Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Epi-pen - någon med erfarenhet?

Skrivet av jennifer
Vi har fått en förfrågan att ha en Epi-pen spruta till vår son som har en jordnötsallergi. Han har aldrig reagerat - har ej heller blivit utsatt för jordnötter...än.

Han har Betapred och Tavergyl vid behov men när behöver man använda Epi-pen? Hur ska man veta när det är dags?
Svar på tråden: Epi-pen - någon med erfarenhet?

Vi har

Skrivet av  Tova
visserligen inte Epi-pen, utan Ana-pen och men är ju samma medicin, till vår son som är jätte allergisk mot ägg och nötter.
Vår läkare har sagt till oss att hellre använda den i onödan än att inte använda den alls, då adrenalin inte är skadligt.
Nu har vi bara behövt använda den en gång, och då fick sonen massa nässelutslag och svullnade upp i ansiktet, fick problem med andningen och blodtrycksfall. Jag skulle ge direkt om jag märkte att han började bli lite svullen och sen åka in till akuten. Lika bra att åka in en gång för mycket än en för lite om du förstår vad jag menar.
Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  jennifer
Har läst svar på "När barn blir sjuka" också och det verkar som att man förstår när det är dags för det tyngre grejer.

Vi vet ju inte hur allergisk han är mot jordnötter. Troligen reagerar han bara om han får i sig det. Här i Sverige känns det som att vi har lite koll på vad han stoppar i sig men vi gillar ju att resa och då tänkte vi att det är bra att ha en sån spruta med oss.

Tack igen!
 

Oj

Skrivet av  Helena
Då tycker jag absolut att ni ska bära med er en. Om ni inte vet hur han reagerar om han utsätts för jordnötter. Just jordnötsallergiker kan reagera på luftburna partiklar, alltså om ni går in i en affär där någon står och äter något med just jordnöt.
Så ta det säkra före det osäkra.
 

Det är just det...

Skrivet av  jennifer
men vi tror inte att han är så känslig. Läkaren som bedömde pricktesten sa också att det troligen är så att han reagerar när han får i sig jordnöten...men det är ju ingen som vet eftersom han aldrig reagerat. Just det ja, han har ätit kakor med spår av jordnötter och fick ingen reaktion alls så kanske att det inte blir såå farligt?

Men läskigt är det!
 

Artiklar från Familjeliv