att ta några exempel. Alla människor har rätt att vara just den de är. Såna här problem är oacceptabla!

Jag tycker man bör ta upp det i skolan, med dotterns tillåtelse.
 

Nej

Skrivet av  Passiflora
Tyvärr så är det inte så enkelt.
Själva sakfrågan i mobbingen är oftast inte så viktig.
Om de vill vara dumma så är de dumma.

Det handlar nog inte om tron utan att hitta en sak att retas för. Det kan vara allt ifrån kläder till frisyren eller fel dialekt eller vad som helst.
Jag tror att det är bättre att barnen får lära sig att inte skämmas för sin tro eller för sina kläder eller vad som helst.
Men det är ingen säkerhet att ha fått ett bra självförtroende hemifrån heller för har någon blivit utsedd till att bli retad så hjälper inte ens det.
 

Nämen nej!

Skrivet av  Katarina_79
Ett barn ska väl inte behöva hålla sin tro för sig själv! Tvärtom ska man lära sitt barn att vara stolt över sin tro och veta att Jesus alltid är med och hjälper när det är tufft, också när någon hånar ens tro.
 

Men

Skrivet av  Protan
inte skall det väl behöva vara så? Barn skall väl lära sig att respektera varandra.
Kan man inte respektera en människa för en tro hon/han har är det illa ställt.
Prata med läraren i skolan, det här är sådana värderingar som de skall ta upp där.
 

Prata med läraren

Skrivet av  Passiflora
Jag har märkt när det gäller mobbing att ju snabbare man ingriper destå lättare är det att lösa.
Jag skulle ha ringt läraren på en gång och berätta om hur dottern har det i skolan och hur det pratas om sådana här frågor och vilka sms hon fått.
Skolan har skyldighet att se till att inget barn blir retad för sin tro.
Inget att vänta på med andra ord, ring nu.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Sofie med J och L
Jag ska göra det. Ringa läraren. Det finns inget att vänta på. Ett nytt mejl har kommit i kväll från den som kallar sig Gud Gudsson. Citerar"Djävulen är här. Du måste dränka dig. Just när vattnet når dig till näsan sträcker djävulen ut sin hand och säger jag är livet. Du tar djävulens hand. Se nu är du satans barn. vänliga hälsningar Gud Gudsson.
Kan barnet som skriver dessa mejl må riktigt bra själv.
De tär vad man undrar.
 

De flesta

Skrivet av  Hoppfulla Li
mailadresser går att spåra! Tycker ni ska anmäla detta. Sånt ska man absolut inte finna sig i!
 

Stänga av

Skrivet av  Hello
Det här är förfärligt! Det måste skolan ta tag i!

Man kan ju misstänka att en som skickar sådana här mejl har en anonym mejladress, typ Hotmail. Kolla därför det och kontakta Hotmail. De kan dels stänga av användaren, men de kan också spåra vilken dator som har använts för att skicka mejlen och på så vis kanske man kan komma åt personen. Har skolans datorer använts borde det inte vara omöjligt att se vilket konto som använts.

Lycka till!
 

Troligen

Skrivet av  Protan
Knutbydramat som inspirerat denna individ. Där skickades ju SMS i akt och mening att påverka och skrämma. Man brukar kunna spåra mailadresser, ni ser ju vilken adress avsändaren har.
Detta är olaga hot och bör polisanmälas.
 

Men fy så hemskt!

Skrivet av  Flugan
Det barnet som håller på så där kan inte må bra. Hoppas ni har en bra lärare som tar tag i det, men försök även spåra mailadressen först. Om läraren tar upp det i klassen kanske barnet ifråga raderar allt, och då blir det svårare att bevisa. Föräldrarna kommer säkert inte att tro att det är deras barn, om de inte överbevisas. Hoppas att din dotter inte far illa av detta!!!!
 

Artiklar från Familjeliv