Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har jag kommit rätt?

Skrivet av Camilla me Emilia & Ludvig 041120
Födde barn i lördags och undrar nu lite hur jag ska gå till väga för att komma tillbaka till vardagen igen..

Jag brast ingenting under förlossningen och mår verkligen skit bra i kroppen. Så jag känner mig verkligen fit for fight.

Jag försöker knipa så mycket jag bara kan och drar in magen när jag går för att ge kroppen en bra hållning.

Är det något mer jag ska tänka på? Vill så gärna komma tillbaka till "vardagen"..
Var iofs inte alls någon tränad person innan jag vart gravid men jag vill komma igång om ni förstår.. ( Har ca 5 kilo kbar att gå ner)

Hur långa promenader vågar jag ge mig ut på?
När kan man börja göra sit ups? Mår så illa av att se och känna på min mage som är som stor degklump.

Hoppas någon har lust att svara!
Tack på förhand!
Svar på tråden: Har jag kommit rätt?

I lördags??????

Skrivet av  sandra a.k.a sa
Du måste skämta!!!????
Om inte så TYcker jag nog att du ska låta bli träning och långpromenader på ett tag.
Njut av den tid du har nu.
Skulle vänta i allafall någon/några månader innan du kan börja med sit ups.
Lugn lugn lugn det har inte gått en vecka ens, klart att din mage är en deg klump.
Vet inte vad jag ska säga??????? TYcker att du är alldeles för stressad med att komma i form.
 

Grattis!

Skrivet av  Anna T2
Du har fått barn, vad mysigt! :-)

Nu är livets bästa tillfälle att ta hand om dig själv.

Ät mycket och gott, drick mycket, amma, kramas, mys, var ute och gå, softa, sov, vila. Så kommer din kropp att stärkas inifrån.

Knipa och tänka lite på hållningen tror jag är precis lagom stora ansträngningar just nu. Att du inte fick nån bristning betyder inte att din bäckenbotten är stark. Den behöver återhämta sig i egen takt, liksom din livmoder, mage, hela kroppen.

Alla är vi olika, jag fick barn i januari och förundras över att magen redan gått tillbaka :-)

 

Bra skrivet! [imt]

Skrivet av  Maja*
.
 

Grattis, säger jag också!

Skrivet av  B.
Vad mysigt (och jobbigt) med en ny liten människa! Sit-upsen kan nog vänta ett tag, men du kan faktiskt börja förbereda musklerna lite. Ligg på rygg med böjda knän. Börja med att knipa ihop bäckenbotten och lyft sedan försiktigt huvudet (medan du fortfarande kniper) och övre delen av axlarna (eller så mycket du kan utan att "ta i") och lägg händerna på låren. Glid ner igen med huvudet mot golvet och slappna av i bäckenbotten. Upprepa några gånger. Du ska alltså bara spänna musklerna, inte lyfta något med dem. Hoppas du förstod min invecklade förklaring.

Promenera kan du göra hur mycket du vill. Det tror jag är ett bra sätt att komma i form. Börja på mamma-barn gympa om du känner för att röra på dig mer och träffa lite andra vuxna på dagarna.

Känn efter i kroppen hur det känns. Ha inte för bråttom.
 

Artiklar från Familjeliv