Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läskigt fenomen

Skrivet av Lite oroad
Lite då och då när jag är i halvsovande tillstånd börjar det susa i öronen som ett högt sorl och det känns som att man mister medvetandet och eller kontrollen över kroppen.
Jag är alltså medveten, men kan inte röra mig. Kroppen lyder inte min vilja och jag kämpar för att komma upp till medvetande igen.
Det känns väldigt otäckt.
Händer inte så ofta, men kan minnas att samma sak hänt i perioder åtminstone sedan lägre tonåren. (Är i 30 årsåldern)
Någon som känner igen detta eller har någon idé om vad det egentligen är frågan om?
Är detta normalt eller något man bör söka för?
Hoppas någon vill svara.
Svar på tråden: Läskigt fenomen

Narkolepsi?

Skrivet av  Mammuten
Jag tror att du kan ha något eller några av de symptom som förekommer när man har en sömnstörning som heter narkolepsi - alltså att din hjärna slår på de mekanismer som förekommer under drömsömnen lite i förtid... Symptomen och debutåldern passar i alla fall in.

Läs mer på sidan www.scansleep.dk/Default.asp?ID=230, speciellt det som rör "sömnparalys"...

Eftersom jag har en light-variant av narkolepsi, svarar jag gärna på mer frågor. Det går att medicinera narkolepsi, men om du inte har själva sömnatackerna (som kan vara väldigt handikappande), kanske du intre känner ett behov av det.

Jag skulle i alla fall konmtakta en neurolog och göra en undersökning :-), om inte annat för att få reda på vad det egentligen är det rör sig om. Men jag är också en rätt nyfiken typ.
 

Åh

Skrivet av  Lite oroad
Det där var intressant.
Du får jättegärna berätta mer om du vill.
Beskrivningen på sidan du tipsade om stämmer ju faktiskt rätt bra.
Svara gärna igen!
 

Narkolepsi igen

Skrivet av  Mammuten
Var det bara sömnparalysen du kände igen dig i, eller har du haft någon av de andra symptomen också? Framför allt är det sömnatackerna och kataplexin som är kännetecknande för narkolepsi och jag tror inte att man kan få en narkolepsidiagnos utan åtminstone sömn-problemen. Därmed inte sagt att "bara" sömnparalys inte kan vara ett tecken på samma avvikelse, fastän du är mindre svårt drabbad.

Själv har jag inte narkolepsi, utan ideopatisk hypersomni,(IH), men det är ett så krångligt ord att ingen vet vad det är. Betyder egentligen att jag har en ökad sömnighet och att ingen vet varför :-) Jag uppfyller förmodligen _egentligen_ de diagnoskriterier som finns för närvarande för narkolepsi (handlar mest om hur snabbt man hamnar i drömsömn). Diagnoskriterierna ska skrivas om, och eftersom jag inte har sömnparalys (din grej alltså), kataplexi eller hypnogoga hallucinationer, ville neurologen inte ge mig en narkolepsidiagnos - trots att jag hamnar i drömsömn inom fem minuter när jag somnar. Det normala sömnmönstret är att man hamnar i drömsömn först efter 1½ timme...

Man kan se narkolepsi som att hjärnan har samma sömnmönster som hos väldigt små barn och foster. De har betydligt större behov av drömsömn än en vuxen hjärna. Att min IH var en neurologisk avvikelse ocxh att mina sömnattacker under alla sammanträden, föreläsningar, teaterbesök, badkarsbad etc inte berotdde på att jag var lat, ointresserad eller undersövd kom jag inte fram till förrän jag var 28. Numera medicinerar jag mot problemen och är helt symptomfri.

För att jag ska kunna svara mer på vad jag tror om dina "narkoleptiska drag", behöver jag nog veta lite mer om i fall du kände igen fler av symptomen, eller bara har sömnparalysen... Öronsuset du får samtidigt skulle kunna vara en hypnogog hallucination, och i så fall är det ju betydligt beskedligare hallis än att få en arg yxman vid sängfoten, som en kille jag har träffat :-P

Andra frågor: Finns det något mönster i dina attacker? Sker de t ex när du är stressad, undersövd, i en period när du lär dig mycket nytt el annat du kan komma på?

En "diffrentialdiagnos" som kan vara aktuell kanske kan vara att du har en form av atypisk epilepsi, men ep vet jag inte ett smack om, mer än att den kan yttra sig väldigt olika. Just att dina attacker sker mellan sömn och vaka var det som fick mig att tänka på sömnparalys. En neurolog bör kunna skilja det ena från det andra med eeg...
 

Hej igen!

Skrivet av  Lite oroad
Tack för svaret.
För mig inträffar detta oftast om jag tex. vaknar väldigt tidigt, går upp och äter något och sedan lägger mig igen för att sova färdigt, men det har även hänt på kvällen. Jag har haft längre perioder utan dessa symtom. Iofs. har jag nyligen börjat studera om nu det kan vara utlösande tro?
Hur yttrar sig Kataplexi eg.?
Det jag säkert vet är att om något chockerande/upprörande inträffar, vill jag sätta mig ner och är det extremt så går jag och lägger mig en stund (om möjligheten finns).
Yxmannen lät inte kul...Huvva....
Däremot har jag ofta väldigt tydliga verkliga drömmar och ibland har jag svårt att veta om det har skett eller bara var en dröm. Minns ofta drömmarna väl alltså.
Öronsuset kommer alltid i samband med förlamningskänslan och det känns nästan som elektricitet/en ström genom kroppen.
Kanske vi kunde mailas vidare?
 

Maila:

Skrivet av  Mammuten
skriv till mig på
kylskapsmorsan snabel-a hotmail.com (skriver aldrig ut adressen med @ på webbsidor - eftersom det finns "spam-spindlar" som söker av sidor som denna för att finna e-postadresser...)
 

Artiklar från Familjeliv