Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Karin! *nu har jag & Markus diskuterat hus*

Skrivet av .::Anna & flickorna::.
Nu har vi diskuterat hus och vart vi vill bo på allvar! ; )

Skämt åsido! Men vi har diskuterat ganska mycket den sista tiden om var vi vill bo och hur framtiden ska ut. Vart vill vi att våra flickor ska få växa upp och var känner vi oss trygga mm.

Vi har kommit fram till att vi vill bo ute i Stockholms skärgård. Att få vara nära naturen, havet och allt skärgårdsliv som jag tycker är helt underbart och mysigt! Och ändå ha nära till Stockholm city. Det är ju "bara" 2-3 mil från stan samt att det är mycket goda kommunikationer in och ut från stan. = )

Markus har tvekat lite för att det blir en lite längre sträcka till arbetet men nu har han själv börjat titta efter hus/tomter där ute. Och han har inte sagt något till mig *den rackarn* ; )

Särö finns självklart fortfarande kvar i tankarna. Markus har ju som sagt lite kontakter där nere och dom håller både ögon och öron öppna! Såg förresten nedan att du undrade vad företaget hette. Danaher Motion heter företaget och han arbetar med data teknologin på plats (både mjuk- och hårdvara) samt han ansvarar för företagets telefoni i Norden.

Så nu letar vi hus ute på Värmdö på allvar! *så spännande & så nytt* Det ju massor att tänka på! Ni som förresten nyss har flyttat till hus och allt som hör till (lån, besiktning?) Har ni något tips på vad vi ska tänka på nu?

Kram
Svar på tråden: Karin! *nu har jag & Markus diskuterat hus*

Ps.

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Min drömhus hittar du här: ; D

http://www.svenskfast.se/ObjectViewHemnet.aspx?oid=41178153

http://objects.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/object.asp?view=1&framed=true&service=hemnettodn&caller=main&objektid=2851223&area=14&kommun=281

http://w4.objektdata.se/pregen/24644/obj_636123278/hemnet.htm

*mmm tycker mycket om detta hus ovan*

Fast givetvis har vi inte råd med dessa hus *ler* Drömma kan man ju alltid göra. Märks det att jag gillar anor från tidigt 1900-tal? Gärna 1800-tal... = D

Kram
 

Håller med Karin...

Skrivet av  PiaFia
...att man måste ta hänsyn till "dagens" behov typ arbete, dagis och aktiviteter i första hand när man har barn.
Drömmen får man nog ha kvar och förhoppningsvis blir den av "någongång" under livet - att bo precis där man vill!
MEN under tiden är det nog klokt att investera i ett "eget näst bästa" - *läs - bankens* boende som förhoppningsvis växer något så man får lite att lägga emellan när man väl har möjlighet att ev. flytta till "drömstället".
Jag skulle få nippran om jag enbart betalade för boendet men inte kunde resa, äta, dricka och köpa det jag ville för att jag bodde dyrt. Man skulle till slut hata sitt eget hem!

MEN dina hus var mysiga Anna ;O - och DYYYRA med värmlandsögon sett...;)

KRAM
 

TITTI är det ju!!! *imt*

Skrivet av  Titti
g
 

Det låter underbart!

Skrivet av  Karin med Ida
Det låter underbart att bo i skärgården!!! Jag är också _väldigt_svag för det, men just nu kände vi att (hyfsad) närhet till jobb och andra vardagliga aktiviteter var väldigt viktiga. Det är ju mycket tid man lägger på pendling annars, och just nu vill vi hellre lägga tid på att kunna ha barnen lite kortare på dagis om dagarna och att inte komma hem alltför sent på kvällarna. MEN, och det kändes viktigt efter ett tags husletande, att inte bara stirra sig blind på restider och så, utan verkligen känna att man bor bra när man väl är hemma. Nu bor vi egentligen perfekt (om man bortser från att vi inte bor vid havet...). Det tar ca 30 minuter för mig till jobbet med cykel eller buss, ca 15 minuter om jag skulle köra bil. Hasse är ju konsult och kan få uppdrag lite var stans. Just nu är det optimalt dåligt för han jobbar ute på Volvo på Hisingen så det är i precis andra änden av stan..., men det kommer ju att ändra sig. Och om Ericsson får lite mer vind i seglen så är det 10 minuter dit med cykel... Ändå har vi nära till natur och badsjö, ett fint "slott" med parkmiljö och dessutom inte mer än 20-25 minuter med bil till mina föräldrar (i Vallda). Så det slutade med att vi prioriterade ner vissa saker med själva huset til förmån för läget och miljön runt omkring. Och det känns helt rätt!!!

Vi tittade aktivt i knappt ett år, och tittade i början på lite av varje mest för att stämma av med varandra vad vi gillade och inte. Ibland ser det ju helt bra ut på hemnet men sedan är det något obestämt som man inte gillar ändå. Men tillslut var vi förvånansvärt eniga om vad vi gillade (vi strök snabbt trähus med krusidull även om jag verkligen älskar såna hus, men det ska ju målas också... och det kostar antingen tid eller pengar), och de sista tre-fyra husen vi tittade på var alla klart tänkbara alternativ.

Jag tror att det viktiga är att tänka igenom hur livet kommer att se ut om man bor si eller så, så gott man kan. Och att vara lite tråkigt och rationell, åtminstone till en del. Mina kompisar köpte ett fint trähus ¨byggt 1926 eller nåt och räckarns vad strul de har haft. Mögel och sånt är värst, men även vid varenda förändring de har försökt göra, så har de stött på problem för att inget är standard mått och det finns mycket hemmasnickerier som är helt hopplösa att åtgärda. Dessutom la de 70 000 på att måla fasaden ni i somras. Då var vi väldigt nöjda med att ha ett fult tegelhus, även om det också har saker att sköta om.

Sedan får man givetvis inte köpa ett hus som man inte tycker om, hur praktiskt det än är. Det viktiga är nog att man verkligen tänker igenom det hela och jsut då är helt övertygad om att det är detta man vill (ungefär som med att gifta sig eller skaffa barn eller så (även om det är lättare att sälja ett hus om man ångrar sig)) så att man bär den känslan med sig, när det blir krångligt på ett eller annat sätt. Det är lättare att bli bitter och sur om man känner att man kanske inte tänkt över det ordentligt från början.

När det väl kommer till budgivning och besiktning och liknande så vet jag inte så mycket, mer än att man inte ska kompromissa med något för att vara smidig att göra affärer med. Ingen tackar er efteråt för att ni litade på säljarens egna besiktning, tex.

Äh, en massa trams blev det. inte blev du så mycket klokare av det! Men jag är väldigt nyfiken på vad det blir så småningom. (Och det skulle vara jättekul om ni flyttade hit, trots allt!!!)
 

Äger fortfarande bara en jordhög, men....

Skrivet av  Emma m. Jakob och myran, bf 12/4
När vi väl kommit fram till att vi ville ha hus, så kom vi fram till att det inte funkar att titta på nätet. Man måste ut på plats och titta och diskutera. Uppleva huset och läget, funktion och flärd. Lära sig vilka områden som känns bra, och vilka som går bort.

Mitt drömhus, det där med punschveranda, såpade golv och massor av charm får jag nog drömma om resten av livet, om jag inte uppfinner nåt och blir rik på patent ;-). För mig var det viktiga att huset inte skulle ta all vår tid och kraft när vi har småbarn, så med ett nybygge har vi några år på oss innan vi behöver lära oss något nytt utöver trädgårdsarbete. Vi har vänner med småbarn som lagt massor av pengar på läget, och fått ett hus som inte renoverats sedan 50-talet. Nu är de händiga, men vi ser dem nästan aldrig. De schaktar bort jord, dränerar, renoverar tak o.s.v.. Och jag vågar inte föreställa mig vad det skulle göra med mitt äktenskap....
 

Artiklar från Familjeliv