Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stort ordföråd men sämre att prata

Skrivet av Monika m Tilde
det märker man på Tilde nu! Idag har hon berättat vad hon gjorde på dagis, och hon berättade mycket med få ord!

Så hrä pratade vi i soffan:
"Lekt Akki dagis" Har du lekt med Anki idag? (Nickar)"sungi bäbä lamm" Sjöng nåt mer än bäba vita lamm då? "atta dej" Sjöng ni lilla snigel?"A-a, å lillalill me" Var Inga lill med och sjöng? "å stina" Och Kristina med? "Aaaa-a!" Vad gjorde ni sen då? "Gick nad" Gick ni på promenad? "Aa, tallt ute". Ja, det var kallt idag. Vad har ni ätit till lunch då? "Äti kaka och mluck". Har ni ätit pannkaka? "Aaa, dott"! Ja, det är gott med pannkaka...

Så kollade jag med Nicke som hämtade, och de hade ätit pannkaka:) Och mluck, det är mjölk förståss.

JAg tycker det är helt fantastiskt att hon kan berätta om sin dag så här!
Svar på tråden: Stort ordföråd men sämre att prata

WOW säger jag bara!

Skrivet av  Titti m. Alexandra
Min gumma säger inte många ord ska du veta! Hon pladdrar på hela tiden men "orden" är inte mycket att hänga i granen.
Är inte speciellt orolig heller, det kommer väl när det kommer.
Pannkaka ja...Här är en till som tycker det är mums! Hon kan nog äta 2-3 st. vilket jag tycker är mycket!!!

KRAM - vi hörs!
 

duktig

Skrivet av  Helen m Jonatan 040701, Elsa02,Matilda00
Elsa är sen med talet, hon säger inte så mycket alls, men det verkar som det börjar lossna nu tror jag. Hon är lite mer intresserad av att försöka göra sig förstådd iallafall. Så det kommer nog snart.
 

Det är duktigt!

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Sånt kan inte Robin göra än, man får inte ur honom något om vad han har gjort på dagis.

Michelle däremot berättar ju allt.
 

;o))), låter som Eliaz

Skrivet av  Ulrica m Fanny -99 & Eliaz 020708
han har ung samma ordförråd som din Tilde.
vad har du ätit till middag? -tatis, har du lekt idag? -jaa (klingande skånska). Sen när han säger namn kan det låta så här Anntitin (Annkristin), Kain (karin), Ekil (Eskil), Banny el Anny (Fanny alt Nanny). han är ett underbart ordförråd. Idag skulle han ha boy (oboy) till kvällsmat samt mölk (mjölk).
Man blir så full i skratt ibland när han pratar. i synnerhet när han skall ha lala la (knäck det ni om ni kan!)
 

Är det...

Skrivet av  Monika m Tilde
mjölkchoklad??

Måste bara få säja, att jag som norrlänning har jättesvårt att föreställa mig nån i Tildes ålder som pratar skånska:) För mig så är alla på aff "norrlänningar", åtminstone de jag inte träffat:)
 

lala la = marmelad :o))

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
Jag är skåning med rötter i Blekinge och Stockholm även om mina föräldrar flyttade till Skåne när de var små.
Båda barnen har en mysig skånska. Mannen är skåning rakt igenom.
Har också märkt att många kommer från bla Stockholm. Eller som vi säger i Skåne: Allt norr om Skåne r Norrland :o)
En del tror att man kommer från Danmark trots att det var ett tag sedan som vi tillhörde Danmark
 

Artiklar från Familjeliv