Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ofta *kan* man träna om man har familj?

Skrivet av Amatea
Om man har familj med små barn...

-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?

- Och om båda tränar?

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?

Svar på tråden: Hur ofta *kan* man träna om man har familj?

Mina svar

Skrivet av  Nenny *gravid v.23*
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?

* Nä..? Varför skulle det vara det? Inte om träningstiden är ca lika lång.

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?

* Minst 2 helst 3 ( blir ca 2 timmar åt gången)

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?

* Ja

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?

* Nej, jag behöver den egna tiden för att vara en bra mamma och sambo :)

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?

* Beror ju på situationen... Som för min del så är det bara jag som tränar just nu, men sambon jobbar mycket och jag tycker det är viktigt för mig som är mammaledig att få komma "hemifrån" lite. Dessutom är det bra för sambon att få vara hemma med dottern och leka själva (och det kommande syskonet sedan) Jag tränar 2 veckodagar och om det blir tid en dag på helgen. Sedan kommer sambon träna innebandy och bågskytte 2 veckodagar och då blir det ju "lika".

- Och om båda tränar?

* Beror även här på situationen. Låter mycket om båda ska träna 2-3 dagar var, då "träffas" man kanske inte så mycket de 4-6 dagarna, men som för vår del så är vi kvällsmänniskor och det blir många timmar ihop på kvällen ändå :) Och på helgerna så finns det tid för gemenskap trots träning.

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?

* beror på hur långa passen är. Är det ex.vis löprundor vi snackar om så känns "varje dag" inte för mycket (om det inte är flera timmars löpning/dag). Men snackar vi träningar på flera timmar varje gång så...
Det är ju helt upp till familjens situation.

För att förklara mina svar så ska jag beskriva vår situation lite. Vi har ett barn på 16 månader och ett syskon påväg. Hade barnen varit äldre är jag "rädd" att våra träningar hade fått stå åt sidan lite för barnens intressen... Det får framtiden utvisa, men som det är nu så känns det som att våra "träningar" är viktiga för att vi ska må bra hela familjen! :)
 

Cillas svar

Skrivet av  cilla
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
NEJ!

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
* E separerad, har en v var så jag är aldrig borta den veckan jag har min son. När jag var sambo tränade jag på gym 6 dagar i veckan före jobbet (en vilodag i veckan).

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
* I nuvarande situation skulle jag tränat oftare.

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
* NEJ

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
* 6

- Och om båda tränar?
* Samma, man kan hjläpa varandra

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
* 7 men inte p g a att man har barn, man måste vila oxå
 

MiaKL svarar

Skrivet av  MiaKL
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
Nej,absolut inte.

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
Det beror på hur arbetsveckan ser ut. Jag försöker träna på lunchen så gott det går men annars är det ca 2-4 ggr i veckan.

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
Nej det tror jag inte.

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
Nej, jag behöver träna för att orka och Samuel mår bättre av att ha en piggare mamma.

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?

Ingen aning, beror på hur och när det är. Men inte varje kväll, isådant fall efter att barnen har lagt sig.

- Och om båda tränar?
Ingen aning, det går ju då ha varannan kväll men samtidigt måste man ju ha gemensam tid.

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
Personligen skulle jag tycka att om det blir varje dag oavsett vem som tränar så att man inte har någon gemensam tid.

Hos oss är det jag som tränar mest. Varje vecka så lägger jag upp en plan för när jag ska träna beroende på hur min arbetsvecka ser ut, hur våra kvällar ser så att jag ska vara hemma med Samuel i varje fall 2-3 vardagkvällar.
 

Jane svarar

Skrivet av  Jane m Zacharias & Lucas
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
~Nej det är det väl inte!

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
~Minst 3

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
~Antagligen

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
~Nej

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
~Vet inte, det beror väl på från familj till familj

- Och om båda tränar?
~Samma här, men nog är det ju trevligt med nån/några kvällar när hela familjen är samlad

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
~5-6 gånger/vecka tycker jag är för mycket, iaf om man har små barn som jag så det blir på kvällstid
 

Svarar:

Skrivet av  Birgitta med Moa
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
*Självklart inte*

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
*Alltid tre, ibland 4-5*

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
Nä, det är lagom nu*

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
*Nej*

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
*Tja, det får man ju komma överens om inom familjen så det är nog helt upp till var och ens situation.*

- Och om båda tränar?
*se ovan*

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
Tja 6-7ggr i veckan är väl att ta i. MAn måste ju kunna umgås också. Fast de beror ju på när man tränar och hur lång tid det tar att ta sig till och från träningen.
 

svar

Skrivet av  H
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
*Beror väl på. Ofta är aerobics bara en timme, men en fotbollsträning är oftast längre. Genrellt tycker jag nog att det inte är skillnad men man får nog ta det från fall till fall...

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
* Ska jag verkligen svara på den här frågan? 5 dar/vecka. Min utbildning består bland annat av fysisk träning, så...

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
* Med största sannolikhet nej.

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
* Nej. Träningen ingår som sagt i min utbildning och är det som sen kommer ge oss högre inkomster så inget dåligt samvete här inte =)

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
* Helt omöjligt för mig att svara på. Beror ju bland annat på vilken tid på dygnet man väljer att träna, hur det påverkar familjen osv

- Och om båda tränar?
*Se föregående fråga

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
*Jag anser att det beror på familjens behov. Man får anpassa sig efter den situation man befinner sig i för tillfället. Behöver man få träna Xggr/vecka men familjen inte fixar att man är borta så får man tänka ut alternativ: träna när familjen sover, på lunchen, träna tillsammans med familjen etc...
 

L*e*n*a svarar

Skrivet av  L*e*n*a
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
--Nej absolut inte!

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
-- 3 gånger

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
--Japp, varje dag

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
--Nej inte alls eftersom det är det enda jag gör utan mina barn. Är med dem 24 timmar om dygnet annars.

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
--Svårt att svara på, beror på om man jobbar, har andra intressen osv.

- Och om båda tränar?
--Samma där

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
--Se ovan

 

jag svarar gärna!

Skrivet av  maria65a
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
***nej

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
***4-6 dagar i veckan fast oftast när övriga familjen inte är hemma.

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
*** Kanske på andra tider än idag men oftare orkar jag nog inte med

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
***aldrig, skulle få dåligt samvete om jag prioriterade bort mig själv!

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
***Beror på hur lång tid det tar och vad den andra föräldern måste ställa upp på under tiden. Det är ju tex inte kul att sitta ensam hemma med barn 5 kvällar i veckan för att ens parter tränar - det skulle jag vägra ställa upp på.

- Och om båda tränar?
*** Bäst är ju om man kan ordna det så att även familjen har tid tillsammans, kan inte ge ett entydligt svar på frågan

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
***när partner och barn känner sig bortglömda.

 

MrsHyde svarar

Skrivet av  MrsHyde
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
* Nej, varför skulle det vara det? *fattar inte*

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
* Två-tre gånger på dagtid (Friskis) och lika ofta på kvällstid efter det att lillen har somnat (stavgång).

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
* Ja, då skulle jag nog kört lite oftare på Friskis.

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
* Ja, jag har just talat med min man om mitt dåliga samvete. Eftersom han inte tränar så är jag borta mycket mer än han. Men han tycker att det känns okej, och att jag är duktig. Så jag är lättad.

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
* Inte mer än 3-4 stycken då barnet/n är vakna.

- Och om båda tränar?
* Svårt att säga.

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
* Varje dag.

 

Annikas svar

Skrivet av  Annika60
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?

Nej. Jag har aldrig fattat att mäns träning ska ha högre prio.

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
En. Lördagar mellan 11.30 och 13.30.

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
Antagligen inte, men kanske annorlunda. Jag tränar minst två gånger i veckan, ofta tre-fyra, men det mesta av träningen gör jag dagtid. Jag tränar på luncherna eller fm/em eftersom min arbetsgivare har en generös inställning till träning; arbetsgivaren inser att personal som tränar är frisk och sund personal som jobbar bättre. Det borde fler arbetsgivare fatta...

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
Nej

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?

Beror ju på hur man tränar... Kan man som jag träna på och i anslutning till arbetstid på luncher etc så påverkar det ju inte familjen.

- Och om båda tränar?
Får man väl komma överens om...

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?

Ingen aning. Det beror på omständigheterna. Den frågan tycker jag osar "min man/fru är borta för mycket... Om båda tränar i samma omfattnimg tror jag programmet är självreglerande.
 

Ancis svar

Skrivet av  Anci
Om man har familj med små barn...

-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan? Nej!!!

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning? 1-2 just nu och det är för lite
(träning alltså!)

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn? Vet inte säkert, kanske. Fast jag tränar mer nu är innan barnen kom...

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning? Nej, försöker inte ha det.

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar? 2-3 st

- Och om båda tränar? 3-5 st kanske, beror ju på om man kan träna på morgonen innan jobbet, på lunch etc också.

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn? Det beror nog på från familj t familj!

Egna reflektioner: Jag började träna i januari 2003 och tränade då 4-5 ggr/v och min man på sin höjd 1 gång men han blev inspirerad av mig (även om det inte blev samma motionsform) så på våren och sommaren träningscyklar han 3-4 ggr/vecka, främst inför Vätternrundan. Många ggr har vi mötts i dörren, när jag kommit från träningen har maken stått ombytt i dörren redo för att ge sig ut 2-3 timmar på cykel. Det fungerar att träna när man har småbarn, man mår som förälder (och make/maka) så mycket bättre men man måste ha en bra dialog och planera så båda parter är nöjda med den mängd resp person "får" träna.

 

Ancis svar

Skrivet av  Anci
Om man har familj med små barn...

-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?

- Och om båda tränar?

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?

 

Svarar själv

Skrivet av  Amatea
-Tycker ni det är någon skillnad om en pappa spelar fotboll 4 ggr i veckan eller om hans fru går på aerobics 4 ggr/veckan?
Nej. Men jag har folk i min släkt som tycker det. Fotbollsträningen kan *ju inte mannen bestämma över, någon annan bestämmer att det är träning 3 ggr och match en gång i veckan*. Aerobicsträningen bestämmer kvinnan själv och *är det verkligen nödvändigt att träna så ofta?*

- Hur många ggr i veckan är DU borta från din familj pga träning?
2-3 ggr pga Friskis & Svettis, ca 2 ggr pga promenader.

- Skulle du tränat oftare om du inte haft familj/barn?
Ja.

-Har du eller har du haft dåligt samvete för att du prioriterar din träning?
Ja.Min man tränar inte och det kan kännas som om jag sticker iväg *för ofta*. Inget han tycker dock. Och andra mammor kan säga att de ju lagt sina egna behov på hyllan för *man hinner ju inte nu när man fått barn* och då kan jag känna mig lite..hm..ego? Fast jag tror bara det är en dålig ursäkt för dem och att de egentligen är latmaskar! ;-)

- Hur många träningstillfällen i veckan tycker du är rimligt om bara den ena föräldern i familjen är den som tränar?
Beror på hur mkt tid man får tillsammans på kvällen men 4-5 känns som max. Skulle hela kvällen tas i anspråk max 3.

- Och om båda tränar?
Jag tror på att man umgås i af en vardagskväll förutom helgen så max 4. Nu är jag kategorisk och givetvis beror det på familjens situation men det känns som en liten stressfaktor för ett barn om antingen mamma eller pappa skulle vara borta varenda kväll...tycker jag alltså :-)

- Hur många träningstillfällen är lite för mycket om man har familj/barn?
Se ovan. 6 ggr/veckan tycker jag är på gränsen.

Intressant att många av er som svarat ovan tränar på dagen eller när familjen inte är hemma, eller när barnen sover. Undrar om män som tränar ser till att göra likadant eller kan de ta tid för sig själva fast familjen är hemma och barnen vakna?
 

Säkert olika...

Skrivet av  MiaKL
som svar på ditt sista stycke men min make däremot tränar inte regelbundet för han har svårt att göra den när sonen är vaken konstigt nog. Jag försöker uppmuntra honom till att träna tidigt på eftermiddagen men lyckas inte. Just nu är det en gång i veckan sent på kvällen och har jag tur får jag honom ut och springa men det är sällan.

Jag har svårt att få honom iväg även när sonen har somnat, han ska göra si och så innan han kan träna och vips är det läggdags. Men så småningom får jag säkert ordning på hans träning, han vill men prioriterar inte den just nu som jag gör.
 

Olika förhållanden

Skrivet av  Annika60
De främsta skälen till att jag tränar dagtid är dels att jag faktiskt har förmånen att ha möjlighet att göra det, dels att det passar mig. Jag slutar sent och har lång resväg så när jag har kommit hem orkar jag inte ge mig ut igen...

Skulle jag träna direkt efter jobbet hade jag varit tvungen att fixa nåt mellanmål och sen hade jag sumpat middagen med familjen och varit tvungen att fixa nåt när jag kommer hem och det tycker jag blir för omständligt.

Att det finns stockkonservativa typer, som dina släktingar, som tycker pappor kan vara borta hur mycket som helst medan mammor förväntas leva genom sina barn är ju inget nytt... Fast den typen av människor väljer jag att ignorera :-)
 

Artiklar från Familjeliv