Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner att det är dags att berätta nu!

Skrivet av .::Anna & flickorna::.
Frågan har nämligen varit uppe nu på snacket Tätt mellan barn.

Som ni kanske märker så har jag inte skrivit min dotters namn i mina inlägg här på ett bra tag. Det har sina förklaringar! = D

Det är nämligen så att jag och Markus har kännt att Fannys namn inte kännts 100%igt bra. Tyvärr! Som ni kanske minns så har jag haft mina funderingar kring namnet enda sen hon föddes. Till och med redan innan hon föddes var jag tveksam till namnet Fanny då betydelsen på engelska var "rumpa" (trodde vi då). Ni kanske minns hur jag tvekade? Jag älskar namnet Fanny och därför valde vi ändå det till henne = ) Men vi förstod nog inte riktigt vad namnet egentligen betydde i engelsktalande länder.

Fanny betyder numera på engelskt slang (enligt många): underliv/fitta/blygläppar

Namnet kommer ursprungligen från England och var vanligt vid sekelskiftet 1800-1900 talet. Alla har vi våra olika tolkningar om vad det betyder och vissa har inte ens hört denna betydelse. Detta har vi övervägt i våra funderingar sen lång tid tillbaka och vi har länge hört oss för mycket vad många anser om detta namn.

Markus arbetar på ett amerikansktägt företag och har många kollegor från både Amerika & England. Där har vi fått många svar. Vi har även grannar och vänner från England. Vi har länge funderat på hur vi skulle göra. Detta har varit jätte jobbigt.

Vi bor i Sverige och borde egentligen kanske inte bry oss om detta då det är ett slangord på engelska men har man haft "magont" över namnet i över 2 år och det har inte blivit bättre hur vi än har funderat och gjort så måste man göra något åt saken kände vi. Man ska inte behöva känna så som vi/jag har gjort...= )

När jag var gravid första gången hade vi många namnförslag som t.ex. Fanny, Annie, Alice & Mimmie. Och en dag, för ca ett halvår sen, dök namnet Annie upp i igen. Både jag och Markus kände från första stund vi nämde namnet att detta var ju namnet vår stora tjej skulle ha!! = ) Och det fantastiska i det hela är att namnet är (i uttal) så himla likt Fanny (Fannie som också har kallat henne). Man tar bara bort F:et!

Vi började smått kalla henne för Annie och vår tjej hörde ingen skillnad alls eftersom namnen är så lika! *mycket underlättande och roligt* = ) Vi har länge haft detta för oss själva och inte gått ut med detta förrän vi har kännt oss 100% säkra...

Stavningen blir ju helt annorlunda med det nya namnet men i uttal blir det nästan ingen skillnad alls. = )

Allt detta har kännts lite "konstigt" och vi har undrat SÅ hur vi skulle göra. Detta har verkligen inte varit en lätt situation men vi kände att vi absolut måste göra något åt "magontet". Tiden tickade iväg och skulle vi göra något åt saken så var det inte en sekund försent (innan hon lär sig uttala korrekt sitt namn och stava mm).

Det finns så otroligt många känslor och funderingar kring detta som jag inte har nämnt här & nu. Hoppas det är ok om jag inte skriver ner allt här nu?

Vi har verkligen inte tagit detta lätt. Det har varit en lång och jobbig "resa". Men nu äntligen känns det att magontet har försvunnit! Hon känns så självklar som våran lilla Annie! = ) Det känns verkligen så rätt! Vi har äntligen funnit ett svar och vi kan (äntligen!) gå vidare...

Detta är ett känsligt ämne och jag hoppas att ingen "hoppar" på mig här. Jag har gråtit tillräckligt mycket över detta och jag har övervägt länge om jag ens skulle berätta detta här eller via mailinglistan. Men nu de senaste dagarna har jag smått börjat "avslöja" mig då det har kännts mycket rätt! Så nu berättar jag också här...= )

Jag kan tänka mig att ni har många frågor och funderingar! Ni får jätte gärna fråga så hoppas jag att jag kan svara...= )

(((Många, många kramar från oss)))

/ Anna & Markus ...och flickorna Annie & Alice såklart ; )
Svar på tråden: Känner att det är dags att berätta nu!

Oj!

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Jag hade inte en aning om att ni hade funderingar på att byta namn på henne.
Fast något har jag nog läst om det på namnsnack för längesen.

Annie är ett jättefint namn också, men det blir ju lite ovant såhär i början när man är van med Fanny.
Har ni tänkt behålla Fanny som andra/tredjenamn?
Det tycker jag vore sött.

Och har ni gjort det oficiellt, dvs skickat in papper om namnbyte än.
Förstår att ni har funderat mycket på det med ev. assosiationer, själv hade jag inte en tanke på det.
Men försökte själv se om de gick att få några konstiga smeknamn innan mina barn fick sina namn.

Så bra att Annie verkar ta namnbytet med lugn.
 

Det bästa av allt... = )

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
...är att Annie har inte ens märkt något! Hur smidigt som helst!

Och vi föräldrar älskar namnet Annie lika mycket som namnet Fanny!!

Jag vill också säga att jag ber om ursäkt att jag skriver om detta här fast jag vet att det finns föräldrar som har barn som heter Fanny. Jag hade varit SÅ tacksam om jag hade kännt att jag kunde behålla detta namn och vara_nöjd_ med det! Detta är något som sitter i min och Markus skalle. Det är ju klart att man kan heta Fanny utan detta är något som bara jag och Markus känner något för...

Hoppas någon förstår vad jag menar och inte tar illa upp = (

Kramar!
 

Hade ingen aning

Skrivet av  Monika m Tilde
att ni ens hade det här "bekymret", och hoppas såklart att allt känns tillrätta lagt nu. Namnen är ju precis som du säjer slående lika iallafall. Frågan är nu bara... Måste jag skriva om i Tildes bok, för där har jag ju kort från sura-träffen!? ;)

Jag har alltid gillat namnet Annie, en kompis hette så i andra namn medans jag heter nåt så fult som Gun... Du förstår ju hur fint Annie låter då:)
Alice har också länge varit ett favoritnamn, och det var på tapeten ett tag innan vi bestämde oss för Tilde.

Så även om det tagit tid för er att tillsist "få till det" så gillar jag skarpt namnen ni valt. Fast det gjorde jag innan också:)
 

Ingen som visste något

Skrivet av  .::Anna & flickorna::. på besök
Det är nu på slutet som vi har smått börjat berätta för våra vänner. = )

Men uj vilken resa detta har varit. Det har tagit så mycket av min energi. Ibland kan jag känna mig urlöjlig över detta men det har ändå varit en tveksamhet till mitt barns namn. Mycket av personligehetn ligger ju i namnet. Det är personen i namnet. Individen och karraktären...

Men nu _äntligen_ känns det bra!! = )

Tack Monika för dina ord!!

Kram!
 

Jaha... där ser man!

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 20
Skönt att ni känner er 100 på namnbytet. Måste ha varit jobbigt att inte känna att namnet man valt inte är riktigt bra. Men jag tror inte ni är ensamma, jag har hört flera andra som också fått byta efter ett tag. Fast kanske oftare lite tidigare, men eftersom namnen rent uttalsmässigt är så lika, så gör det ju inte så mycket att ni dröjt.

Det enda som kanske blir lite trist är väl att ta itu med pappersarbetet med myndigheter och så. Skönt att ni har hittat rätt nu i alla fall!!

Jag tycker att Annie är jättefint, påminner om Anne (en av mina bästa vänner heter så) och så tänker jag på Annie get your gun. Om jag inte minns fel så handlar den om en tuff tjej i vilda västern som var superbra skytt. Inte helt fel!
 

Hej Jullan!

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Jo det blir nog mycket med pappersarbete men det är ingenting jämfört med hur allt detta har kännts inombords ; ) Pappersarbete - peace of cake! *S* Jag är så glad över att vi har kommit såhär långt och att det känns fantastiskt!

Tack Jullan för att du/ni förstår...

Kram!
 

Det är ett fint namn!

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
Men det vet du ju redan ;)
Det som räknas är vad hur ni känner det och jag tycker inte det är så farligt. Det kommer kanske ta ett tag för oss att sluta säga Fanny för det har hängt med ett tag även om det inte är så länge... fast här hemma hos oss är du alltid barnvagns-Anna ;)
*kraaaaaam* vännen *ler*
 

*ler*

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Barnvagns-Anna...= )

Tack Mia för dina ord...jag tror inte ni förstår hur glad jag blir. Detta har varit en stor börda för mig och även om jag innerst inne tycker det är viktigast över hur jag och Markus känner så kan jag inte låta bli och undra hur ni tar detta... = /

Jag har också skrivit en hel del inne snacket "Tätt mellan barn" under Familj & relationer. Där har jag också öppnat mig en hel del...

Kram till dig Mia!
 

Modigt!!!

Skrivet av  Karin med Ida
Jag tycker det är jättemodigt att verkligen byta namn när hon nu hetat Fanny så länge. Eftersom namnen klingar så lika, och hon själv inte verkar tycka det är konstigt är det ju inget att haka upp sig på. Värre hade det väl varit om ni hade döpt om henne till Greta eller något som låter helt olika!

Jag gillar namnet Fanny, och hade nog inte brytt mig om hur det låter på engelska, men om ni känner att det känns jobbigt gör ni ju alldeles rätt!!! Annie är ju ett väldigt vackert namn. Jag har sett dig inne på namnsnack men mest funderat på om det snart var dags för tjej nummer tre :o).

Min farmor hette Annie, så det har varit på tapeten här också, men tyvärr har vi ett uttalsproblem med det. Farmor kom från Kinna och där betonas namnet lite annorlunda än vad jag gissar att ni gör. Om man jämför med ordet "anden" som ju uttalas lite olika beroende på om den bor i en flaska eller simmar i dammen, så betonar vi Annie som anden i flaskan, medan de flesta andra spontant betonar som anden som simmar (hela namnsnack har skrattat åt mig när jag vecklat in mig i de här funderingarna, så varsågod att skratta!). Inte för att det är ett stort problem, men det har nog gjort att vi inte får något Annie, åtminstone inte som tilltalsnamn.

Annie och Alice passar ju dessutom klockrent i hop på ett syskonpar!

Hoppas detta namnbyte fortsätter att kännas lika bra och att ni inte får en massa tråkiga kommentarer från andra!

Heja er!!!
 

ingen bebis-tjej på g ; )

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Jo jag har varit inne på Namnsnacket en hel del. delvis för att jag har varit rätt så insnöad på namn den senaste tiden (av förklarliga skäl) men mest för att jag tycker om namn och dess betydelser = )

Detta har varit så oerhört svårt för mig/oss. Mest för tror jag. Jag har haft en sån ångest över hur vi skulle göra. Fanny är mitt barn. Det barn som låg på min mage. Den tid som var helt underbar tillsammans med henne det första året. Hon och jag. Fanny & Mamma. Under denna resas gång har min dotter ibland kännts som en annan person bara för att vi ändrat hennes namn. Vi har lämnat Fanny bakom oss. Ett annat barn har ibland tankarna blivit. Ja jag vet konstiga tankar ; ) Men det har verkligen varit jätte jobbigt...

Men nu, som sagt, känns detta super bra! Från allra första stund vi nämnde namnet Annie igen så blev allt lättare! = D

Sen måste jag också nämna. Jag hängde inte riktigt med vad gäller "anden" och uttalet kring Annie = ) Kan du kanske förklara på ett annats sätt? *hoppas*

Tusen tack Karin för dina ord! Det värmer verkligen massor...

Kram!
 

Trassligt...

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Det brukar bli trassligt när jag försöker mig på de här resonemangen om grav och akut accent som det heter på fack-språk (men jag vet inte vilket som är vilket så jag kan inte använda mig av dem).

Oftast är det inget man tänker på men just i fallet "anden" då kan man uttala ordet på olika sätt så att det får olika betydelser. Om man använder de två uttalssätten (som är förvillande lika men skiljer lite i hur man betonar stavelserna) på namn som Annie eller som kanske är tydligare Martin, så låter de lite olika. På västgötska som det är frågan om i mitt fall så uttalar vi oftast namnen med samma tryck på båda stavelserna som i "Anden i flaskan", medan de flesta uttalar det som i "Anden som simmar". Om du tänker dig att du uttalar Martin precis som du gör med Marcus...., så säger inte jag...;o) Och lika dant är det med namnet Annie. Jag gissar att ni använder precis samma satsmelodi och betoning när ni säger Annie som när ni säger Marcus. Det gör inte jag, utan jag betonar det mer som "anden" (i flaskan).

Nääe, det bara går inte att förklara utan att prata...

Hur som helst, så är Annie jättefint hur man än uttalar det!!!
 

En spontan reaktion

Skrivet av  Lajla m Tilde jul-02 och Filip 16 aug-04
är att jag gillar Annie bättre än Fanny. Förstår att ni varit i valet och kvalet. Det är inget litet beslut att ändra tilltalsnamn på sitt eget barn. Men jag tycker att ni gör helt rätt med tanke på hur ni känner.

Även om julisidan inte är så uppdaterad längre gick jag in och ändrade namnet i fotogalleriet där. Man vet aldrig om en och annan fortfarande kikar in :-)
 

Tack Laila!

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Jätte snällt av dig att ändra på hemsidan! Hoppas också det blir lite fler uppdateringar på hemsidan framöver = )

Ja, jag gillar också Annie väldigt mycket! Nästan mer än namnet Fanny ; D

Det är två olika namn om man tittar på stavningen och som tur var tycker vi att Annie passar väldigt bra i sitt nya namn också!! sen är det lite roligt också att Annie är lite (eller mycket!) ovanligare numera än namnet Fanny. Känns verkligen jätte skoj!

Många kramar till er & hoppas ni får en mysig fösta advent!
 

Artiklar från Familjeliv