Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bo nära barn?

Skrivet av Minna
Hej!
Jag och min dotter (som är knappt 4) flyttade till en mindre ort för 1 1/2 år sedan. Vi trivs väldigt bra här eftersom det är nära till allt (dagis,jobb,natur, fritidsaktiviteter osv), närmaste storstad ligger desssutom ca 1/2 h bort.
Mitt problem är dock - vart i denna ort ska jag bo? Nu hyr vi radhuslägennhet i utkanten av tätorten, men de höjer hyran hela tiden så dels blir det dyrt för oss att bo och dels flyttar barnfamiljerna....iochförsig så ligger villaområden runt omkring där det bor barn.
Saken är dock den att jag tycker jag betalar för mycket.... jag har helt enkelt inte råd att göra iordning hemma och funderar nu på nya alternativ.
1. Köpa bostadsrätt i centrum - det är inget vackert centrum utan två tre gator med våningshus (i övrigt består orten mest av villabebyggelse) men det är ju nära till allt. Tyvärr bor det ju inte så mycket barn i de husen - så dotttern kommer inte kunna bara gå ut på gatan och leka - men det tar två minuter till närmaste villagata (att gå). Det här skulle bli betydligt billigare för mig och vi slulle ha råd att göra lite andra saker .... dessutom skulle jag uppfylla min fröm om attt äga mitt boende...... min oro här är just det där med "kompissar på gatan".

2. Försöka få tag i en hyreslägenhet i någon av de stora äldre vil,lorna i något av villaområdena. Då skulle ju min flicka bo mitt i smeten bland alla barn. Nackdelen är att det skulle bli dyrt och att jag inte heller där skulle få pengar över till att göra i ordning..............

3. Köpa ett mindre hus på landet.
Det var min ursprungliga idé - det skulle bli något billigare/samma som nu men det skulle bli eget - men trädfård och allt det där. Det ligger många små byar runt omkring och där bor en del barn. De här småorterna har också nära sammanhållning med byaktiviteter som gör att det kanske är lättare att komma in i gemenskapen än i tätorten. Men man blir ju beroende av bilen och dessutom är jag osäker på allt jobb ett hus innebär....

4. Bo kvar

Vad skulle Ni ha gjort? Något som känns helt uteslutet?

Svar på tråden: bo nära barn?

så här tänker vi....

Skrivet av  Maria
hur många år är det innan barnen/barnet kan gå själv till närmaste kamrat? (vi bor kvar för det är många år kvar innan lilltjejen klarar av att ta sig till kompisarna själv)

I hur stort behov av att "göra iordning" är man, kan man vänta några år och isåfall hur länge?
(för vår del kan det vänta, det blir ju en massa slitage när barnen är små och ska vi göra iordning hemma så är det bättre att vänta för vår del)

I hur stort behov är man av att ha nära till butiker m.m.?
(vi har hyfsat nära men skulle inte vilja bo i "smeten")

Du får helt enkelt skriva upp fördelar och nackdelar för varje boende och sen se vilket förslag som har mest positiva saker (typ tvåkolumner med "hus på landet", två med "lägenhet mitt i stan" och två "lägenhet i villaområdet" som rubrik och sen under rubriken och ovanför varje kolumn "positivt" och en med "negativt" och däri skriver du ner i varje vad du tänker och tycker och sen kollar du av allt när det är klart)

Då ser man ofta lite klarare på det hela.

Lycka till!

Maria
 

Svårt men

Skrivet av  Mactilda
detta är mina tankar:

Äga är skönast. Jag betalar hellre mer i månaden om det är till mig själv. Jag/vi hade nog satsat på hus på landet. Precis osm du själv tänkt.
 

Artiklar från Familjeliv