Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*djup suck*

Skrivet av Ka
Här har man verkligen försökt vara en förebild för dottern, försökt förse henne med starka kvinnliga förebilder, pratat och pratat, försökt få henne att känna sig stark och modig och stå för den hon är. Vad kommer hon hem och säger? "Mamma, jag vill ha stringtrosor." Jaha, säger jag. Varför då? "För att killarna tycker att man ska ha det." !!!!????!!!!????

Jag höll på att ramla baklänges när jag hörde detta, sen blev det förstås ett låååångt samtal...
Svar på tråden: *djup suck*

Ka...

Skrivet av  Moppe - pappa
Först och främst; tack för ett inlägg som tar upp föräldraskap och feministisk problematik, lite av sidans syfte har fyllts...

Sen om din dotter och hennes önskemål så bekräftar det att föräldrarna bara till viss del är de som sätter rollerna för sina barn, och då kan man ju både bli rädd (om man har tänkt) eller lättad (om man inte har gjort det) över det faktum att ansvaret för könsrollsfördelningen ligger åtminstone delvis på ett strukturellt plan.

OK, mycket om lite. Nu praktiska tips. Svårt att komma med nåt, men du kan ju fråga henne vad hon vill att pojkrna ska ha för kalsonger. Om hon inte vet eller har nån åsikt så kan du fråga varför hon inte bryr sig, och varför isåfall pojkarna bryr sig. Jag vet inte, men lite resonemang tillsammans är nog ett sätt att få henne att fundera. Kanske säger jag, jag har bara erfarenhet av en kille och han är bara 1½. Redan är bilar, i synnerhet lastbilar det bästa han vet. Hoppas att det beror på att hans mor är i lastbilsbranschen...
 

Ja...

Skrivet av  Ka
...att resonera kring det är nog det enda raka. Vi gjorde det igår också och jag hoppas det fick henne att börja tänka till lite. Hon sa själv att hon nog inte skulle vara så intresserad av en kille som inte själv bestämde vad han skulle ha på sig, att hon nog skulle föredra att han hade det _han_ gillade och inte det _hon_ gillade :-).

Fast just nu vet jag inte riktigt hur mycket (eller lite *S*) som går in i hennes pubertetsskalle. De flesta dagar verkar det som om hon lämnar hjärnan i en låda i skrivbordet och bara styrs av hormoner eller nåt :-(.

Nåja, jag var nog likadan själv och det blev ju folk av mig också *S*.

Fast diskussionen är ju inte ny, det är killarnas roll i det hela som är ny. Fram till dags dato har det varit de allsmäktiga kompisarna som styrt tyckandet. Vi har också pratat en del om märkeskläder på sista tiden eftersom dottern är fullkomligt övertygad om att Nike-gympapåsar är mycket bättre än vanliga gympapåsar.
 

Måste bara få fråga.........

Skrivet av  Farsan
i vilken ålder det handlar om. Som killarna/dottern är i.
Jag håller helt med Dig att barn inte skall behöva hamna i sexistiska val av kläder.
 

De är 12 år gamla (IMT)

Skrivet av  Ka
.
 

Jag är förvånad eftersom jag har extremt mycket ..........

Skrivet av  Farsan
med grabbar i den åldern att göra.
I vilka sammanhang säger dom att tjejer skall ha stringtrosor, på vilket sätt skulle dom kunna se det.
Jag tror, säga vad Du vill, inte riktigt på detta.......
Däremot vet jag att det i den åldern är mycket utseende/klädtävling tjejer emellan. Vilket naturligtvis också är ett problem eftersom man så konserverar könsrollet.
Men 12-åriga killar som framför önskemål om stringtrosor på tjejer.........
 

Kanske är det så

Skrivet av  Katjana
att det egentligen inte är killarna som framfört önskemålet. Tjejerna kanske läst det i en tidning eller nåt och TROR att det är vad pojkarna vill. När jag var 14 bar jag tonvis med smink och kunde inte riktigt förstå varför killarna inte tyckte att jag var så attraktiv som jag själv trodde att det skulle göra mig. Samt slukade alla sminktips i VeckoRevyn. Morsan lät mig hållas. Nuförtiden är jag mer på andra hållet, för jag ids inte.
 

Här är en till med en 12åring..

Skrivet av  Låånga diskussioner blir det...
som har killar i klassen som ger tjejer med stringtrosor ordentligt med positiv uppmärksamhet.
Tråkigt men sant..
 

Vilket svar!!!

Skrivet av  feminist-rabiatjävel
Dags att vakna upp lite farsan!!
Jag har jobbat som lärare i en sexa. Här kommer exempel på vad en del grabbar kläckte ur sig
- Nu ska vi gå och knulla några horor
- Det spelar ingen roll vad du säger. Jag är ändå kille och mer värd än du. (sagt till mig efter bråk om att ta av kepsen)
- Tjejer är äckliga för dom har mens
- Kom så sticker vi och spöar några horor
- Visa pattarna Lisa. Koooom igeeeen dåååå! (sagt till en tjej i klassen som var tidig i puberteten)
- Det är ändå killarna som bestämmer (sagt efter diskussion om människors lika värde)
Det här är ett axplock av vad grabbar sa under det året som jag jobbade där. Att tolvåriga grabbar talar om för tjejerna att de ska ha stringtrosor på sig förefaller i mina öron HELT sannolikt.
Jag tycker dessutom att det är fel av dig att utgå från att Kas dotter ljuger!!!
VARFÖR skulle hon ljuga???
VARFÖR ska vi ifrågasätta flickans version??
Påminner alltför mycket om hur flickor och kvinnor alltid ifrågasätts när det handlar om sexuella trakasserier, övergrepp etc.!!
VARFÖR inte ifrågasätta grabbarnas beteende???
Redan nu skall alltså Kas dotter lära sig att vuxenvärlden tvivlar på hennes upplevelse. Kanske inbjöd hon själv till det?? Kanske var det hon som frågade grabbarna om vad dom tycker?? Och då får hon väl skylla sig själv!!!
 

Det _kan_ iofs...

Skrivet av  Ka
...vara så att dottern helt enkelt tror att killarna vill att det ska vara på det sättet. Känner igen det Katjana skriver :-).

Å andra sidan så har jag träffat på tioåriga killar som uttryckligen sagt sånt som "en sexig tjej ska ha stringtrosor och stora bröst".

Sen är det ju precis lika sorgligt att tio - tolvåriga killar tror att det ska vara på det sättet som tio - tolvåriga tjejer.

Frågan är varför något barn (oavsett kön) tror att det ska vara så öht?

Jag vill helst inte att min dotter ska ha på sig något för att nån annan vill det, inte hon själv, oavsett om det är en kille, en tjejkompis eller modeindustrin som vill tjäna pengar på ministringtrosor.
 

Precis Ka........(samt feminist-rabiatxxx)

Skrivet av  Farsan
i själva verket är ju både killarna och tjejerna offer i sammanhanget. Däremot inte sagt att man skall acceptera att någon "kräver" det ena eller andra.

Sen till feminist-rabiat............jag är väldigt vaken. Vet hur det fungerar.
Läste Din uppräkning som lärare och vore jag lärare i den klassen skulle sådana kommentarer passera......en gång.....ingen mer gång tveklöst. Har 2 gäng 12-åringar (5:e klass) där den typen av kommentarer kommit en gång. Efter mitt agerande förekommer det inget mer, så om jag får vara lite näsvis så ser jag det som oacceptalbelt att en lärare låter detta fortgå.
Vi måste som vuxna och förebilder hela tiden jobba stenhårt med att vara goda förebilder, stoppa oaccetabla beteenden (sexism, nedvärderanden bland annat). Det gör jag............
men inte läraren ifråga?
 

Känns bekant

Skrivet av  feminist-surjävel
Och om jag vore näsvis vilket jag såklart är så vill jag bara påpeka att du inte uppvisar någon som helst möjlighet att gå utanför dig själv, din egen kropp, ditt eget sätt att tänka och agera! Jag var lärare men också kvinna. Vissa grabbar hade inte respekt för mig men däremot för manliga lärare i synnerhet en manlig lärare.

Den enda läraren på skolan där jag jobbade som fick tyst på ungarna (när dom kom med sexistiska kommentarer eller var "uppnosiga" (hans uttryck. Han skulle däremot inte ha kallat sexistiska kommentarer för sexistiska. Han gjorde inte en sån analys)) var en fd militär som slog nävet i bordet så att pennor och papper for och röt så att ungarna höll på att fara ur klassrummet.

Jag är en och åttio lång, välväxt och stark. Min röst är kraftfull (fick inte sjunga i flickkören för min röst var för mörk) och jag vet att jag kan se respektingivande ut. Du som vet hur förbannad jag blir här inne när någon kläcker ur sig dumheter, tror du verkligen att jag lät grabbarna komma undan när de sa som dom gjorde????????

Det är förnedrande att drämma näven i bordet och blixtra med ögonen och ryta så att stämbanden vibrerar och mötas av kommentarer som det spelar ingen roll vad du säger för jag är mer värd än dig för jag är kille. Då skickar man ut ungen och kontaktar föräldrarna och du blir pappan heligt förbannad på mig för "så skulle minsann inte hans grabb säga."

Återigen farsan så framgår det hur du tvivlar, i det här fallet, på vad jag skriver!

Antyder att JAG inte gjorde tillräckligt, inte kunde bita ifrån ordentligt, daltade med grabbarna.

MEN grabbarna går fria och ansvaret för deras beteenden läggs på mig eller andra lärare (kvinnliga?) som inte drämmer näven i bordet. Eller kanske på grabbarnas ensamstående mammor som också bara daltar? Och stackars grabbar för att dom inte har några fantastiska fadersgestalter att se upp till, _bara_ några daltande, mesiga, svaga och ynkliga ensamstående mammor.

 

Farsan..

Skrivet av  Tystnad säger ingenting...
jag förstår att du fick grabbarna att sluta med sexistiska kommentarer. Bra. Men, fick du dom att sluta tänka på det sättet också???
Att få tyst på ungarna är inte så svårt. Att ge dom en insikt kräver en hel del däremot..
 

Så rätt så

Skrivet av  feminist-javisst
Du har så rätt "tystnad". Det krävs en hel del för att ge en insikt. Och i ett klassrum där så mkt handlar om att bara hantera det absolut mest nödvändiga och förhoppningsvis lära ut lite "vanlig" kunskap så är det oerhört svårt att förmedla några insikter. I varje fall på den skola där jag jobbade som väl i och för sig är en av de "svåraste" och mest utsatta skolorna i Sverige.

Jag kände mig oerhört uppgiven efter att ha jobbat där men å andra sidan har jag jobbat på andra skolor och också explicit med feminism och jämställdhet. Då har det gått betydligt bättre!
 

Problemet är vi överens om..............

Skrivet av  Farsan
att man inte uppför sig som feminist-javisst eller Ka relaterade till.
Frågan är vad vi gör åt det. Att svepande skälla manssamhäller för det hela och inte fullfölja jobbet med dom, är att ge upp ungarna.
Det är barn vi pratar om, 12-åringar.Dom testar och testar och testar..........och eftersom ingen troligen sagt stopp tillräckligt så blir det värre och värre.
Det är nog så att både militären, ett gott hjärta, tid och engagemang kan hjälpa.
Dessutom insikt..........det måste man väl fram till själv eller.......Om man får ungar att sluta med sexistiska kommentarer och själv är ett gott exempel så kommer förhoppningsvis insikten så småningom.
 

Jag tror...

Skrivet av  Ka
...ärligt talat att de flesta 10-12 åringar inte har värst mycket insikt om vad de menar när de snackar om "horor" osv. Då räcker det långt att som vuxen markera att det _inte_ är accepterat att använda detta och liknande ord.

 

så här då

Skrivet av  feminist-javisst
Återigen handlar ditt inlägg om grabbarna. Dom behöver det ena och det andra, stöd, hjälp, ett stort hjärta, nån som bryr sig om. Dom testar och testar och testar. MEN tjejerna då?? Vad ska dom få? Lite tröstande ord om att killar i en viss ålder är sådana? Få veta att grabbarna behöver stöd, hjälp och uppmuntran och att tjejerna få nöja sig med att sitta och vänta på att grabbarna ska bli bra och trevliga individer? Och när ska dom få utrymme att testa gränser???

Alla ungar behöver kärlek och uppmuntran, bli tagna på allvar och trodda.
Pojkars nedlåtande kommentarer eller tafsningar är inte mindre förnedrande för flickor som upplever det än vuxna mäns sexuella trakasserier av vuxna kvinnor!
 

Insikter..

Skrivet av  Tystnad säger ingenting...det är bara tystnad..
ja, inte vet dom vad det innebär det dom säger. Det är just det jag menar. Att hjälpa dom till insikt är nog det enda rätta. Inte fokusera på att få tyst på dom;)

Man diskuterar, provar kanske med att göra liknande uttalanden om deras person och ser hur dom reagerar;)
dialogen får aldrig upphöra. Det gör den om man har fått tyst på dom...
 

Artiklar från Familjeliv