Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Agneta H

Skrivet av Vera
Tänker på dig imorgon när det är prästvigning! Allt gott och må Gud vara med dig!
Svar på tråden: Agneta H

Och jag....

Skrivet av  Anso W med 3
...skulle precis in här och skriva samma sak!

Hoppas allt har gått bra idag trots nattens oväder. Läste om vägar som var svåra att ta sig fram på och om strömavbrott.

Hur ser din framtid ut nu? Har du några jobb på gång? Du kommer att bli en jättebra präst och jag önskar dig lycka till!
 

Tack Vera och Anso!!

Skrivet av  Agneta H
Det var helt underbart i kyrkan! Går inte att beskriva!! Jag är så glad för detta. Kan inte tro att jag är färdig nu.

Första året blir man placerad i en församling av stiftet. Man har lite extra handledning av kyrkoherden då. Sen efter det året söker man tjänster fritt. Jag har tur och har hamnat i grannförsamlingen så jag har mindre än en mil dit. Börjar imorgon tisdag kl 8. Nu återstår bara frågan hur det ska gå att kombinera prästeriet med att ha familj.
 

Hej AgnetaH

Skrivet av  Sara
Min morbror är präst och har fyra barn. Min kusin är präst och har 3 barn. Det verkar gå jätte-bra för de. Det tror jag det gör för dig också!
 

Det...

Skrivet av  Agneta H
...låter bra! Sen är det förstås så att många manliga präster har haft fruar som tagit hand om barnen (ojämställt värre). Min kyrkoherde har 6 barn men de har frugan tagit hand om.
 

Ok men

Skrivet av  Sara
min kusin är kvinna och hennes man är frikyrkopastor och min kusin är präst i svenska kyrkan. Nu så, ja det heter kanske inte doktorera när man är präst, men hon fördjupar sig i ett ämne som hon ska göra nån avhandling på- du vet nog vad jag menar. Innan det har hon varit "vanlig" präst emellan varven hon fött barn. Det kommer att gå jätte-bra!!Håller på dig!
 

Förrästen

Skrivet av  Sara
min morbrors fru var lärare så de hade nog fullt upp bägge två. Fast med dessa två par så vet jag att männen är väldigt hjälpsamma hemma. Gubben din får hjälpa till.
 

Det låter...

Skrivet av  Agneta H
...ju jättebra! Min make läser förresten till lärare (låg och mellanstadiet). Jag ska tänka på dina ord när jag stegar till min första arbetsplats imorgon!:o)
 

Artiklar från Familjeliv