Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont i korsryggen vid ryggresningar

Skrivet av Anci
När jag tränar på gym så brukar jag göra ryggresningar i den speciella ställningen för det, vad den nu kan tänkas heta (man tar spjärn mot fotplattan, har en kudde i höfthöjd och överkroppen hänger först rakt ner och sedan "krummar" jag mig upp och sedan ner). De senaste ggr har det gjort ganska så ont precis i korsryggen, precis som det håller på att låsa sig. Varför??? Har inte ont i ryggen (eller någon annanstans heller, för den delen). Tränar även magen, kör superset (35s vanliga crunches på boll, 35 s sneda crunches på matta och avslutar med 35 s hoover på matta) så jag tror inte jag är "snedtränad"...
Svar på tråden: Ont i korsryggen vid ryggresningar

Strunta i den där....

Skrivet av  Veteranen
...vedervärdiga och dåliga apparaten (de flesta tar ändå i för mkt med benen i den) och kör antingen på golvet eller gör marklyft istället!

Om du kör på golvet så funkar en stepbräda eller helt enkelt bara en hoprullad handduk eller nåt.
 

Äntligen!

Skrivet av  maria65a
Äntligen någon som förstår - jag har länge försökt påstå att den tar mer på baksidan av benen än på ryggen!
 

njaee.

Skrivet av   oa
grejen är att många gör den övnignen fel o tar i m hamstrings, det är en ländsryggövning o inget annat, tror Veternaen menade oxå så.
 

men när man lutar

Skrivet av  maria65a
precis så som instruktörerna visar så tar det massor på benen även om ryggen får jobba, brukar ha lika mycket träningsvärk i ryggen som på baksidan av låren. På mitt gamla gym fanns en skylt på maskinen där man visade vilka muskelgrupper som jobbade och det var både ben och rygg som var markerade.
 

maria65...

Skrivet av  Veteranen
....visst jobbar baksida ben hur man än gör i den mackapären, det ÄR svårt att koppla bort hamstrings även när man kör t.ex. marklyft för nedre delen av ryggen.

Den enda gången jag använder ryggresnings"stället" så gör jag en sorts marklyft: jag tar en viktplatta och håller i med hängande armar, och kör sedan ryggresningar med RAK rygg, som om jag gjorde marklyft.

På det viset sparar jag min onda hand eftersom jag inte behöver lyfta så tungt pga att vinkeln gör att det blir jobbigt ändå. Tar som tusan på nedre delen av ryggen, testa!
 

istället

Skrivet av  maria65a
Du menar att ha plattan hängade istället för att ha den med korsade armar mot bröstet?
Ska prova när jag kör rygg på onsdag!
 

Glöm inte..

Skrivet av  Veteranen
...att hålla ryggen rak bara, precis som i marklyft, alltså inte rulla upp!

Rapportera hur det kändes :-)!
 

Ska berätta på onsdagkväll...

Skrivet av  maria65a
...har bara kört med platta mot bröstet och inte alls testat den som finns på nya gymmet, den är mer lutande än den förra som man stod rätt så rakt i, denna tycker jag att det ser ut som om man mer halvligger i.
 

eftersom du ändå kör m boll

Skrivet av   oa
gör hälsande hunden, 15 reps per sida, vila, kör igen.Även ryggresningar på boll.
Känns att du behöver köra mer core.
 

Hälsande hunden???

Skrivet av  Anci
Hmmm, går det att förklara i ord?

Ryggresningar på mage har jag testat en gång, jag höll på att få upp allt vatten jag druckit under passet... Får väl ge det en chans igen!

Så du tror jag har kört för lite core. Tror du det för att jag känner av korsryggen? Ja, det kanske stämmer. Tycker att jag är tämligen vältränad annars men uppenbart är att jag har missat någon liten muskelgrupp. Skall snart börja gå på pass igen, har du några tips på lämpliga sådana? Gick tidigare mycket på pump och spinning samt bodytoning.
 

Faktum är..

Skrivet av  Veteranen
...att de flesta ryggproblem kommer av för svaga magmuskler!

Om du mest går på de pass du nämner så tycker jag du ska komplettera med mag/coreövningar, för enligt min åsikt så innehåller de flesta pass inte tillräckligt effektiva magövningar.
 

Oa! Du behöver ej svara...

Skrivet av  Anci fegis
hittade följande länk:

http://www.balansboll.nu/ovningar/halsahund.htm

Verkar helt livsfarligt, jag som dessutom har ett konstaterat fel på balansorganet... Tror jag nöjer mig initialt med en hälsande hund på golvet, borde göra lite nytta iaf. Tack för tipset!
 

ojdå

Skrivet av   oa
men då får du skippa bollen öht, även för magen? på golvet går lika bra, samma m ryggresningar,ta även plankan.
 

Men det lustiga är...

Skrivet av  Anci
att det går kanonbra att göra crunches på bollen. Det är svårare med balansen ståendes, har gått på en del body balance tidigare och det var "spännande" men det gick bara bättre och bättre. Däremot kan jag tyvärr inte träna step eftersom det felet jag har (fel på en hinnsäck i balansorganet) innebär främst svårighet med avståndsbedömningen. Fast, den gången i våras jag svängde in för snävt (och skrapade/bucklade bilen) då jag skulle parkera, _då_ var det bra att kunna skylla på felet i balansorganet *fniss*.
 

Artiklar från Familjeliv