Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Thomas Evangeliet, Stigmata osv

Skrivet av Litchie
Jag har länge velat diskutera detta med någon men jag känner att många drar sig undan att det kan ha funnit/kan finnas ett till evagelium.

Vad anser ni om det?

Och stigmatisering, vad tror ni om det? Är det verkligt, fejk eller vad? Jag skrev en B-uppsats om det när jag läste Religion på universitetet och det var superspännande.
Men som med mycket som är främmande och "ur tiden" då jag inte har någon vän alls med en kristen livsåskådning så har jag aldrig chansen att diskutera såna här frågor- kristendomen är enligt dem ett påhitt, dåligt, fejk, löjligt osv.

Och jag som är världens mest diskussionsvilliga människa. ;)

Så snälla ni., diskutera med mig. ;)
Svar på tråden: Thomas Evangeliet, Stigmata osv

Thomasevangeliet

Skrivet av  EB
har gnostiskt innehåll och ursprung och står för något helt annat än kristendom.

Stigmatisering? Ja, jag får väl citera Luther:

»Må så vara att Fransiskus på sin kropp haft de märken, med vilka han framställes på målningar, så har de dock icke givits honom för Kristi skull, utan han har själv tillfogat sig dem av någon dåraktig fromhetsiver... för att kunna njuta av den smickrande tanken, att Kristus älskat honom så högt att han t.o.m. intryckt sina sår på hans kropp."

Allt för idag!
/EB
 

Åh

Skrivet av  Johanna
så intressanta frågor! Hade precis diskussionen om stigmata med min katolske far här för nån vecka sen. Men nu måste jag skynda mig till jobbet!
 

Thomasevangeliet

Skrivet av  anonym i dag
vet jag så lite om. Men jag tror att de böcker som äger giltighet är de som finns i vår Bibel, och de fyra evangelierna Matt, Mark, Luk, Joh är de som Gud vill ha med.

Angående stigmatisering, det är ju inget som man har lätt att tro på. men jag vill lämna öppet för att kan ha hänt någon, någon gång? Men det är inget som Bibeln berättar om, utan där talas om under och tecken, tillfrisknanden och annat...det tror jag på.
 

Artiklar från Familjeliv