Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, lite om mej kommer här

Skrivet av Mammalisa
Jag är en tjej på 25år som lever tillsammans med min sambo (men jag kallar honom för min man ändå) och våran fyra månader gammla son.

Jag har haft ett mycket annorlunda liv, och jag skulle kunna beskriva det på många olika sätt utan att ljuga. Helt enkelt eftersom jag har varit med om mycket. Väljer däremot oftast att inte berätta så mycket om mitt liv på grund av att många har en massa fördommar. Av samma anledning kallar jag mej sällan för kristen. Folk har ofta en mycket snäv bild över hur en kristen ska vara och jag passar inte alltid in i den.

Jag är uppvuxen i en liten by där nästan alla var Adventister, jag tycker att en del av hur de tolkar bibeln är riktig en del stämmer inte alls. Sen är det lite så att jag tror inte att det är nyttigt att en religion har för mycket att säga till om i ett slutet samhälle. Det blir fel helt enkelt.

Mina föräldrar är och har alltid varit mycket kristna. Men även de har alltid stuckit ut lite. Min mamma läser bibeln ibland (läs sällan) håller sej mest till att, så här tror jag för så här känner jag, och är inte mycket för att diskutera saker. Min pappa läser bibeln varje dag, (och då menar jag värkligen varje dag) Han skriver en massa om sina funderingar om bibeln och älskar att diskutera bibelfrågor. Han är trevlig att diskutera med, han vet vart han står man är mycket öppen för andra tankar ändå. Han är väll det närmaste till kristen förebild för mej. Jag tycker annars att det är så ont om förebilder i dagens samhälle, tyvärr.

Två förebilder som har påvärkat mej är Gandhi och Moder Teresa.

Min tro är en hel del påvärkad av andra religioner, men mest hör den ändå samman med kristen tro. I många sakfrågor är jag inte riktig klar över varit jag står. En del är jag hur klar som helt med. Jag tror att det viktiga är att man känner efter och litar på den känslan.

Bibeln tror jag är skriven av människor, människor som har beskrivit Gud så som de uppfattat honom. Jag tror att om Gud skulle ha skrivit bibeln själv så skulle den sätt anorlunda ut. Men jag tror inte att Gud vill ha en sådan bok. Därför är jag inte häller bokstavstrogen till bibeln.

Mycket jag upplevde under min barndom vill jag inte att mitt barn ska behöva uppleva. Men en hel del skulle jag ändå vilja förmedla till honom, i alla fall försöka. Det är där nu mycket av mina funderingar är. Vad är bra för barn att få höra, vad är det bättre med att man väntar med tills de blir äldre. Och många andra frågor.

Nja nu har jag skrivt lite om mej själv.
Svar på tråden: Hej, lite om mej kommer här

Välkommen...

Skrivet av  Sojakorven
...är jag kanske inte rätt person att säga eftersom jag sällan skriver här. Men det var intressant att läsa din presentation. Jag tycker du verkar vara en väldigt mogen 25-åring, åtminstone jämfört med hur jag själv var i den åldern (45 år nu).

Egentligen borde jag hålla till på Andligt föräldraskap men jag känner mig ganska främmande för alla diskussioner om healing, gudinnor och borttappade föremål.

Själv har jag läst mycket av Martinus vars kosmologi har mycket gemensamt med kristendomen (hans stora verk kallas Tredje testamentet). Den stora skillnaden är synen på ont och gott och att han har ett flerlivsperspektiv.
 

*viskar* (OT)

Skrivet av  sara
tror det finns många på Andligt som delar dina tankar, och ännu fler som är lika trötta som du på \'borttappade-saker-inlägg\'. Själv läser jag ofta därinne men skriver sällan, kanske den sidan kan bli intressantare om vi börjar skriva?
 

Artiklar från Familjeliv