Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är Rotebro?

Skrivet av fluffy
Hej,
Vi ska antagligen flytta till Rotebro, jag har aldrig varit där och har själv ingen uppfattning om området. Vad tycker ni som bor där eller har varit där? Är det fint? Barnvänligt? Tryggt osv? Är mkt tacksam för svar.
Svar på tråden: Hur är Rotebro?

Vet inte riktigt...

Skrivet av  A
... men det beror nog ganska mycket på var i Rotebro, skulle jag tro. Tror att det finns både bra och sämre områden där.
 

Bullrigt!

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Järnväg med 4 spår och 20-30 tåg per timme.
Motorvägen till Arlanda, nyligen utbyggd till 3 eller kanske 4 filer.
Inflygning till Arlanda, ibland mer än ett flygplan i minuten.

Men det beror helt på var i Rotebro. En del områden är kanske lite avskärmade från åtminstone järnväg och motorväg. Det finns både äldre villaområden, radhusområden från 60- 70-talen, lite nyare blandade radhus- och höghusområden nere vid Norrviken, gamla fina 40-talshus i Rotsunda och de berömda loftgångshusen vid centrum där Christer Pettersson bodde.

Nära till kommunikationer. Vårdcentral. Litet centrum med Apotek. Coop Forum uppe i backen. Där ligger ett nytt bolag så om det funnits A-lagare tidigare så har de kanske flyttat upp dit nu.

Men som sagt buller. Jag bor två pendeltågstationer söderut men ska flytta. Bl a pga buller men mest skjutbanebuller. Det hörs nog inte i Rotan.
 

Fint!

Skrivet av  Amelie
Vi bodde där för 7 år sen. Vi bodde i de beryktade loftgångshusen, men vi såg bara en alkis på 3 år, han drack två 6-pack folköl om dagen, som han köpte på Obs, och skröt om att han bodde under den lägenhet Christer Pettersson bott i.

Resten av Rotebro är enligt mig rena idyllen, ett gammalt fint villaområde med uppvuxna lummiga träd och inslag av nyare hus på de avstyckade tomterna på ena sidan järnvägen, och trevliga 40-talshyreshus i Rotsunda på andra sidan med både pensionärer och barnfamiljer. Fast det ligger litet små industribyggnader på väg dit, men de märks inte när man väl har passerat. Litet längre bort vid sjön, i det rätt så nybyggda området i Rotsunda gård verkar det också jättefint, där bodde många i min mammagrupp, så där kryllar det nog av barn.

Dagisen är jättebra! Vår dotter gick på Gillbostugan, och närmare ett perfekt dagis går inte att komma!! Jag blir fortfarande rörd av att tänka på hur fantastiskt det var! Även de som hade barn på Kokalite och Ebba verkade väldigt nöjda.

Väldigt vackra omgivningar, promenad-och utflyktsvänligt, både mot järvafältet och vid sjön. Nära till badplats. Och bullret från järnvägen och motorvägen hörde vi aldrig ett knyst av, trots att vi såg dem från första parkett! Det finns en del stora hus i vägen, som vi trodde tog bort ljudet, för det förvånade faktiskt oss att det var så tyst. I 40-talshusen i Rotsunda har jag dock hört att det skall vara bullrigt.

Det enda litet jobbiga är att det kan lukta från jästfabriken när det är varmt och vinden ligger på, men det är inte så farligt. Och BVC fungerade inget vidare då i alla fall. MVC däremot var toppen!

Och närheten till Coop är inte helt fel, även om det är knöligt att ta sig dit till fots, man får gå långa omvägar. I övrigt finns det mesta man behöver, och det går fort att ta sig till Stockholm om man skulle vilja det.

Vi trivdes där, hoppas ni också kommer att göra det!
 

Jag har bott där,

Skrivet av  Matilda m. William
i de ovan nämnda loftgångslägenheterna. Helt ok faktiskt. MVC i Rotebro är helt underbara, bodde nämligen där under större delen av min graviditet. Rotebro har ju stora Coop som har nästan allt och det är inte så långt att åka till köpcentrum. Finns fina områden att gå promenader i, villa områden och lite skog samt gångbana vid golfbanan. Hörde att Rotebro hade dåligt rykte tidigare, men tror att det mesta börjar försvinna. Det blev ett lyft med det nya centrum ombyggnaden och de nya hyreshusen.
 

Artiklar från Familjeliv