Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äldre kvinnor

Skrivet av Lena M, politisk vilde
De kvinnor som hjälpte oss alla att få rösträtt är ju väldigt gamla eller döda idag. Jag vet ju att det finns äldre kvinnor som kallar sig feminister, men jag har aldrig träffat några! Däremot har jag träffat många som motarbetar jämställdhet. Vad är era erfarenheter? I förrgår var vi på en födelsedagsmiddag. Ca 25 personer. Yngsta deltagaren 2 månader och äldsta ca 75 år. Två yngre kvinnor började klaga på sina män (dålig stil i och för sig) och berättade vad männen inte gör hemma, vad de gör fel och hur de latar sig. Den äldsta kvinnan som satt bredvid mig viskar: "- Jag förstår inte vad de pratar om, på min tid fick kvinnorna göra allt i hemmet. Det är väl inget att bråka om?" Varpå jag svarade, också viskandes:"- Jo, jag tycker man ska göra lika mycket hemma, i synnerhet om man arbetar lika mycket utanför hemmet". Då fnös kvinnan bara och så var den diskussionen slut. Det var inte första gången jag har träffat på den attityden. Vad beror den på? Hur blir man bättre på att bemöta dessa kvinnor? Och framför allt, hur bemöter man deras söner?
Svar på tråden: Äldre kvinnor

jag tror inte man kan

Skrivet av  mandelblomman
göra så mycket åt dessa kvinnor, de är produkter av det samhälle de levde och fostrades i och vi av vårat.
Bemöta dem, ja jag säger bara vad jag tycker och varför (på ett vänligt sätt), men min erfarenhet är att många äldre kvinnor ger oss rätt.
Deras söner har jag ingen erfarnehet av, man får väl om man gifter sig med en "sån sort" ta diskussionen hemma om hur man vill ha det.
Klargöra från början att man inte är intresserad av att vara hushålerska!
 

Min mamma (nu 76 år)...

Skrivet av  Francesca
...kallade sig kvinnosakskämpe på sin tid. (Även om kvinnlig rösträtt redan var införd i Sverige då.) Men nu tycker hon att dagens feminister har gått för långt och åt fel håll.

Hon säger att om hon hade vetat att det skulle bli så, att feminister en dag skulle börja lämna bort sina barn vid ett års ålder, och motarbeta de av sina medsystrar som faktiskt vill vara hemma och ta hand om sina barn själva, så var det kanske inte värt alla landvinningarna som hennes generation kämpade för heller.

Andra saker som hon är emot är att kvinnor röker och dricker så mycket nu, gör aborter och drar på sig könssjukdomar som gör dem sterila. DET var inte heller vad HON kämpade för...

Och jag är nästan benägen att hålla med.
 

Det där är typiskt

Skrivet av  Protan
en viss sorts kategori av kvinnor. Jag har svårt för dem som bara sitter och gnäller över sina karlar, men inte gör någonting åt sin situation. Hjälper väl inte att gnälla.....
 

min mormor och min farmor

Skrivet av  pola
var tvättäkta kvinnosakskvinnor i det tysta.
kan det bero att båda var/är frånskilda? eller var det därför de var frånskilda? *S*
och även om dessa mina förmödrar slet hårt, är jag ändå stolt att meddela, att i min familj har det ALDRIG förekommit en enda hemmafru!
 

Svårt att lära gamla hundar att sitta

Skrivet av  KarinD
Hej
I viss mån så kan jag förstå dessa äldre kvinnor. De tycker nog att vi kvinnor idag får mycket "hjälp" hemma i jämförelse med hur de själva kanske hade det. Däremot har ju även mycket ändrats. Många av dem yrkesarbetade ju inte.

Min svärmor som kommer ifrån en annan betydligt mer patriarkal kultur än vår tyckte att hon var stolt över att hennes son hjälpte mig så mycket i hushållet. Jag reagerade omedelbart med: vaddå hjälper? Han gör sin del! (han tycker själv inte att han "hjälper till")

Min mamma tvingade min pappa att vara hemma själv med oss barn under veckorna när hon studerade (var borta under veckan men kom hem under helgerna). Hon tyckte det var på tiden att hon fick sin chans (hade varit hemmafru i 9 år). Ovant för min pappa men idag vid 71års ålder finns det ingen i deras bekantskapskrets som har mer jämlikt hushåll.Pappa är pensionär och sköter hela hushållet eftersom mamma jobbar. Han säger själv att han betalar tillbaka de 9 år mamma var hemma medans han inväntar hennes pension. (inga barn nu, dock är han 30 år äldre än mamma var då)

Jag tror det kan vara svårt för dessa äldre kvinnor att släppa makten över hushållet, på grund av att det varit deras sfär så länge. Ibland verkar det som att de vill ha hjälp..inte ett delat ansvar. Istället för att lämpa över till männen beordrar de och vakar över. Jag tror det bästa är att DELA och göra på sitt sätt..utan att en skall ha makten över HUR det skall göras. Vi yngre kvinnor har nog lättare för det.
Tyvärr är det väl fortfarande så att många även i vår generation har det större ansvaret för hushållet SAMTIDIGT som vi yrkesarbetar!

Yrkesarbetandet är det absolut starkaste argumentet i diskussion med dessa kvinnor tycker jag!
mvh
Karin
 

Tillägg

Skrivet av  KarinD
För att inte vara orättvis mot min svärmor:
Förstår hennes reaktion. För henne betyder hennes son agerande en STOR förändring. Hon själv serverar sin man maten, packar hans väska, etc etc.
Fast å andra sidan säger alla, speciellt hennes barn att sluta upp med det genast!
mvh
KarinD
 

Artiklar från Familjeliv