Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gudstjänst med små barn

Skrivet av Mamma till tre
Jag har inte gått i kyrkan på många år,
förutom dop, begravningar och bröllop.
Har funderat en hel del på att ta med mig barnen och gå på gudstjänst.
Kan man gå på gudstjänst med tre barn mellan 6 månader och 7 år?
Måste barnen vara stilla och tysta i kyrkan?
Svar på tråden: Gudstjänst med små barn

klart du kan

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
gå på gudstjänst med dina barn! :)) Inte behöver dom sitta alldeles stilla heller. Kolla när dom har familjegudstjänst i den kyrka du funderar på att gå. Då e det nog lite lättare när barnen får va med och medverka oxå. Sne träffar dom ju andra barnfamiljer... Sen finns ju söndagsskolan för dom minsta. Men jag tycker du ska försöka ta med dina barn till kyrkan. *kram*
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Mamma till tre
Då ska jag kolla med kyrkan när de har familjegudstjänst.
 

Hej!

Skrivet av  lizaliza
I "min" kyrka (som är en Pingstk.) har vi ett s.k. barnrum med en ruta ut mot salen och högtalare i rummet så OM man upplever att barnen blir lite väl störiga (vilket oftast är en sak man själv upplver men som andra inte alls tycker är jobbigt vill jag påpeka) kan man gå in i det, låta barnen leka med grejor som är kul under tiden som jag lyssnar och deltar i mötet. Det är ett alternativ som funkar för oss. Sedan gör vi så att vi tar vartannat möte som vår uppgift att vara den som går. Det är alltså uppgjort på förhand och inget vi pratar om på mötet.
Kanske ett tips att ta med?
 

Jodå nog tar vi dom till kyrkan

Skrivet av  Passiflora
En jobbig dag kan kyrkan faktiskt fungera som en avlastning för oss hur konstigt det än låter.

När det är full rulle här hemma och de varit uppe sen före tuppen och vi både hunnit vara ute med dom en stund och ätit en tidig lunch ca halv 11 på morronen så är det skönt att få ta någon av dom i bilen och åka iväg till kyrkan.

Vi har söndagskola som funkar bra för femåringen och i söndags fick jag sitta en liten stund själv på mötet när han var på söndagsskola. Guld värt!!!

Just nu är det Indien och Pakistan som avhandlas i söndagsskolan där vi som församling har kontakter och gissa om han blivit intresserad av dessa länder.

Jag kan inte säga annat än att kyrkan har enormt bra påverkan på barnen. Både för att de lär sig om olika länder men också för att de får lära sig om Gud och Jesus. Jag upplever att barnen blir trygga av det.
 

Jadå

Skrivet av  Protan
man kan ta med barn till kyrkan. Alla är välkomna där.
Och nej, de behöver inte heller vara tysta och "snälla". Barn får lov att röra sig fritt i kyrkan. Blir de alltför högljudda kan man gå ut en stund, särskilt under predikan. Lite tråkigt för andra om de inte hör vad prästen säger.
Men under psalmsång och anna liturgi gör det inget om barnen sjunger i kapp med präst och församling.
Barn sätter färg på gudstjänsten, och är alltid välkomna!!
 

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte

Skrivet av  Vivi m Isak02 + Verner04
De orden tänker jag alltid på när folk pratar om barn och kyrkan...
Det var ju precis så lärjungarna gjorde - försökte hyssja och mota bort barnen - och så var det DEM Jesus ville träffa!

Bra även för oss nutida att tänka på!!!
 

Artiklar från Familjeliv