Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang att ta sig tid att träna... *långt*

Skrivet av Birgitta med Moa
Jag tror att det är viktigt att få tid för sig själv och göra det man vill, vare sig det är att sitta och surfa ostört, läsa, träna eller göra det man själv vill helt enkelt. Jag känner att jag blir en BÄTTRE mamma när jag får träna, jag har mer tålamod och humöret är över lag bättre.

Visst kan man vara borta för mycket men det tror jag sällan småbarnsmammor är, det dåliga samvetet spökar ändå.

När man varit hemma hela dagen och konversationen mest består av \'mamma, mamma, mammma\' hela tiden känner jag att även om jag älskar henne till döds så längtar jag efter att få lite tid för mig själv. Det är annorlunda att vara hemma hela tiden än att gå till ett jobb. Där har man åtminstone chansen att umgås med andra och föra dialoger.

Nu har jag lite tur med mina passtider för de infaller oftast såpass sent att bonusarna är i säng när jag åker. Moa somnar ibland när jag är borta, ibland inte. Är hon vaken när jag kommer hem är jag en helt annan mamma som orkar vara med henne även om hon är ordentligt klängig och trött. Jag får en nytändning när jag kommer iväg en stund.

Jag tror att de flesta av oss skulle må bättre både fysiskt och psykiskt om vi tog oss tid för oss själva.
Svar på tråden: Ang att ta sig tid att träna... *långt*

Otroligt bra skrivet!

Skrivet av  MrsHyde
Jag håller fullkomligt med Birgitta. Känns jätteviktigt att få tid för mig själv så jag blir glad och pigg och riktigt njuter av att umgås med min lille pojk. :-)
 

Helt riktigt

Skrivet av  Annika60
En mamma kan aldrig få nog dåligt samvete tror jag...
Ibland blir jag så urless på de där Madonnekraven på mammor om att leva sitt liv genom barnen och att alltid komma i andra hand.

För min del är jag 100 procent säker på att jag är en mycket bättre mamma om jag tränar. Att träna är min stund för mig själv; jag njuter både av att vara ensam (även i grupp) och av den fysiska aktiviteten.
 

Du har helt rätt!

Skrivet av  maria65a
Självklart måste även småbarnföräldrar få egentid och jag tycker att det är förvånansvärt få som tar sig den tiden, tyvärr.
Det märkliga är att min man alltid får kommentarer om hur duktig han är som tar hand om så mycket därför att jag tränar så mycket mao så är det i folks ögon lite synd om honom som har en sån egoistisk fru...

Personligen så tycker jag att det är egoistiskt att visa barnen att man gett upp allt bara för att dom kom till världen - vilken börda man lägger på dom då!
 

Artiklar från Familjeliv