Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känsligt att berätta om tro

Skrivet av Mamma till tre
När jag var riktigt liten kände jag närhet till Gud och bönen var självklar.

Efter ett besök i en kyrka (vill inte nämna namnet eftersom jag inte vill hänga ut den här) så tappade jag en del tro.
Jag var 8-9 år.
När jag sedan kom hem så hade min älskade fågel dött.
Jag kände stor sorg.
Jag blev svag i min tro och kunde inte förstå varför Gud ville straffa mig.

Jag släppte inte tron helt,
men under tonårstiden tänkte jag inte mycket på Gud i vardagen.
Jag mådde dåligt och kände saknad och tomhet.

När jag väntade mitt första barn kände jag att min tro växte sig stark igen och tomheten fyldes med ett lugn.
Nu har jag tre barn och en underbarn man.
Mitt liv känns bra och meningsfullt.

Tyvärr delar inte min man min tro på Gud.
Läste något i bibeln om att en icke troende blir välkomnad i Guds rike genom att vara gift med en troende.
Någon som vet vad jag menar och vart det står?

Jag har ett problem med min tro och det är att jag tycker det är smått pinsamt att berätta för folk att jag är troende.
Känner mig dumförklarad av många.
Svar på tråden: Känsligt att berätta om tro

Här är det!

Skrivet av  Hoppfulla Li
1 Kor 7

Gift med en hedning

12 Till de andra säger jag, inte Herren: om en broder har en hustru som inte är troende och hon är villig att leva med honom, får han inte överge henne. 13 Och om en hustru har en man som inte är troende och han är villig att leva med henne, får hon inte överge honom. 14 Ty mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn orena, men nu är de heliga. 15 Men om den otroende vill skiljas, så låt honom göra det. I sådana fall är brodern eller systern inte bunden som en slav. Gud har kallat er att leva fredligt tillsammans. 16 Vet du då, hustru, om du kommer att frälsa din man, och vet du, man, om du kommer att frälsa din hustru?
 

Gäller det

Skrivet av  Troende mamma
även barn (vuxna) till en mamma som tror, men som inte tror själva? Har en del ångest för deras skull...
 

Hmm

Skrivet av  Hoppfulla Li
Jag tror nästan det, men törs inte svara säkert ja.
Hoppas någon kan ge ett bättre svar!
 

Artiklar från Familjeliv