Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Islamister" och västerlandet? ..vad tycker ni?

Skrivet av KarinD
Hej alla
Har nu 25 minuter på mig...vi har installerat netnanny på vår dator för jag ville ha en tidsbegränsning på surfandet (bredband kan vara på hela tiden). Gör det lite lättare för mig som jobbar hemma och har problem med disciplinen..rekommenderas!
Nu till min fråga:
Har ni läst debatten som pågår just nu på aftonbladet med bland annat en statsvetare (lindeborg)?
Läs hennes orginalinlägg här:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,109088,00.html

Gå sedan till aftonbladets debattsida för att läsa svar.
Lindeborg har rätt i kritik av den patriarkala strukturen av muslimska kulturer.
Men jag blir också oerhört upprörd av hennes generaliseringar och arrogans.
I sin beskrivning av "islamisternas" hat mot väst exkluderar hon politiska, förtryckande globala strukturer. "islamister" eller muslimer buntas ihop till en generaliserad massa..och i samma anda nämns Usama bin Laden och de grymheter..dödande de sysslat med. Inget om exv norra alliansens historia/resumé som mördare.
Mitt inlägg blev virrigt...vad tycker ni?
Hur hanterar man som feminist detta?
* jag anser att ett exv muslimskt, eller kristet underordnande av kvinnan är förkastligt..kan inte tycka något annat.
* samtidigt kan jag inte generalisera min egna inställning till att vara allmän lag för alla runt omkring mig. Eller kan jag det?
* Vi påverkas av våra kontexter..kan man, har man rätt att påstå att man tillhör den kontext/kultur som besitter "det rätta"?
* Om man gör det...hur skall man påverka andra kontexter/kulturer att anamma dessa? Genom ett förkastande/förnekande av deras som är deras definition av människan?

Detta är i allra högsta grad ett etiskt dilemma som jag tycker Lindeborg ignorerar..förkastar.

mvh
Karin
Svar på tråden: "Islamister" och västerlandet? ..vad tycker ni?

Jag återkommer

Skrivet av  Lena M
Karin, jag har inte hjärnkapacitet att skriva ett bra svar på ditt inlägg. Vi kan bara hoppas att jag får en snilleblixt snart. Har suttit här i en timme nu och försökt skriva. Just nu vill jag bara säga att artikeln är så onyanserad att den blir livsfarlig. Det ser man också på de debattatörer som på en gång hakar på och ger uttryck för de mest skiftande rasistiska, sexistiska och människoföraktande åsikter. Man måste kunna vara saklig och nyanserad utan att bli mesig, men det är en svår balansgång.
 

Ingen munter läsning!

Skrivet av  ärtan pärtan
Jag ville bara ta med ett citat om muslimska män som jag tycker säger mycket om Lindeborg: "Kulmen når polygamisterna i paradiset där de har 72 evigt unga jungfrur – utan menstruation, utan migrän, utan vilja och alltid på gott humör – till sitt förfogande." Detta är egentligen samma visa som alltid - industrialiseringen har gett kvinnorna frihet - muslimerna försöker ta den tillbaka. Väst är bra och islam är dåligt. Ingen historisk kritik där inte!

Hon är dåligt insatt i religion överhuvudtaget, Lindeborg. Kristendomen är inte mycket bättre, men hon har inte läst Bibeln med samma ögon som hon läst Koranen. Vi tenderar ju alla att vara hemmablinda, och glöm inte att många statsvetare (min egen subkejtiva erfarenhet) tror att det går att vara objektiv. Sålunda kan vi avskriva problemet som vardande kulturellt och inte strukturellt.

Ett citat till: "I stället för att vara upprörda över vad de tror att jag tänker borde de vara upprörda över islamismens kvinnoförtryck." Vi vet ju alla att det är fel. Man kan inte kritisera en regim på felaktiga grunder.

Drar man Lindeborgs slutsatser till sin spets skulle man mycket elakt kunna säga att hon tror att talibanerna har tagit makten i Afghanistan för att slippa städa toaletter och laga mat. Jag tror visst att kvinnorna har en nyckelroll, men jag kan inte se att kvinnornas ställning är den utlösande faktorn, som jag tycker att hon far efter hela tiden. Det finns så många delar, och Norra Alliansen är ju inte mycket bättre dom, precis som du skriver. Att de lyckats komma till makten är ju för att de utlovar männen makt, och ju mindre makt man upplever att man har desto lättare att snärja dem. Alltså är kvinnornas ställning en nyckelroll för att få över fler män på sin sida, och är således inte orsaken utan bara en del i maktspelet. Garanterad snabb och ökad maktställning även privat för alla de män som är beredda att offra sig. Makt över familjen i hemmet och över jungfruarna i paradiset.
 

Artiklar från Familjeliv