Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Patologiskt ljugande??

Skrivet av Tröttisen
Har en förälder som jag (äntligen)insett att bara pratar osanning/ljuger/fantiserar om det mesta.Bl.a om andra mänskor hur h*n blivit behandlad osv.

Det ska alltid finnas en eller ett par "onda" mänskor som h*n blir illa bemött/misshandlad osv som h*n kan prata om för att få sympatier från andra anhöriga.
Konfronterar man så får man antingen inget svar eller så går h*n in i ett förvirrat tillstånd och "minns ingenting".


Under min barndom har jag blivit anklagad för än det ena än det andra-alltså riktigt allvarliga anklagelser och en gång i vuxen ålder frågade jag faktiskt hur h*n kunde säga så till mej då jag var 15 år men det enda svaret jag fick var "Asch-det är sånt man säger då man är arg"
Ingen ånger eller ens ett förlåt som jag anser skulle varit på sin plats.

Jag förstår ju att det inte är friskt att ljuga på det sättet för att folk ska tycka synd om en,dessutom har h*n alltid en någon sjukdom som det ältas om,sedan då h*n märker att ingen orkar lyssna mer så dyker det upp en ny sjukdom.

Är så innerligt trött på detta men jag undrar också om det kan vara något sjukdomstillstånd som jag börjar misstänka??





Svar på tråden: Patologiskt ljugande??

Någon personlighetsstörning

Skrivet av  Andrea
låter det som. Sök lite på nätet och läs på lite om det....
 

Artiklar från Familjeliv