Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilen som revir

Skrivet av My

Jag har gjort mig skyldig till följande text inne på "Fråga pappor" där jag snavade över Sportbil, som hänvisade mig hit. Har ni några roliga kommentarer?:


Hej!

Det var det där med bilen, ja!
Min man har alltid daltat extremt med sina bilar, på gränsen till det löjeväckande. Kunde han ta in den i hemmet, skulle han nog gärna göra det.
Nej, allvarligt talat övergick nog den överdrivna omsorgen i mer normal sådan då vi blev föräldrar, tack och lov, men......
fortfarande kvarstår att;

-han ogärna "låter mig" köra då inte han är med. Han förklarar det med att han vill ha full kontroll över vad som händer med bilen. Han tror att jag t.ex. skulle kunna missa en växel, köra över någon stenbumling på vägen eller något annat utan att våga berätta det för honom. (*Grrrr!*)
Det hjälper inte hur mycket jag än bedyrar att han _får_ veta allt väsentligt och hur många gånger han än sitter bredvid när jag kör för att få honom lugn.
I alla andra sammanhang har jag hans förtroende, men bilen är verkligen helig.


-när han sitter bredvid _alltid_ beter sig som om det var han som körde och försöker dirigera mig på diverse sätt. Jag blir också ofta oförtjänt uppläxad i stil med:
"Men du måste ju söka av vägbanan, jag ser att du inte tittar!" och
"OOOOHHHHH, där var det nära högerkanten! Akta fälgarna!"
osv, osv...
Jag har inga olyckstillbud bakom mig och tilläggas kan att han själv ofta kör för fort, hetsigt och ibland aggressivt och är också typen som ska uppfostra andra drullar i trafiken. (Köra ifatt, tuta, gestikulera, osv.)

-han alltid, när jag kört utan honom, drar en snabbkoll längs bilens sidor och jag skulle inte bli förvånad om han kollar växellådan o. dyl.heller.

-om det uppstår någon sorts missljud (som han är extremt känslig för) i bilen, läggs skulden oftast på mig. Det _måste_ ju vara något jag gjort...

-inte ens vågar låta mig byta däck på bilen utan att _övervaka_ det hela _om_ jag nu skulle göra fel. Jag bytte senast för någon vecka sedan med honom över axeln.

Jo, jag vet, detta är en sak som han och jag ska diskutera, men vi kommer ju aldrig någonstans i den här frågan. Det är som förgjort! Han kan bara inte lägga sin käraste ägodel i andras händer, inte ens i mina.

Mina frågor till er pappor:
Någon som vågar medge att han kan bete sig lite som ovan beskrivet?
Varför verkar det så ofta vara mannen i familjen som tar den här rollen? (Min egen uppfattning, rätt eller fel. Har bara ännu aldrig träffat en kvinna som behandlar sin man så här, men däremot ett antal medsystrar som lever nästan som jag)

Finns det någon som vänt på en sådan här situation och hur bär man sig i så fall åt? (Har inte råd med en egen liten "shoppingvagn", som en man föreslog...)

En petitess, visst, men ack så irriterande!

Tacksam för svar, om någon orkar engagera sig!
Svar på tråden: Bilen som revir

Chockad!

Skrivet av  Cecilia
Är det din man som är så här, My? Det var det värsta! Låter som han behandlar dig (?) mer som ett barn än en partner.
Samtidigt när jag läser kan jag inte låta bli att bli ändå mer förskräckt över att jag kan känna igen mig själv i din(?) man - hemska tanke!!!
Jag kan nog vara löjligt och handikappande perfektionistisk själv, och vill gärna överföra det på andra ("nämen titta där, den där potatis biten är 2 mm större än den andra!" "Blev det verkligen riktigt rätt nu?") Nej, men man får träna sig själv lite i att acceptera att allt inte blir perfekt, man får lära sig att bita sig i tungan ibland - både när det gäller sina egna hangups man får försöka jobba bort, och att lita på att andra inte är helt inkompetenta.
Vi var lite oroliga först när vi köpta vår fina "lyxbil" (som en kompis sa - en seat från 98) - men nu har vi accepterat att det är ett bruksföremål - inte en prydnadssak!!
 

Sälj bilen!

Skrivet av  Raggsockan
..Och köp två lite billigare för pengarna,så kan han inte lägga sej i hur du kör. För jag antar att det är en lite dyrare bil ni har , annars skulle han kanske inte bara en sådan hönsmamma åt bilen. Själv har jag alltid haft egen bil, köpt för egna pengar. Dessutom skulle du slippa riskera ditt o ungarnas liv på en obalanserad och aggressiv körning.

Eller, om han trilskas, börja ta taxi när du ska någonstans, och lämna räkningarna till honom.

OK, man ska inte fördöma hur andra har det, man vet inte hur resten ser ut. Men eftersom du tar upp frågan, nej, aldrig i livet att jag skulle tåla det. Ska man bo ihop med varandra så får man för fan skärpa sej.
 

Men vems är

Skrivet av  lyckligt lottad
bilen egentligen?Är den hans är han bara heljobbig, är den er gemensamma så bör du bli rasande...

En väninna till mig har det sådär, hon får inte "låna" bilen av sin sambo som kör som om han snodde fordonet 3 sek tidigare...

Jag begriper mig inte på det. Min man kan någon gång på vintern säga - "inte full gas genast snälla, tänk på att bilen är kall" men ska man vara petig så är det han som betalt den och jag har en tendesn att hetsa lite...
 

är de gifta är det bådas om de inte skrivit papper på annat *imt*

Skrivet av  gift
 

är de sambos...

Skrivet av  MB
...så är bilen bådas ifall den är köpt under sambotiden och avsedd för gemensamt bruk, _oavsett_ vems pengar det är som använts.
 

Stämmer inte

Skrivet av  
Att det är "köpt under sambotiden för gemensamt bruk" räknas endast för själva bostaden, möblemanget och husgeråden.
 

Skulle bli vansinnig

Skrivet av  Annika60
Baksätesförartendenser har maken iofs och häromsistens blev jag skitförbannad, stannade bilen och röt att om han ska köra bilen ska han sitta bakom spakarna också, inte i baksätet...
Men sån är min morsa också och hon är sju resor värre, så det beteendet tror jag är mer könsneutralt, mer personbundet...
Däremot skulle jag inte tolerera att inte *få köra* den gemensamma bilen eller att få den inspekterad efter varje tur.
Det är ett elände för övrigt att ha en ny fin bil, även jag blir knäckt av repor i lacken på bilen (som dock inte är så pinfärsk längre). Det var enklare när man körde gamla rishögar som hjälpligt hölls samman med tuggummi, gem och plastic padding; en buckla hit eller dit gör ju ingen skillnad då.
Så ni kanske ska överväga att byta till något sämre begagnat - eller varför inte varsin bil.
Det skulle jag vilja om det inte vore så jämra svårt med p-platser där vi bor :-(
 

Svar till alla:

Skrivet av  My
Det känns nästan genant att skriva om detta på den här sidan, men det var ju lite kul att läsa era reaktioner...

Min man är registrerad som ägare till bilen och har också betalat den.
Vi hamnade nog fel därför att jag oftast lät mig köras runt under våra första år tillsammans. (Då var det också verkligen _hans_ bil, eftersom vi ännu inte hade delad ekonomi.) Han har fått vänja sig vid att bilen är hans territorium, trots att jag egentligen också tycker om att köra.

Det stämmer bra att vi bara haft nya, dyra bilar. Är redan inne på fordon nummer tre på tolv år och tankarna på en fyra är redan på G. (Snacka om oekonomiskt!)Alltså är det inte helt riktigt att vi inte skulle ha råd med två bilar och kanske är det den enda lösningen på vårt idiotiska irritationsmoment.

Och jo, jag förstår precis hur det är att vara barn och utsatt för auktoritär uppfostran. Har gjort den jämförelsen själv.

Men kanske är det inte riktigt nattsvart. Min bilinspektör till man håller eventuellt på att släppa taget en aning. Har låtit honom läsa inläggen här och han sade att han kände sig lite skamsen och medgav plötsligt t.o.m. att jag kör bra! Bättring är utlovad, men han säger att han inte står ut med tanken på att skippa "efterkontrollerna"...hmmmmm.

Min nyaste taktik har varit att bete mig i hans stil, alltså kommentera varje regelbrott när jag sitter bredvid, men då gör jag också alltid jämförelsen med hans passagerarstil, så att han förstår varför jag tar upp det. Men detta blir ju ganska tråkigt och slitsamt i längden, antagligen verkningslöst också.

Trots allt är det lite bättre nu, när barnen finns och det helt enkelt ofta är praktiskt att jag fixar grejer själv, dvs det gagnar även honom om jag kör.

Den här maktfördelningen i vår relation kan jag, tack och lov, bara se när det gäller bilen. I övrigt tycker jag att vi behandlar varandra med respekt efter åren tillsammans.

 

Kvinnor under 35 bör inte köra bil

Skrivet av  Starfire
enligt mannen i nedanstående artikel. Kvinnors bilkörning är upphov till bl.a knarkmissbruk och skilsmässor.
Så nu vet vi det ;-))
http://www.skrattnet.com/honhan/kvinnor_under_35.asp
 

Artiklar från Familjeliv