Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang kvinnointressen

Skrivet av Tekla
Detta är egentligen svar till sign "lyckligt lottad" en bra bit ner på sidan, i en diskussion som handlade om något som skrivits om brudklänningar o.dyl på mammasidan. Tyckte att det var så viktigt så jag flyttar upp mitt svar:

"Det du skriver är jätteintressant ju. Du sätter fingret just på en obestämd känsla jag haft när det gäller feminism, nämligen att kvinnor häcklar vissa av andra kvinnors intressen. Varför får inte kvinnor intressera sig för vad som helst? Varför ska man uppfostras att gilla bilar och teknik, precis som om mannens traditionella intressen vore mera värda på något sätt. Ska kvinnor be om ursäkt för att de förknippas med traditionella kvinnointressen, eller? Är vi så desperata att frigöra oss från det förflutnas kvinnoideal att vi ser ner på de som fortfarande har något som ens liknar de intresseområdena? Något att fundera över..

Frågar mig osökt vad som blir så mycket bättre om tjejerna skippar kläd- och smyckesnacket och diskuterar bilar, båtar och datorer istället. Tycker det luktar lite intresse-fascism här.

Det blir ju bara så att vi förtrycker varandra istället, och det var väl ändå inte meningen?"
Svar på tråden: Ang kvinnointressen

Tillägg

Skrivet av  Tekla igen
Det är ju precis som om vi själva tycker att det männen tycker och tänker och pratar om _är_ mera värt än det som kvinnor i gemen diskuterar. Om någon förstår hur jag menar. Uttrycker mig lite rörigt, börjar bli sömnig.
 

Men vad jag som

Skrivet av  lyckligt lottad
feminist vänder mig mot är själva uppdelningen i "kvinno" respektive "mans"-intressen. Blotta det faktum att vissa intressen anses "tjejiga" gör ju att killar inte vågar gå in för dem - och vice versa till viss del.

Jag tycker själv att jag inte uttryckte mig sådär jättebra men vad jag är ute efter är väl en diskussion om hur man tacklar situationer av den typen som f-j beskrev; å ena sidan tycker man att hela brudkronediskussionen är helpuckad, å andra sidan vill man inte vara en intolerant bildnings-snobb som tycker att andra är puckade...

F-J var ju också inne på en annan diskussion, nämligen vad som är viktigt och vad som inte är det. Personligen vill jag nog att den ena inte skall utesluta det andra - jag vill kunna vara partyprinsessa och ändå engagera mig i världsfrågor, får man göra det?
 

Det viktiga är ju

Skrivet av  ärtan pärtan
att ifrågasätta VARFÖR. Som i diskussionen om vir brudklänning och slöjan och myrten och brudkronan - det framkom ju att den vita klänningen och hellånga slöjan som täcker ansiktet ursprungligen var tänkt för oskulder, kvinnor som "sparar" sig till bröllopsnatten. En sed som numer för de allra flesta är passé, vi kvinnor har ju trots allt nuförtiden möjlighet att VÄLJA att ha sex innan äktenskapet UTAN att betraktas som sociala parior. Tack och lov!

Själv gifte jag mig i kritvitt trots att jag var långt ifrån oskuld. Men jag valde borgerligt för att jag inte med gott samvete skulle kunna lova Gud någonting, eftersom jag ännu inte tagit ställning i den frågan, så att säga ;-)
 

Artiklar från Familjeliv