Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sockerberoende!

Skrivet av HelenaE
Undrar om ni har några tips på hur jag skulle kunna komma till rätta med mitt sockerberoende. Har alltid ätit lite sött då och då men nu under föräldraledigheten finns inte längre någon hejd på hur mycket jag kan stoppa i mig. Lyckas undvika att gå upp alltför mycket genom att inte äta så mycket mat. Helt fel jag vet, men skulle jag äta mer skulle jag ändå proppa i mig massa godis (been there). Tacksam för alla tips, gärna lite udda, ovanliga!
Svar på tråden: Sockerberoende!

Är rätt nere...

Skrivet av  HelenaE *på besök uppenbarligen*
...så det handlar nog till stor del om tröstätande också.
 

Ät vanlig mat regelbundet...

Skrivet av  Mia KL
och hoppa inte över frukosten. Var på seminarie i fredags på jobbet och de sa att frukosten lägger ribban för hela dagen. Äter man dålig frukost så spelar det ingen roll vad man äter till lunch, sötsuget kommer ändå på eftermiddagen.

Så mitt tips är att ät regelbundet, 2 mellanmål i förebyggande syfte och gärna med lite energi i, dvs inte bara frukt.

Sedan när du äter mat så ät enligt tallriksmodellen så kommer du inte gå upp i vikt heller.

Men främst är det att planera och ladda hemmet med frukt och grönt. Och ge sig f*n på att inte ge efter och äta motor, äpple eller annat istället.

Lycka till.

PS under allmänna diskussioner finns viktsnack där vi pratar om mat i viktminskningssyfte, behålla vikt och ibland öka vikt. Välkommen dit.
 

OK, sorry!

Skrivet av  HelenaE
Kunde inte låta bli att fråga i anslutning till inlägget precis innan. Kanske gör ett besök på viktsnack... Tack för ditt tips iaf!
 

Artiklar från Familjeliv