Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Karin!

Skrivet av .::Anna & flickorna::.
Visst bor ni i Göteborg? = )

Om man ska flytta till Gbg vilka områden rekomederar ni?

Kram

Ps. jag älskar skärgården ; )
Svar på tråden: Karin!

En till fråga:

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Markus kan få arbete på hans företag som ligger ute på Särö. Är det fint där? Vet du något om områdena kring Särö? = )
 

Ska ni flytta hit???

Skrivet av  Karin med Ida
Nämen, har ni funderingar på att flytta hit?

Jaa, vad ska man börja med? Jo, Särö. Särö är ett "fint" område nära havet = dyyyrt!!! (kanske itne med Stockholmsmått mätt, vad vet jag...). Men där är jättefint. Själv är jag uppväxt ganska nära Särö, men i det mindre "fina" Vallda som ligger närmre Kungsbacka. Jag har gått på högstadiet i en skola i Särö. När man tittar på husannonser och så kan man vara uppmärksam på om det står PÅ Särö eller I Särö. Själva Särö var en ö en gång, men nu är det inget vatten emellan längre. Att på PÅ Särö är jättefint, där ligger fantastiska villor som en gång varit sommarhus åt Göteborgs-societen. Nu finns där även mer normala hus, men priserna är nog fortfarande högre PÅ Särö. Resten av Särö är också fint, men där finns mer blandad bebyggelse och mer nybuggda "vanliga" hus.
Rent naturmässigt är det jättefint på Särö!!! Nära havet och fina naturområden. Pendlingsmässigt så är det ca 15 minuter med buss till Kungsbacka och ca 40 minuter med buss till Gbg (beroende på var man bor och vart man ska). Med bil tar et nog ca 20-25 minuter (utan rusningstrafik) in till Gbg.

Övriga områden som vi var intresserade av var: Askim (som ligger närmre Gbg men fortfarande vid havet = dyrt), Hovås (som Askim men ännu "finare" och dyrare), Kållered/Lindome (som ligger ungefär lika långt söder om Gbg som Askim/Hovås, men snäppet längre österut och alltså längre från havet) och Mölndal (där vi till slut hamnade, som ligger nära Gbg, men inte ute vid havet).
I alla dess områden finns blandad bebyggelse, stora fina villor, vanliga villor och radhus och lägenheter. Alla är helt OK ställen att bo på.

Inne i stan finns ju också bra ställen, men rent generellt kan man säga att åt syd-väst = "bättre områden" och åt nord-ost = "sämre områden". Givetvis med fläckvisa undantag.

Det är svårt att berätta mer specifikt utan att veta mer vad ni har för funderingar kring boende/arbete om det skulle bli aktuellt, men höra gärna av dig med fler frågor om det är något! Tänk om ni skulle flytta hit! Vad kul!!!
 

Skärgård...

Skrivet av  Karin med Ida
Skärgård har vi ju inte så mycket att tala om här, om man jämför... Men visst finns det ett antal öar som man kan bo på. Dock är det ganska bökigt, särskilt om man ska jobba såpass långt bort som i Särö. Båtarna från södra skärgården lägger till på Saltholmen, och därifrån är det en bit innan man kommer ut på leden som går söderut mot Särö. Men man åker ju åt andra hållet än rusningstrafiken, så det är ju bra på det viset.

Jag har en jobbarkompis som bor på Donsö i Södra skärgården, så jag kan få reda på lite mer om att bo där om det skulle bli aktuellt. Dock är de flesta som bor där mer eller mindre infödda, så jag tror att man oftast måste ha anknytning och känsla för öarna för att orka med stöket och böket. Det är t.ex. inte tillåtet med biltrafik på öarna, så det är skottkärra och flakmoppe som gäller...
 

Jag har kikat på Hemnet...

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
...och nu har jag sett att det är dyrt att bo omkring Särö = ) Men det verkar vara ett jätte mysigt område!

Det är inga problem för Markus att få arbete där om han vill. Huvudkontoret på hans företag ligger nämligen där. Men sen ska man också finna en bostad. Jag är totalt såld vad gäller skärgårdsmiljöer. Jag försöker övertala Markus att flytta längre ut Stockholms skärgård t.ex. Djurö, Ingarö, Stavsnäs. = ) *älskar* Han tycker också det är mysigt där men det blir en lång resväg för honom till arbetet. Men vi/han börjar inse att det är en livskvalité att bo där ute ; )

Jag har svårt att tänka mig att bo någon annanstans i Stockholm förutom Nacka & Värmdö. Markus föreslog Huddinge & Haninge härom dagen men jag kan inte se mig själv bo den sidan av stan (södra). Och norra/västra sidan om stan är det inte ens på tal om! *ler* Nä jag känner mig så hemma i Stockholms skärgård så jag kommer nog inte lämna det... = )

Men sen har jag/vi börjat tala lite om Gbg och Särö. Man vet ju aldrig! Finner vi något boende där så är det abolut inte omöjligt! Arbete är ju redan klart samt att det finns många möjligheter med både arbete och studier för mig där också.

Jag har kikat lite på Askim & Vallda! Verkar vara jätte trevligt att bo där! Bara det är nära havet så är jag nöjd... ; D

Kram
 

Havet är härligt!!!

Skrivet av  Karin med Ida
Ja, det är jättefint både i Vallda, Särö, Kullavik, Billdal, Hovås och Askim (som "orterna" heter från Göteborg och söderut). Nära havet och bra områden. Tyvärr är kommunikationerna in till Gbg inte de allra bästa om man bor söder om Kullavik, så där är man nog beroende av två bilar, åtminstone om en jobbar/pluggar i Gbg. Lite längre österut, längre från havet går E6:an och ett pendeltåg (japp, vi har såna :o)) mellan Kungsbacka och Gbg så där är kommunikationerna mycket bättre.

Vi har ju även en liten sommarstuga ganska nära havet fast norr om stan då, så för oss kändes det inte att det var värt några hundratusen extra för att bo nära havet. Vi bor istället några hundra meter från en fin badsjö...

Men, visst, havet är något speciellt. Jag skulle dock hellre satsa på att bo nära kusten fast på fastlandet (även om det är dyrare), och inte ge mig ut på öarna, åtminstone inte i första taget. För det är inte stora öar, dåligt med service där och bökigt att ta sig till och från. Tycker jag då... de som bor där ser det kanske helt annorlunda.

Om du kan avvara havet så rekommenderar jag varmt Mölndal-Stensjön, där vi bor! Vi trivs utmärkt!!! :o)
 

Måste bara fråga...

Skrivet av  Karin med Ida
Vad är det för ett företag som har huvudkontor i Särö? Särö är ju inte precis världens metropol...;o) Där finns ett dagis, en skola, ett äldreboende, en tandläkare, en vårdcentral, en pizzeria, en livsmedelsbutik och en mack (där vi för övrigt var och tankade bilen mellan vår vigsel och bröllopsfesten, romantiskt va?)
 

Artiklar från Familjeliv