Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det att bo på Kungsholmen?

Skrivet av storfamilj
Berätta gärna för jag vet inget om saken.Har funderingar på Sthlm inom några år..Men det är svårt detta med bostadsområden när man har barn.Vill ju att det ska bli så bra som möjligt.Hur vi ska ha råd vet vi inte ännu,har ett hus här i norr som ska säljas först och främst.

Kan man överhuvudtaget HA en bil i Sthlm??Det är också en fråga..
Svar på tråden: Hur är det att bo på Kungsholmen?

Kungsholmen är underbart

Skrivet av  Hervor
Flyttade dock därifrån för ett par år sedan men saknar det fortfarande. Lägenheterna är ju rätt dyra på Kungsholmen, även om de inte ligger i nivå med Östermalm. Bil rekommenderar jag inte - själv tyckte jag att det var vidrigt att jaga parkering eftersom det alltid var fullt.
 

Oj, det är så stort.

Skrivet av  Anna T2
Kungsholmen är ju allt från där Kungsgatan tar slut (den fortsätter över till Kungsholmen förresten) till Tranebergsbron, alltså Bromma nästan.

De senaste åren har K-holmen blivit otroligt populärt, bl a tack vare uppryckningen vid Fridhemsplan, bygget av Västermalmsgallerian. Men Kungsholmen är mycket mer; administrativt räknas ju också bl a Fredhäll, Essingeöarna, Kristineberg, Thorildsplan, Stadshagen och Marieberg.

Jag flyttade till K-holmen 1993 och då kallades det Käppholmen, eftersom nästan bara äldre bodde här :) Jag bodde tre år vid Hantverkargatan men nu bor jag i en av de stadsdelar jag nämnde ovan. Vi trivs kanonbra och nu när vi har barn bor vi helt perfekt. Nära vattnet och grönska men ändå stadsnära.

Jag tycker att det är en luftig och lättsam stadsdel med blandad befolkning åldermässigt, dock inte så etniskt blandat, men så är det ju i innerstan.

Nackdelar: vissa delar som kring Drottningsholmsvägen, Lindhagensgatan och vid Essingeleden är väldigt trafikerade. Man kanske kan uppfatta vissa delar som snobbiga numera, jag störs dock inte av det.

Å andra sidan finns det hur många jättelugna områden som helst. Man måste kolla gata för gata och se vad man gillar. Andra fördelar är att det nu bor många barn här och det finns massor av förskolor i olika former och fler på väg. Det finns även parklekar!

Brottsligheten är låg jämfört med t ex Söder. Utbudet är bra, det enda som saknas är en bio sen Draken slutade visa film.

Du frågar om bil och det är också svårt när jag inte vet om det är nedre Kungsholmen eller de lite "friare" områdena du menar. Återkom gärna!

 

Hej och tack för era svar,du Anna..

Skrivet av  storfamilj
förresten.Jag var lite oärlig kanske för det är så att vår ena dotter faktiskt redan bor på Kungsholmen.

Hon har dock precis flyttat in så hon har inte alls lärt känna området,inte heller hennes sambo ännu.

Kul att det verkar trevligt där,vi får se vad tiden utvisar för resten av familjen.
Har även en 23-årig dotter i stan ,hon bor på Strandvägen.I andra hand.

Hur som helst,känner du till Rålambshovsvägen? Där bor dottern,är det långt ut på Kungsholmen?

Måste ta fram en karta över STHLM o kolla lite!
 

Ang. bil

Skrivet av  Annjo
i innerstan så är det klart att det går (allt går).
Endel hus har garage och i vissa garage kan man hyra plats (men det kostar!). Annars är det gatuparkering som gäller, rätt dyrt det med. I vissa områden är det relativt lätt att hitta parkeringsplats och i andra områden är det stört omöjligt och man får snurra 100 varv innan man hittar en plats flera kvarter hemifrån.

Så det beror helt på vart i i stan man bor hur enkelt det är att ha bil.
 

Gatuparkering

Skrivet av  LottaJ
Flyttar man bilen dagtid så behöver man ju inte lösa boendeparkeringsbiljett, nätter och helger är det ju gratis parkering på de flesta "vanliga" gator i innerstaden.
 

Ja fast

Skrivet av  maria65a
Då är ju alla platser upptagna - man blir galen ibland!
 

Vi bor

Skrivet av  maria65a
Vi bor i utanten av Kungsholmen, 10 minuters promenad upp till Fridhemsplan och alla butiker och trivs fantastiskt bra! Nära till allt utan att bo mitt inne i smeten. Det bästa tycker ungarna är närheten till badet, känns skönt att ha gångavstånd dit.
Bilen är ett problem, 500 spänn för boendeparkering/månaden året om och ett evigt cirklande runt, runt, runt för att hitta p-plats :-(

Vi bor ett kvarter ovanför Lindhagensgatan och sover inte gärna med öppet fönster om sommaren eftersom motorcyklisterna kan väcka döda när dom far fram men annars är det lugnt, ibland känns det som om jag bor i en förort långt borta från stan :-)
 

Artiklar från Familjeliv