Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp ang. konditionsträning (tid m.m.)

Skrivet av Jenny med Vilda + bf 28/3
Har en liten fråga angående "konditionsträning" (vet inget annat ord för ex. cykling, Precormaskin eller liknande).

Jag tränar på gym 2-3 ggr / vecka, då kör jag styrka (lugnt igenom hela kroppen p.g.a graviditeten) och "kondition" (försöker hålla pulsen runt 140) (precormaskin) i 30 minuter varje gång.

Jag har en träningscykel hemma som jag tänkte börja använda mig av lite mer upptill gymmet, jag rör mig aldeles för lite i övrigt då fogarna stoppar mig, dock känner jag inte av dem på gymmet eller på cykeln på samma sätt som om jag ska ut och dra barnvagnen eller liknande.

Att sätta sig i minst 30 minuter på cykeln hemma känns inte motiverat, finns ingen lust och oftast ingen tid då jag har en dotter på 16 månader.

Är det bra att köra ca 10 minuter 3 gånger utspritt över dagen istället? Eller är det MYCKET bättre att köra 30-40 minuter i stöten? Just för konditionen skull är det ju bättre att köra lite längre pass, särskilt med tanke på att jag bara vill ligga runt 140 slag / min. Men mitt mål är att inte öka så förgjordat mycket i vikt denna graviditet och är då korta pass några ggr om dagen en bra idé? Eller är det meningslöst?

Väldigt tacksam för hjälp och råd!
Svar på tråden: Hjälp ang. konditionsträning (tid m.m.)

lustigt

Skrivet av  Sara
Jag läste just igår i senaste iFORM att man i en undersökning sett att tre 10 minuters pass utspridda över dagen gör mer för förbränningen än ett 30 minuters.

Det borde med andra ord funka jättebra att göra så.
 

:D

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf 28/3
Vad glad jag blir, dels över att nån svarat på min fråga och dels att det var ett sånt bra svar! :)

Tack!
 

Artiklar från Familjeliv