Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mano-depressiv sjukdom

Skrivet av I ett vägskäl
Ok, maken har fått diagnosen efter ett halvårs mardröm här i familjen. Manin yttrar sig som aggression och elakhet...tyvärr.

Någon som lever/levt med någon som har sjukdomen? Jag funderar nämligen på att lämna honom, men vill egentligen leva med honom. Det är nästan omöjligt att få ett liv att fungera tillsammans med honom nu när sjukdomen brutit ut ordentligt.
Jag skulle så gärna vilja rädda mitt äktenskap, men vet inte hur jag ska bära mig åt. Vi har 2 små barn som far illa också.
Finns det någon här med erfarenhet av att leva med någon som har mano-depressiv sjukdom där manin yttrar sig aggressivt? Kan man lära sig att leva med det i en familj? Hur?

Han får medicin Erginyl sedan 3 veckor.
Svar på tråden: Mano-depressiv sjukdom

Hur verkar medicinen?

Skrivet av  Carina
Det kanske är för tidigt att säga ännu, eller? Tyvärr är en sådan här sjukdom otroligt påfrestande för familjen och jag förstår att du tänker i banorna att lämna honom fast du egentligen inte vill. Jag tycker du ska söka kontakt med någon anhöriggrupp eller kurator som kan lite mera om de här sjukdomarna, för att få information och stöttning. Lycka till!
 

Så länge...

Skrivet av  Ann
..han medicinerar kan det fungera. Kompisars föräldrar har hållit ihop i måånga år trots hans sjukdom. Tyvärr har han nu slutat med medicinen (vet ej anledningen - han trodde nog han var frisk) och är fn i en manisk period - elak mot både fru och numera vuxna barn.... Inte roligt.
Har också en anhörig som tog sitt liv pga mano-depressiv sjukdom - droppen var beskedet att hon inte skulle skaffa barn pga medicinerna - och medicinerna skulle hon inte "klara" sig utan.
Har inga bra råd tyvärr. Vet att du kan få samtalsstöd också - det kan behövas!
 

Artiklar från Familjeliv