Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Waran fråga - behöver jag vara orolig?

Skrivet av Annica
Hej,
Min mamma fick för ca 4 v sedan en inre blödning i en magmuskel pga Waran. Hon var mkt dålig (fick 6 påsar blod) och låg inlagd i 3 veckor. Hon har alltså bara varit hemma i ett par veckor. För ca 1 vecka sedan fick hon börja med Waran igen då dom inte vågar låta henne vara utan (hon har haft stroke, har SLE).
Dagen när blödingen startade hade hon ett pk-värde (tror det heter så) på 4,2 (tor hon ska ligga runt 2). Ikväll ringde hon och sa att hennes prov visat 4,3...hon fick inte ta Waran ikväll.... Hur orolig behöver jag vara för en ny blödning?
Svar på tråden: Waran fråga - behöver jag vara orolig?

Troligen

Skrivet av  Soliga Li
har de stenkoll, så du behöver inte oroa dig.
En del är svårare att ställa in än andra. Jag fick tex. kolla att värdena var rätt varannan v. under hela det år då jag åt Waran pga att det annars kunde flippa ur totalt.
De kommer garanterat att kolla ofta. Håller hon strikt diet?
Jag kunde nämligen inte äta ett simpelt salladsblad utan att det påverkade trots att det inte ska påverka, men vissa påverkas mer än andra av vad man äter och Waran är ju rätt känsligt för sånt.
Håller tummarna för att det ska gå riktigt bra för din mamma nu framöver!
 

Diet?

Skrivet av  Annica
Nej, någon diet har jag inte hört talas om... Brukar man det? Hoppas verkligen dom har koll...tvivlar lite med tanke på senaste veckornas händelser. Hon åkte in på akuten och blev hemskickad en vända innan dom insåg att hon verkligen var dålig. Vet dock att proverna skulle kollas upp om några dagar igen (hon håller på ställa in dosen igen). Tur att hon har en mycket bra ansvarig läkare i varje fall! Han kommer inte släppa detta förutsatt att han får reda på vad som händer (vilket han tyvärr inte fick i tid den senaste vändan utan först när mamma blev så pass "frisk" att hon kunde fråga efter honom).
Tack för ditt svar - alltid lär man sig nå´t! Och tack för tumhållningen.
 

Här

Skrivet av  Soliga Li
saxat från nätet:

Det är viktigt att man äter en allsidig kost när man behandlas med läkemedel som innehåller warfarin. Förändrade matvanor som innebär att man får i sig antingen för lite eller för mycket K-vitamin, kan påverka behandlingens effekt. Man bör särskilt undvika stora variationer när det gäller vissa grönsaker som innehåller K-vitamin som till exempel broccoli, spenat och surkål, men även viss frukt som till exempel kiwi. K-vitamin ökar blodets förmåga att levra sig. Om man äter mindre än vanligt, kan man få ökad effekt av warfarin, med risk för blödningar.

Från denna sida:
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=16170
 

Och

Skrivet av  Soliga Li
mat som lever, njure o dyl ska man absolut inte äta. Lingonsylt kan också påverka då den är blodförtunnande!
Skulle tro att hon fått info om detta med mat, men det kan alltså vara ganska svårt även om man är noga med vad man äter...
 

Japp...

Skrivet av  Annica
..du har rätt! Läste på lite på nätdoktor och insåg att hon pratat om bl a broccoli, spenat osv.
Ska fråga henne om hur noga hon är! Tack för länkarna. /Annica
 

Är inte samma

Skrivet av  cs
rekommendation ang. kosten och "gröna grönsaker" numera som det var för några år sedan. Min mamma har ätit Waran i massvis med år. I början fick hon inte alls äta gröna grönsaker, men det gäller inte nu längre.
 

Jo men

Skrivet av  Soliga Li
tyvärr funkar det inte lika för alla. Jag fick höra att en hel del gröna grönsaker gick bra, men likväl for värdena åt fanders för minsta lilla.
Ska man äta grönsaker måste man äta exakt samma och samma mängd barje dag annars går det inte.
Du kan vara glad att det fungerar bra för dig. :-)
Vissa tycks vara mer känsliga än andra tyvärr!
Jag fick gå på kontroll varannan v. ständigt för att hålla värdena ok. Inte så kul i längden. Skönt att höra att det inte är så för alla iaf! =)
 

Samma här!

Skrivet av  Em
Min mamma har liksom din SLE och har haft flera stroke och dessutom inopererad mekanisk hjärtklaff. För några veckor sedan ändrades även hennes pk-värde drastiskt. Som högst låg det på 7,2. Hon fick ingen inre blödning som tur var men fick rådet att ta det mycket lugnt. Tyckte själv att det var lite märkligt att de inte la in henne för observation då risken för hjärnblödning borde varit mycket hög. Det har tagit ca 4 veckor innan de fått ner värdet till normalt. Risken att få en blödning finnas ju alltid om värdet spökar. Be din mamma att ta det lite lugnt tills dess att värdet är ok. Det verkar som om våra mammors sjukdomsbild är ganska lika så jag tror jag vet vad ni går igenom.
 

Usch...

Skrivet av  Annica
..låter inte kul heller. För min mamma är det framför allt njurarna som är påverkade av sjukdomen.
7,2 låter ju väldigt högt - tur att det gick bra!
Ja, verkar som våra mammor har ungefär samma läge. Hur gammal är din mamma? Min är 58 år (fick SLE diagnos för 3-4 år sedan, har antagligen haft det läänge) så det känns som att det är alldeles för tidigt med dessa sjukhusvändor.....
 

Hon..

Skrivet av  Emma
fyller 65 år nu och fick diagnosen för ca 6 år sedan. Även på henne är njurarna drabbade. Ena njuren har bara ca 18% kapacitet. Har läst en jättebra sida på nätet om SLE. Där ser man flera sympton som hon haft i många år som beror just på SLE. Nu senaste året har det varit ganska lugnt (vilket man knappt törs säga) men vi har i flera år haft många sjukhusvistelser.
 

Hoppas lugnet...

Skrivet av  Annica
..håller i sig! Har oxå hittat lite siter men nu var det ett tag sedan jag var där och läste....
Kram till dig o din mamma. /Annica
 

Waran och kost

Skrivet av  titti90tusen
Hej på er

Jag har också SLE och Waranbehandling.

Det man ska undvika när man äter Waran är att äta mat med mycket K-vitamin eftersom det aktiva ämnet i Waran och K-vitaminet vill sitta på samma plats i koagulationssystemet. Äter man plötsligt mat med mycket K-vitam i som man inte äter normalt så gör detta att Pk-värdet påverkas. Samma sak om man plötsligt INTE äter den k-vitaminkost man normalt ätit.

Sen tycker jag personigen att vänta två veckor att kontrollera Pk-värdet när det är över 4 är idioti. Jag bytade avdelning som kontrollerade mit Pk-värde när jag gått lång tid med ett över 4 i PK och då kontrollerades jag två gånger i veckan tills värdet kom ner i rätt nivå.

Vi med fosfoloidsymptom är svåra att ställa in och äter vi dessutom mediciner som Imurel (eller Azatroipin) och ändrar den dosen så påverkas Pk-värdet direkt eftersom det är två mediciner som egentligen inte passar ihop.

Jag tycker din mamma ska RKÄVA att testas minst en gång i veckan tills PK-värdet är nere i bättre nivå och hon känner sig bekväm med sinsituation för hon ska inte behöva gå och vara orolig för nya kompikationer.
 

Titti90tusen

Skrivet av  Soliga Li
vad innebär fosfoloidsymtom?
Om du vill svara förståss...
 

Hej!

Skrivet av  Annica
Tack för ditt svar. Jodå - hon äter Imurel med. I och med hennes senaste vända på sjukhuset så ändrades ju många av medicinerna så jag har inte riktig koll på hur läget är. Dessutom rasade hon 5-6 kg i vikt vilket antagligen också spelar in. Under denna perioden fick hon inte alls Waran utan tog sprutor i magen i stället. Så just nu håller hon på ställa in dosen och tar prover oftare än när dosen är inställd så klart(vet inte om jag skrev att nästa var om 2 v men i så fall var det ngt missförstånd). Hon ska kolla på måndag igen om jag fattat rätt....
Vad är fosfoloidsymptom?
 

Artiklar från Familjeliv