Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Friskis vs. SATS?

Skrivet av MrsHyde VV *jämviktar* -17,2 kg
Hej på er träningskunniga! Jag funderar på om jag skulle börja på SATS efter nyår istället på Friskis. Jag vill gärna fortsätta med träning av typen gympa/aerobics men framför allt vill jag börja styrketräna.

Blev uppringd från SATS och de har fina erbjudanden, att de bjuder på medlemsavgiften och sådant. Har endast tränat på Friskis tidigare (och styrketränat på Frescatihallen), har ingen alls erfarenhet av SATS.

Många säger att SATS är väldigt proffsigt och bra. Hur är det, har de bra utbud av jympa-liknande pass? Är styrketräningen bra där? Jag vet att på vissa lokaler har de gratis barnpassning, vilket är en fördel för mig. Men nackdelen är att det är väldigt dyrt, i alla fall jämfört med Friskis.

Vad tycker ni?
Svar på tråden: Friskis vs. SATS?

SATS är bra

Skrivet av  maria65a
Men det är dyrt, det går inte att komma ifrån. Däremot så har dom det mesta, fina lokaler, trevliga människor som jobbar där och barnpassning.
Själv har jag bytt till World class och tjänar 5000 per år på det. Men visst längtar jag till SATS ibalnd!
 

Okej...

Skrivet av  MrsHyde
Tack för svaret, ska kolla upp World Class också.
 

Beror på vad man gillar

Skrivet av  cilla
SATS är proffsigt och har ALLT förutom en sak och det är gymkänslan. Om du inte skall gymma är SATS perfekt, men när jag gymmar så vill jag ha lite mer av typen "ruffigt källargym". Det e ju en smaksak men så tycker jag. Har du att välja bara på Friskis och SATS så hade jag definitivt valt SATS. Friskis e lite tjo och tjim-gympa och inte så flashigt men om du inte vill ha det flashigt så e förstås Friskis perfekt.
 

Inte så flashig

Skrivet av  MrsHyde
Nä, jag är nog inte så himla flashig av mig. Har kört medel- och intensivgympapass på Friskis under hösten och tycker att det är riktigt kul.
 

Jag gillar sats

Skrivet av  sandra a.k.a sa
tycker det känns proffsigt på alla gym. Bra maskiner, fina lokaler bra personal. Framförallt så har dom barn passning vilket passade mig när jag började träna.

Friskis tränade jag på för länge sen men gillar inte deras gympa. Deras styrke träning lokal var liten och inte alls så rolig.
Min man tränar på friskis (styrketräning) och tycker att det är helt ok. Han använder sig bara utav dom fria vikterna och kör nästan inga maskiner.

Ja det är lite dyrt på sats. Fast jag har fått ett bra pris , betalar 385:- i månaden vilket jag tycker är överkomligt. Fast då får jag bara träna fram till kl 17 på vardagar men valfritt på helgen.
 

Det var billigt

Skrivet av  MrsHyde
När jag tittar på deras hemsida ser jag inte att man kan komma under 465 kronor i månaden om man inte är student. Och då får man bara träna fram till 15.30.
 

Man slipper Friskis-gympa :-)

Skrivet av  Annika60
...Om man går på SATS.... Om du tycker Friskis medel- och intensivgympa är det roligaste du gör så kommer du att sakna den på SATS. Jag gillar SATS just för avsaknaden av den typen av gympa som inte alls passar mig...

Skillnaden ligger i upplägget. Ett gympapass är alldeles för hattigt för min smak - träna lite ben, slänga sig ner på golvet och göra armhävningar, upp igen och göra nåt, ner och köra mage... och sen gillar jag inte att bli sinkad av långsamma typer när alla ska kuta runt i salen...

Jag föredrar aerobicupplägget med kondition först och sen styrka med en del av kroppen i taget. Plus att jag gillar struktur i programmet, att man efter en stund vet vad som kommer härnäst.

På Friskis var jag alltid på väg åt fel håll eftersom instruktören plötsligt bara gjorde åtta repetitioner där hon tidigare gjort 12... Typ...

Gymmen är överlag fräscha och rymliga. Inte så mycket källarfeeling som Cilla sa, men om man inte saknar det så funkar det ju... Källargym är helt OK om man kör fria vikter, men jag får spader om jag ska köra en maskin eftersom det i källargymen bara brukar finnas just en... och den är upptagen...

Men SATS är dyrt, vet dock inte hur mycket dyrare än Friskis....
 

Tack! Vet ju inte...

Skrivet av  MrsHyde
... om jag tycker SATS "gympaliknande" pass är roligare än Friskis eftersom jag inte har prövat. Jag kanske tycker de är ännu bättre, vem vet? Tack för att du förklarade skillnaden.

Friskis är rätt mycket billigare än SATS. Ett kombinationskort 6 månader gympa och gym kostar 1650 kronor.
 

Fast SATS

Skrivet av  Annika60
... har ju just inte några gympaliknande pass... Inte där jag tränar i vart fall, men det finns nog lokala variationer iofs.

Du kanske kan få komma och provträna? Ibland har SATS kampanjer där man får ta med en kompis eller prova på själv.
 

Ja, jag ska dit på måndag

Skrivet av  MrsHyde
och prata lite med dem så får vi se vad jag tycker. Alltså, med "gympaliknande" så menar jag ett konditionspass till musik med styrkedel, alltså vad som på SATS tydligen är aerobics! Jag menar inte att det måste vara uppbyggt just som Friskis gympa, utan att jag gillar att studsa runt i grupp till musik! :-)
 

Har prövat bägge...

Skrivet av  Dupin
Jag ska säga upp mitt satsmedlemskap nu, ,för att det är så jäkla dyrt. Men... Jag är då väldigt erfaren styrketränare, har ganska hyfsat utrustat gym på jobbet (=garanterad källarkänsla...*S*). Och är dessutom efter ett drygt års paus inne på att köra tung styrka igen, och då behöver jag bara just en uppsättning bra vikter, skivwstång etc.

Vill man åt ett kanonutbud med pass/maskiner osv är sats det givna valet, tycker jag. Barnpassningen är för mig et enormt plus!

Men - jag trivdes aldrig på Friskis trots priset, kändes lilte smäckigt på maskinfronten + att deras gym inte var så välutrustade.

Men, priset talar ju till deras fördel.
 

Friskis har inga speglar

Skrivet av   oa
i sina gymplokaler, stämmer det? redan det är jag emot:-)
Visst priset är mkt bra men jag har aldrig fått ett riktigt gym känsla då jag har tränat där i nån månad för några år sedan.
Sats är gymmens IKEA som min kompis brukar säga, nu börjar dom växa och oftast sjunker kvaliten på service osv, den skiftar enl.mig.
 

Jodå

Skrivet av  Signe
På Friskis i jkpg har man speglar in sitt nyinredda 500kvm stora gym (och även i en jympasal)
 

Ibland kan det vara bra

Skrivet av  Maja*
att vara utan speglar ;-)
 

Skrivet av  Annika60
Ett gym ska ha speglar. Mycket lättare att kolla sina rörelser då... Jag använder inte speglarna för att kolla makeupen utan för att kolla att jag har rätt teknik *S*
 

Artiklar från Familjeliv