Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skriver ett eget inlägg...

Skrivet av Ebba m.3
Vill ha bra tips på kristna/eller ok profana böcker att läsa med min son på 6 1/2 år. Är tveksam till Harry Potter. Har läst Narnia och Bilbo, sagan om ringen tycker jag dock får vänta lite. Men massor av BRA förslag efterlyses!
Svar på tråden: Skriver ett eget inlägg...

är du tveksam till Harry Potter

Skrivet av  mandelblomman
pga att hans ålder eller att den är okristen?
Bara rent nyfiken då jag o några nyss haft en disskusion om detta, min "strikt kristna" väninna vägrar Potter då det är trolleri o annat otyg *ler*
Medans jag anser att det väl i så fall borde vara bättre att läsa den tillsammans så att de kan prata om boken, säkert kommer han se eller kanske läsa den i skolan i framtiden.
Men hon är oerhört strikt i sin tro o soterar ut alla barnböcker med tomtr o troll o annat rätt harmlöst.
Det är ju just sagor ändå anser jag!
 

Jag vet inte...

Skrivet av  Ebba m.3
läste ju diskutionen därnere och la ett eget inlägg också. men tycker nog att Isak är lite liten för att förstå skillnaden på fantasi och verklighet, fast iofs så fattar han ju skillnaden i Narnia böckerna, men då är ju som sagt häxorna osv de onda och de blir det lättare att relatera till... Äsch, jag vet inte, men jag vill gärna ha tips på andra böcker som är lite lagom spännande inte nödvändigtvis kristna...
 

Jag är väl lite

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
som din strikt kristna vänninna då...:) Vanliga sagor med tomtar och troll är helt annorlunda och kan inte jämföras med Harry Potter. Ändå tror jag det är bättra att sortera ut för mycket än för litet. Tror inte vanliga sagor skadar, men när man gör magi, häxor och så till något OK, något gott...så är jag övetygad om att det är skadligt för barnen. Vad vi lägger ner i dem i dag är det som sedan kommer fram, vad vill vi att de skall bli "fyllda" utav? Vill vi att linjerna skall bli "suddiga" mellan de frälsta och "världen"? Det viktigaste för mig är att överföra min tro till barnen på ett sätt som gör att de vill hålla fast på den. Jag vill att de skall lära känna Gud på ett så nära sätt som möjligt, så att de aldrig vill lämna honom. Jag tror att HP motarbetar mig där, jag tror att barnen får en fot i en verklighet av det occulta, om än på ett forsiktigt sätt. Det är ju så det börjar, det är så den onda kommer in, som en varg i fårkläder... Jag tror rent av HP är från den onde om man nu skall säga så, för att vilseleda. Och de har han lyckas med, för så många kristna vänner av mig tycker det är så bra, helt ofarligt, bara fantasi....men vart kommer det att leda.
Men...en sak. Om man nu är tveksam, eller undrarnde. Vi är ju frälsta och kan tala med Gud. Varför inte själv fråga Gud i bön, vad han tycker? Det spelar ju egentligen ingen roll vad människor tycker, det viktiga är vad Gud menar om saken, eller hur?
 

Prova

Skrivet av  Protan
"Tordyveln flyger i skymningen" av Maria Gripe. Spännande och jättebra barnbok.
"Den vita stenen" av Gunnel Linde är också trevlig.

"Godnatt Mister Tom" av Michelle Magorian är också en fin bok.
 

Artiklar från Familjeliv