Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Crouching tiger, hidden dragon

Skrivet av Kajan
Vacker film men mot slutet kroknade jag.

Li Mubai blev förgiftad och dog, så han och Yu Xiulan fick aldrig varann.

Sen kom Yu Jianlong (lilla draken) till Wandangklostret och rövaren "Lilla tigern". Men sen kastade hon sig utför berget. Varför gjorde hon det?

Säg inte att jag ska läsa boken iaf. Den finns säkert bara på kinesiska!
Svar på tråden: Crouching tiger, hidden dragon

Du får väl läsa den som tecknad serie då :-)

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
(http://www.martialartsmart.net/bcbct001.html) Skojade bara. Såg faktiskt inte slutet, orkade inte med det evighetslånga fightingscenerna. Men läs denna text som verkar vara en skolhandlednig till filmen, den tror jag ger en viss vägledning http://www.sfi.se/sfi/IMAGES/_PDF_FILES/SE_PA_FILM/SKOLBIO/FILMHANDLEDNING/CROUCHINGTIGER.PDF om du inte orkar läsa alla 4 sidor scrolla till sista och läs Längtans blåa berg – kan endröm gå i uppfyllelse?
 

Tack

Skrivet av  Kajan
Intressanta länkar.

Den struliga och tonårstrotsiga "lilla tigern" ska alltså ses som en feministsymbol? Fast jag tyckte verkligen hennes uppror var livsfientligt. Inte vill hon följa traditionen och giftas bort med den man föräldrarna valt (förståeligt). Inte heller vill hon leva ihop med den man hon älskade (?) Inte vill hon bli Li Mubais elev. Och sin gamla lärare (Räven) vill hon inte heller följa. Den sympatiska kvinnliga kämpen Xiulan kallar hon ena stunden för storasyster, nästa stund börjar hon slåss med henne på liv och död. Hon var ju emot allt och alla.

Gillade bäst det äldre paret Li och Yu som tyvärr aldrig fick tala ut och få varann.
 

Mmmm hon var aningen anti till allt

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
så man kan ju undra vad hon skulle symolisera. Gillade oxå det äldre paret bäst.
 

Vilken besvikelse den filmen var!

Skrivet av  Flugan
Det skrevs ju så mycket om den filmen när den kom, och alla recensenter var lyriska, så maken o jag bänkade oss för en högtidsstund i lördags. Bah! Nä, det var en bortkastad kväll, måste jag säga. Än en gång har jag insett att filmer som recensenter höjer till skyarna kan jag hoppa över!

Ps. Jag fattade inte heller varför lilla vargen slängde sig ner i stupet. Var det för att hon inte kunde leva med sina skuldkänslor, eller trodde hon att hon genom att offra sig skulle kunna väcka Li Mubai till liv igen (enl den gamla legenden). Fattade ingenting!
 

Artiklar från Familjeliv