Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det inte lite sorgligt

Skrivet av Blah
att skriva ett inlägg som går ut på att arabiska kvinnor är så ovana att över huvudtaget bli sedda att det verkar livsfarligt och sexuellt att visa sig utan slöja och över huvudtaget synas? Och sedan påstå att det skulle ha någon fördel. Det är väl ändå en av de saker som vi vill i framtiden, att kvinnor och män ska synas och höras lika mycket.
När det gäller kläder och sexualisering av sådana så blir jag mest arg. Jag jobbar i en så kallad manlig branch. Ibland råkar man ut för den typen av manliga nötter som bara inte kan lyssna på vad man säger utan fastnar med ögonen i brösthöjd oavsett hur mycket kläder man har på sig. Ibland tror jag att det är ett sätt att aktivt mobba kvinnor, att de med flit visar vilken del av kvinnan som är den intressanta (hjärnan versus kroppen). För det där med att låta utseende och kläder styra det intryck man får av en människa måste ju räknas som extremt ytligt.
Hoppas att jag lyckades få fram nåt av det jag ville säga!
Svar på tråden: Är det inte lite sorgligt

Jättesorgligt

Skrivet av  ärtan pärtan
Jag tänker på en bok som heter "Bakom slöjan" och är skriven av en journalist som träffat kvinnor i Mellanöstern och som bott hemma hos dem. I hemmet är många kvinnor uppsminkade och piffigt klädda! Det är ute som de ska dölja sig. Alltså fortfarande till betittande för mannen men i hemmet, inte för allmänheten.

För mig bevisar det bara att patriarkatet varierar beroende på vart i världen vi befinner oss. Arabiska kvinnor ser inte vår frihet som frihet, vi ser inte deras frihet som frihet.

Vi kan gnälla över att resten av EU inte är lika jämställt som oss, men faktum är att kvinnor kommit mycket längre inom näringslivet än här i Sverige. Vi har ännu inte haft en kvinnlig statsminister, men minns Indira Gandhi i Indien, samma land där männen tuttar eld på hustrun om hon inte behagar honom.
 

turkiet/sverige

Skrivet av  feminist-javisst
Och 23% kvinnliga professorer i Turkiet medan det bara är 11% i Sverige. Jag tycker att den svenska jämställdheten är lite väl hyllad. Vi borde se lite kritiskt på oss själva ibland. Det skulle inte skada.
 

Alla länder måste jobba på sitt!

Skrivet av  Blah
Det är klart att Sverige inte är ett föredöme, men slöjorna i arabstaterna ställer ju till och med till rent kroppsliga trassel, t.ex. D-vitaminbrist.
Liksom ärtan skrev, så har samtliga kort som jag har sett på kompisars familjer i arabstaterna visat kvinnorna klädda till tänderna innanför slöjorna. Sexigt, men bara för sin man. Det kan ju inte vara eftersträvansvärt.
Jag hoppas ändå att det Svenska sättet att vara jämntälld skall leda till att vi får fler kvinnliga professorer, högre chefer, och styrelseledamöter i framgångsrika företag. Vi verkar ju vara fullständigt katastrofala på den punkten, men vi får fortsätta kämpa!
 

Bra poäng

Skrivet av  Pipa
jag möter ofta (läs: varje dag på mitt jobb) killar som faktiskt inte alls ser detta medvårt fortfarande ojämlika/ojämställda samhälle som ett problem. Enligt en del finns denna könsproblematik inte alls, och när jag tar upp detta så möter jag total brist på förståelse.

Jag håller fullständigt med i att vi borde se mer kritiskt på oss själva. Framförallt genom att fler medvetandegör sig problematiken.

Det är väl lite grand attityden "vi har ju kommit så långt så nu kan det vara bra" som råder och det retar upp mig.
 

Fick ganska nyligen...

Skrivet av  My
...en kvinna jag känner att bli tårögd av förödmjukelse därför att jag upprört klippte till med repliken:

- Neeej, där har du fel! Man ska kunna gå omkring naken utan att behöva ha förståelse för att man blir våldtagen!

Detta efter att hon just uttryckt sin uppfattning om sambandet mellan kvinnlig lättkläddhet och våldtäkt bla med orden:

-Men vad _tror_ de(våldtäktsoffren) när de går ut och visar upp sig så där?

Kanske beror min ilska på att jag själv varit utsatt och efteråt ägnat en tid åt att fundera över vilka fel _jag_ gjort och vilken skuld _jag_ hade.

Den här diskussionen ägde rum vid middagsbordet på en sorts släktträff. Det blev först obehagligt tyst vid bordet och sedan gick man över till mindre brännbara ämnen.

Och ja, att som man stirra i brösthöjd på en kollega kan mycket väl vara en sätt att markera sin överlägsenhet. Jag hade en gång en chef som konsekvent utnyttjade den metoden och speciellt om jag ifrågasatte hans uttalanden inför arbetsgruppen. Det var otroligt tydligt. Ju mer kritiskt jag uttryckte mig och ju mer påläst jag var om arbetstagarnas rättigheter, desto mer såg att han ut adressera sina svar till mina bröst. Det här var förresten en riktigt ful fisk, som visste exakt var hans gränser gick. Facket stönade, när jag ringde dit en gång i ett annat ärende.
-Åh nej! Inte HAN IGEN!!
 

Våldtäkt kan aldrig skyllas på offret!

Skrivet av  Blah
Måste ju svara på ditt inlägg också!
Min far som är polis, kunde bli rädd när jag klädde mig för lite när jag var i tonåren. Men, som han förklarade, ingen har någonsin rätt att våldta någon p.g.a. klädsel eller brist på klädsel. Han var bara rädd för de våldtäksmän som fanns där ute, att det skulle bli just jag fångade deras intresse. Den åsikten kunde jag förstå och respektera, även om jag inte bytte kläder i alla fall.
Jag tror att många människor i ren dumhet sammanblandar de sakerna att, vissa blir "utvalda" för att de är så söta/oskuldsfulla/sexiga när våldtäktsmännen i vilket fall begår något brottsligt som offren på intet sätt bett om. Det handlar om någon sorts förstärkt "ifall du har plånboken i bakfickan ber du om att få den stulen"-fenomenet.
Att inte förstå hur sådana dumma uttalanden spär på våldtäktsmän och andra brottslingars tro på att de inte behöver ta ansvar för de brott de begår är fruktansvärt. För din bekant tyckte väl ändå inte att det skulle vara OK att hon blev våldtagen ifall någon skulle fastna för just hennes typ av klädsel?

 

Minns

Skrivet av  Ellell
när en prostituerad mitt inne i centrala Rom blev våldtagen av flera killar, det var många år sedan. En diskussion blossade upp, där vissa menade att prostituerade "ber" om det (de uttryckte sig inte så grovt men jag uppfattade attityden som sådan) liksom att det kan vara svårt för killar att "stå emot" minikjolsklädda tjejer! Normalt tänkande män blev förstås upprörda över den stämplingen, som om de var okontrollerbara testesteronstinna (ursäkta stavningen om den är fel) djur! Det var bra att diskussionen kom upp eftersom det kanske tidigare hade förutsatts av både tjejer och killar att tjejer fick stå ut med lite om de klädde sig i minikjol ex.vis.
 

Vet inte mycket

Skrivet av  Starfire
om hur våldtäktsmän tänker, men har verkligen klädseln så stor betydelse vid våldtäkter där offret inte känner gärningsmannen?
En normal riskanalys borde väl ta hänsyn till tid och plats snarare än klädsel eller…?
Vad jag förstått handlar de flesta våldtäkter om våld och förnedring inte om sex och då borde ju inte "sexiga" kläder vara extra pådrivande.
Är ganska dåligt insatt i victimologi men finns det något som tyder på att ”sexigt” klädda kvinnor oftare är utsatta för våldtäkter än ”normalt” klädda kvinnor?

Håller naturligtvis med om att vem som helst skall kunna gå klädd hur som helst, var som helst, men så länge detta är en dröm så är det nog läge att lyssna på råd från erfarna poliser.
(Även om det är ens pappa *ler*)
 

men händer det

Skrivet av  G
så är det ju försent? Jag håller helt med dig i sak, men somliga rättsfal, tjejen i Sädertälje tex fick inte igenom sitt mål eftersom rätten TROTS prejudikat och lagstiftning tyckte att hon var utmanande klädd och dessutom onykter. Vad säger de nämndemännen tills ina döttrar kan man undra.
 

Jag har några arabiska väninnor, så...

Skrivet av  C.
...jag måste komma med lite kommentarer! (Nu kan jag förstås inte svära på att ALLA arabiska kvinnor upplever det likadant som de här tjejerna som ändå är intelligenta, har gått på univ. och så vidare - men ändå.)

Grejen är att DOM inte upplevde sig som förtryckta när de började använda chador och slöja. Utan tvärtom så var detta en initiationsrit i de vuxnas värld. När man har fått sin första mens, så får man gå med sin mamma och andra kvinnliga släktingar och pröva ut chadoren och slöjan. Plaggen ser likadana ut för oss, men är gjorda i många olika kvaliteter av tyger med invävda mönster om man tittar noga.

När man går in i affären så är man en småflicka, som ingen lägger märke till. Men när man kommer ut därifrån, så har man plötsligt blivit jättespännande, och karlarna stirrar på det lilla de kan se - vristen om du lyfter chadoren när du går över gatan, och ögonen.

De tjejerna tycker i alla fall att de BÅDE känt sig sexigare OCH blivit behandlade med mer respekt klädda i chador, än de någonsin blivit här i Sverige klädda i våra kläder!

Sedan är det också så att man många ggr har väldigt vackra, färgglada och glittriga kläder UNDER chadoren. Men i dessa visar man sig bara för sin man. (Och andra kvinnor och de egna blodssläktingarna.) De tycker så att säga att den erotiska biten av dem ska vara till endast för den egna mannen, och inte vara var mans egendom att glo på och hetsa upp sig över på gatan!

Nu säger jag INTE att chador-tvång är något att sträva efter :) , men vi här i Västerlandet kan inte heller ta för givet att vi vet hur människor i andra länder känner och tänker. DOM kanske inte känner sig förtryckta! DOM kanske i stället tycker att det är VI som är förtryckta, när vi viker ut oss på affischer i underkläder.

 

Det var ju just det...

Skrivet av  Lena M
som Blah skrev i första inlägget. Vem är den som är friast? Är det kvinnor i västvärlden som kan klä sig hur de vill (kan de de?) eller är det muslimska kvinnor som kan dra slöjan över huvudet och inte behöver bli uttittade och värderade? Problemet är kanske att den som vill avstå, den som inte vill bära slöjan, inte vill vara med om den "bli vuxen kvinna"-rit som det innebär att köpa sin första slöja, inte kommer att bli accepterade för det valet. Jämför lite med hur det var med konfirmation här i Sverige för inte så länge sedan. Det var ju en rolig sak för de flesta. Man fick presenter, pengar och upptogs i vuxenvärlden. Men de som inte vill, inte kände att de ville konfirmera (bekräfta) sitt dop på grund av bristande gudstro, de hade det inte så lätt.
Det handlar om frihet. Frihet, oberoende och trygghet.
 

Om förtryck

Skrivet av  Pipa
Detta är just vad som brukar framföras i debatten, kvinnor som hävdar att de inte känner sig förtryckta pga slöj-eller chadortvång, och kontrar med att vi isf är lika förtryckta pga att vi på motsvarande sätt måste klä oss för att behaga män.

Men jag måste ändå säga, att det är ett förtyck i allra högsta grad, detta att kvinnor måste klä täcka sig för att öht vinna mänsklig respekt. Och då pratar vi bara om att man vinner respekt till den grad att man anses som en respektabel _kvinna_. Men aldrig jämställd med mannen ändå.

Och att man i vissa av dessa länder kan straffas om man inte täcker sig, det kan ma inte komma ifrån att det är ett förtyck.

Sen finns det ju många kvinnor i västvärlden som anser att vi är fria och inte förtryckta (ofta i jämförelse med kninnor i arabvärlden) men personligen tycker jag att kvinnor i västvälden också förtrycks, fast på ett mer subtilt sätt. Vi är ju varken jämlika eller jämställda männen och så länge det finns en underklass av det slaget så känner jag det som ett förtryck.
 

Jag klär mig aldrig

Skrivet av  Blah
för att behaga män.
En av grejerna som jag tycker är ledsam med den "arabiska" inställningen är att man klär upp sig för män, bara sin eller alla män. Jag tycker faktiskt likt min son om att känna mig vacker och ha fina kläder på mig för min egen skull. Är det ett ovanligt tänk?
En gammal åsikt jag har haft är att kvinnor mest klär upp sig för andra kvinnor, om nåt. Jämförde min gymnasieklass (teknisk linje) med mina kompisars (ekonomisk) och vilka var mest uppiffade tror ni? Ekonomtjejerna förstås som inte hade en kille i klassen! Vi tre tjejer på teknisk linje kom ibland ihåg att borsta tänderna... Vad beror det på?
 

Pudeln kärna...

Skrivet av  SofiaB
... i mitt tycke ligger här:
"De tycker så att säga att den erotiska biten av dem ska vara till endast för den egna mannen, och inte vara var mans egendom att glo på och hetsa upp sig över på gatan! "
Dvs att kvinnans kropp sexualiseras. Att de enbart är erotiska objekt som skall skylas för att sparas till mannen.

Jag tycker lika illa om att kvinnans kropp sexualiseras här i "västerlandet". At man visar kvinnokroppar i reklam och räknar med att det är "sexet" som säljer. Att överhuvud taget tanken finns att en kvinna ju har sig själv att skylle vid en våldtäkt för att hon bar urringat.

Är svaret att skyla kvinnan? I arab-världen, ja (vissa delar i alla fall - så stor procent av alla muslimer är det faktiskt inte som bär slöja...)
Mitt svar är att arbeta för att kvinnans kropp skall avsexualiseras. Att naken hud inte per automatik=sex.

Jag inbillar mig att det går alldeles utmärrk, utan att för den sakens skull avstå från sex och erotik i det personliga samlivet.
Fast jag vet att jag gärna ser till utopier...
Men ändå - så fort någon säger något om att en kvinna bör göra si eller så med sin klädsel kan man i alla fall protestera och återföra problemet dit det hör - dvs i betraktarens öga.
 

Mnjaaa...

Skrivet av  C.
Du lär aldrig kunna uppfostra bort en biologisk drift! Heteromän kommer ALLTID att stirra på naken kvinnohud. Och bli upphetsade av det. Det är nog upp till oss kvinnor hur mycket vi vill visa och för vem!

Men visst håller jag med dem som har sagt att varje kvinna måste få bestämma sin klädsel själv. (Så länge hon inte vill gå helt naken - men en man åker ju också dit för förargelseväckande om han visar snoppen, så det är inte en kvinnofråga!)
 

Men...

Skrivet av  SofiaB
...hur är det t ex i Amazonas. Och (åtminstone) tidigare i Kalahari? För om jag inte är helt bortkollrad av desinformation på TV så är den vanligaste klädseln där ett höftskynke. För både kvinnor och män. Går dessa män och dregglar dagarna i ända?

Jag inbillar mig att det inte är så, och tror att det är inlärt att män skall dreggla... Inget medfött alltså.
 

Låt oss inte fastna

Skrivet av  ärtan pärtan
i biologiträsket nu ;-)
 

Sorry ärtan...

Skrivet av  SofiaB
... men om man skall tycka att kvinnor har ett ansvar att skyla sig eller ej verkar ha ett svar i biologin.
Sorry... :-)
 

Det finns mycket som tycks ha ett svar i biologin

Skrivet av  ärtan kunde inte låta bli
frågan är vad som kom först...
 

Fokusering

Skrivet av  Ellell
Det du skriver om handlar om ett samhälle fokuserat på sex, inte någon "naturlig drift". G skrev ett inlägg ovan som pekar mot att flickor/tjejer/kvinnor är offer för den sexualisering (på männens villkor) som görs av kvinnokroppen.
 

Hönan eller ägget...? :-)

Skrivet av  SofiaB
Nä - men jag kan inte acceptera att männen påstås vara offer för sin biologi i det här fallet. Att det skulle vara genetiskt att de sexualiserar kvinnans kropp.

Dvs att det finns en gen som gör att åsynen av tuttar och rumpa automatiskt tänder mannen.
Men under den viktorianska eran så blev karlarna kåta av att se en vad.
I vissa kulturer lyfter man inte ett ögonbryn åt ett naket bröst.
Och det är samma gener...
 

Förlåt!!!

Skrivet av  Ellell
Jag skrev till C. håller med DIG SofiaB!!!
 

Jag skrev också till C

Skrivet av  ärtan blev förvirrad
och när du svarade, Sofia B blev jag lite förvirrad - men vi delar åsikt i den här frågan, eller hur?
 

Förvissing... (till ärtan o ellell)

Skrivet av  SofiaB
:-)

Hmm... ja, det är förvirrande när man hamnar på samma nivå i svaren.
Jag lovar att försöka vara tydligare själv om vem jag svarar.

Och ja, ärtan - jag tror att vi delar åsikt. :-)
 

Jösses - förvirring skulle det stå! (imt)

Skrivet av  SofiaB
.
 

Fantastiskt!

Skrivet av  Blah
Du sa precis det jag försökte formulera. Tack:-)
 

Fantastiskt SofiaB om pudelns kärna

Skrivet av  Blah
Det var vad jag menade!
 

Tack Blah!

Skrivet av  SofiaB
Alltid kul att höra att man formulerat något vettigt!
:-)
 

Självklart är det kulturellt...

Skrivet av  Annle
...vad som anses sexuellt eller inte och vad som anses upphetsande. Exvis är bröst den vanligaste skönhetsoperationen i USA och Europa, medan i Brasilien är det rumpan som är det mest intressanta och därmed opereras mest.
Min kompis reste i Kongo för en massa år sedan och där var det tabu för kvinnor att ha bara ben, men bara bröst var helt ok.
Alltså är det inte biologiskt och dessutom som påpektas ovan handlar våldtäkt inte om sex utan om makt och sexualiserat våld och det är en jäkla skillnad.
Intressant nog är det ofta folk som anser att män är bättre på att leda och organisera som hävdar att lättklädda kvinnor "hetsar" män till våldtäkt, om män är sådana lätta offer för sina hormoner är det definitivt olämpliga att ha ansvar, makt mm och världen borde styras av kvinnor, men den slutsatsen dras aldrig. Därför att det handlar om att ge offret skulden och frånta männen ansvaret för deras handlingar.
 

Artiklar från Familjeliv