Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har klättriga barn...

Skrivet av Karin med Ida + bf 21/1
OM, om , om jag nu får bli snittad med bebisen så måste jag ju lära Ida att ta sig ur och i sulkyn själv, eftersom jag inte "får" lyfta henne. Lilla fröken är både bekväm och feg av sig så hittills har hon inte ens velat försöka själv. Och jag vet inte riktigt hur hon bäst ska göra. Jag tror att jag kan lära henne om jag bara visste hur hon enklast gör. Om jag förklarar "sätt foten här och handen här...osv" så försöker hon ibland. Jag kan ju hålla i henne och hjälpa henne, men jag vill inte lyfta hela tyngden (hela 11-12 kg...:o)) helt själv om jag kan slippa.

Men hur ska hon göra då? Hur klättrar era barn i och ur sin sulky (om de har någon)? STår de på hjulen med fötterna, eller på fotstödet när de klättrar? Behöver de sätta fötterna på sittdynan eller kan de lirka ner fötterna rätt direkt? Till saken hör att Ida nu har fått en ratt på sulkyn så det är ju lite krångligare att ta sig i den.

Även om jag inte får något snitt så kan det ju vara dags för Ida-fröken att lära sig detta!
Svar på tråden: Ni som har klättriga barn...

Mina har klättrat

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
i vagnen från sidan. De sätter foten på chassit (där det går ihop och bildar ett X) och klättrar upp. Jag har alltid hållt dem i handen så de känt en extra trygghet i det.
Det är ju bra om hon lär sig klättra upp på det mesta ifall du skulle bli snittad.

Jag har börjat lära mina barn från mitten av graviditeten ungefär, att de får göra mer saker själva eller med bara lite hjälp från mig.

Hoppas du får lite hjälp med tankarna inför din förlossning och att du får snitt om du känner att det är det du vill ha!

Kramisar
 

Tilde

Skrivet av  Lajla m Tilde jul-02 och Filip 16 aug-04
klättrar också i från sidan genom att sätta foten i "krysset" på chassit. Sedan står hon med båda fötterna på sitsen innan hon sätter sig. Hålla handen för balans är en bra idé. Och ha vagnen bromsad!
 

Artiklar från Familjeliv